تبیان، دستیار زندگی
دبیر اجرایی شبکه سمن های محیط زیستی استان تهران گفت: توجه صرف به منافع کوتاه مدت، مقطعی و زودبازده و یا استفاده نادرست و شتاب زده از منابع طبیعی خلاف رویکرد توسعه پایدار و بهره برداری بهینه است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فعالیت ۲۰۰۰ جنگلبان در کشور

دبیر اجرایی شبکه سمن‌های محیط زیستی استان تهران گفت: توجه صرف به منافع کوتاه مدت، مقطعی و زودبازده و یا استفاده نادرست و شتاب‌زده از منابع طبیعی خلاف رویکرد توسعه پایدار و بهره‌برداری بهینه است.

بخش اجتماعی تبیان

جنگلبان

به گزارش تبیان به نقل از ایسنا؛ سعید طهماسبیان دبیر جشنواره روز جنگلبان با اشاره به اینکه روز جهانی جنگلبان برای اولین بار در ۳۱ جولای ۲۰۰۷ توسط اتحادیه بین‌المللی جنگلبان و به مناسبت پانزدهمین سال تاسیس این اتحادیه نامگذاری شد، اظهار کرد: اتحادیه بین‌المللی جنگلبان یک سازمان غیرانتفاعی است که به منظور افزایش سطح آگاهی و حمایت از کار و فعالیت‌های با اهمیت برای حفظ میراث طبیعی - که توسط جنگلبانان و محیط بانان در حال انجام است- ایجاد شده است. این سازمان در سال ۱۹۹۲ تاسیس شد و حدود ۶۳ انجمن از ۴۶ کشور در سطح ۶ قاره در آن عضو شده‌اند.

وی با بیان اینکه نقش و اهمیت منابع طبیعی و محیط زیست بر هیچ‌کس پوشیده نیست، تصریح کرد: با توجه به مفاهیم توسعه پایدار، جنگل‌ها میراث گذشتگان ما نیست بلکه امانت نسل‌های بعدی در نزد ماست بنابراین لازم است محیط زیست و منابع طبیعی به‌درستی حفظ ،استفاده و توسعه داده شوند. آموزه‌های گرانقدر دین اسلام و آخرین دستاوردهای علمی و فنی در زمینه مدیریت اصولی منابع و افزایش بهره‌وری حاکی از آن است که لازم است حداکثر تلاش جهت استفاده درست و اصولی از این منابع در راه رسیدن به اهداف متعالی و درست به عمل آید.

طهماسبیان در ادامه اظهار کرد: سطح منابع طبیعی کشور حدود ۱۳۵ میلیون هکتار برآورد شده است که بیش از ۸۰ درصد از عرصه کشور تحت پوشش اراضی ملی و دولتی است و متولی حفاظت از این عرضه گسترده، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور است. پاسداری از این نعمت خدادادی نیاز به جنگلبانانی متخصص، متعهد و توانمند دارد که بتوانند ضمن ایستادگی در مقابل عوامل مهاجم طبیعی و انسانی، عرصه‌های منابع ایران را حفظ کنند.

طهماسبیان در ادامه اظهار کرد: سطح منابع طبیعی کشور حدود ۱۳۵ میلیون هکتار برآورد شده است که بیش از ۸۰ درصد از عرصه کشور تحت پوشش اراضی ملی و دولتی است و متولی حفاظت از این عرضه گسترده، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور است. پاسداری از این نعمت خدادادی نیاز به جنگلبانانی متخصص، متعهد و توانمند دارد که بتوانند ضمن ایستادگی در مقابل عوامل مهاجم طبیعی و انسانی، عرصه‌های منابع ایران را حفظ کنند. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۲۰۰۰ جنگلبان برای حفاظت و صیانت از عرصه‌های طبیعی و انفال در حال تلاش هستند، گفت: تا به حال ۱۵ شهید و بیش از ۵۰۰ مجروح در حال ایثارگری و دفاع از حریم طبیعت تقدیم کشور شده است.

دبیر جشنواره روز جنگلبان با بیان اینکه در سراسر جهان جنگلبانان در خط مقدم مبارزه برای حفاظت از میراث طبیعی هستند و در این راه شجاعت‌ها و فداکاری‌های بسیاری داشته و متحمل رنج‌های زیادی گشته‌اند، تصریح کرد: نتیجه فعالیت‌ها و اقدامات آنها به قدری حائز اهمیت بوده است که نمی‌توان تصور کرد که عرصه‌های طبیعی و حفاظت شده بدون حضور آنان امروزه در چنین وضعیتی قرار داشت.

طهماسبیان ضمن تاکید بر اهمیت و حضور جنگلبانان و نوع فعالیت آنان همچنین افزایش آگاهی و شناخت مردم نسبت به جنگلبانان گفت: روزی به عنوان روز جهانی جنگلبان در روزشمار جهانی به ثبت رسیده است تا اهمیت جایگاه و نقش جنگلبانان در ذهن‌ها باقی بماند. این روزفرصتی است برای ادای احترام برای کسانی که در حین انجام وظیفه مجروح شده و یا به مقام شهادت رسیده‌اند.

دبیر جشنواره روز جنگلبان در ادامه تصریح کرد: در همین راستا تشکل مردم نهاد «جمعیت حامیان زمین» با حمایت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، دبیرخانه سازمان‌های مردم نهاد تخصصی منابع طبیعی کشور در نظر دارد برای نخستین بار اقدام به برگزاری همایش و جشنواره روز جنگلبان کنند.

وی آگاه‌سازی و معطوف کردن اذهان عمومی به مقام، جایگاه و سختی‌های شغل جنگلبان، ایجاد انگیزه کاری در جنگلبانان کشور و ایجاد فضایی بهتر برای طرح دغدغه‌های آنان، ارتقای جایگاه جنگلبانان در نظام حقوقی، اداری و اجتماعی، پاسداشت سالانه مقام شهادت و ایثارگری و جنگلبانان و گسترش مناسبت‌های حوزه منابع طبیعی و تبدیل آن‌ها به پویش‌های اجتماعی و فرهنگی و مردمی را از جمله اهداف این جشنواره دانست و گفت: این جشنواره سه بخش فراخوان قهرمان جنگل، فراخوان انتخاب جنگلبان نمونه و فراخوان انتخاب فیلم موبایل جنگلبان دارد و در این جشنواره از کمپین «من یک جنگلبانم» توسط هنرمندان رونمایی می‌شود.

جشنواره ملی روز جنگلبان ۹مرداد سال جاری برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان تا ۳۰ تیر ۹۶ فرصت دارند که با مراجعه به سایت www.iranianRangers.ir آثار خود را به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند.

منبع: ایسنا