تبیان، دستیار زندگی
سود کلان حاصل از تولید، توزیع و قاچاق مواد مخدر در جهان غیرقابل تصور بوده و فقط سهم قاچاقچیان ایرانی از این چرخه درآمدزا، سالی سه میلیارد دلار است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شهری با رنگ و بوی اعتیاد

سود کلان حاصل از تولید، توزیع و قاچاق مواد مخدر در جهان غیرقابل تصور بوده و فقط سهم قاچاقچیان ایرانی از این چرخه درآمدزا، سالی سه میلیارد دلار است.

فرآوری: آزاده مرنی -بخش اجتماعی تبیان
شهری با رنگ و بوی اعتیاد

در جامعه امروزی اعتیاد به مواد مخدر یکی از شایع‌ترین آسیب‌های اجتماعی است که به صورت معضلی خاص آشکار شده و این روند آسیب‌های جبران ناپذیری را به جامعه وارد کرده که باید برای آن چاره‌ای اندیشید. یکی از مسائلی که به رشد تعداد مصرف کنندگان مواد مخدر کمک چشمگیری می کند؛ دسترسی آسان به آن می‌باشد.

صرف مواد مخدر با توجه به آمار و ارقام موجود، به ویژه از سوی نسل جوان، به حدّی است که شنیدن آن برای هر انسان منصف و با وجدانی دردناک و آزاردهنده است. بی‌اعتنا بودن نسبت به این معضل اجتماعی به یقین آسیب‌های جبران ناپذیر و پیامدهای ویران گری برای خانواده‌ها، کشورها و جامعه جهانی به دنبال خواهد داشت. بنابراین، هر یک از ما به عنوان عضوی از این جامعه، وظیفه داریم در راه مقابله با این مشکل اجتماعی و بیماری قرن، به طور جدّی وارد میدان شویم و در حدّ توان خود گامی برداریم.

امروزه بحث اعتیاد به عنوان بحران و معضلی جدی مطرح شده که روز به روز چهره شهر را نیز زشت و ناپسند می کند زیرا در اکثر نقاط شهر و حتی محله های کوچک نیز شاهد حضور یک یا چند معتاد هستیم که یا در میان زباله‌ها بدنبال غذا و یا وسیله‌ای برای فروش هستند.

حتی گاهی دیده شده است که این افراد آشکارا و بی واهمه در حال مصرف مواد مخدر هستند و عدم توانایی در جمع‌آوری و تامین نیازهای اولیه‌ی این قبیل افراد تاثیرات سویی بر افزایش تعداد معتادان در سطح شهر داشته است.

چرا سیر اعتیاد صعودی است؟

یکی از مواردی که مورد توجه ویژه‌ی پژوهشگران اجتماعی طی سال‌های اخیر بوده، این مهم است که بالاخره تقاضا برای مصرف باید کاهش یابد یا عرضه مواد کمتر از آنچه هست، شود. براستی چه اتفاقی برای جامعه ایرانی افتاده که تا این حد آمار مصرف مواد مخدر افزایش یافته است؟. عده‌ای جواب این پرسش را برقرار نبودن توازن میان تقاضا و پررنگ بودن سیاست مقابله می‌دانند و عده‌ای هم معتقدند که تحت کنترل نبودن مدیریت چرخه تولید و توزیع مواد مخدر و نداشتن ابتکار عمل در حوزه کاهش عرضه یکی از مشکلات اساسی است.

ساخت  مددسرا از سوی شهرداری تهران می‌تواند بستری برای ترک اعتیاد، سالم سازی، بازگشت دوباره این افراد به زندگی سالم را فراهم کند و البته این امر بدون کمک و یاری دستگاه های مسئول تکمیل نخواهد شد.

در واقع سود کلان حاصل از تولید، توزیع و قاچاق مواد مخدر در جهان غیرقابل تصور بوده و فقط سهم قاچاقچیان ایرانی از این چرخه درآمدزا، سالی سه میلیارد دلار است. قاچاقچیان برای ادامه بهره‌مندی از این سود، دست به هر کاری می‌زنند و ما که در همسایگی افغانستان، بزرگ‌ترین تولیدکننده تریاک جهان، قرار گرفته‌ایم دستمان تا چه اندازه از رسیدن به مقصود کوتاه است.

مواد مخدر و آمار مرگ و میر

براساس آمار سازمان پزشکی قانونی تنها در دوماهه نخست سال گذشته 32 نفر در اثر استعمال مواد مخدر جان خود را از دست داده‌اند. این آمار در واقع نشان دهنده‌ی آن است که استعمال مواد مخدر به بحرانی خاص تبدیل شده است.

شهری با رنگ و بوی اعتیاد

آمار مرگ و میر در اثر مصرف مواد مخدر در سال گذشته

حائز اهمیت آنکه کشفیات مواد مخدر سیر صعودی دارد و هر سال بر میزان آن افزوده می‌شود تا آنجا که به طور نمونه در سال 95 بیش از 70 تُن مواد مخدر کشف شد که نسبت به سال 94 افزایش چشمگیری داشته است که بیشترین این محموله های کشف شده از نوع تریاک، شیشه و کراک بوده‌اند.

چه کسی مسئول جلوگیری از افزایش تعداد معتادین است؟!

شناسایی و ترک اعتیاد معتادان و جلوگیری از بروز هرگونه اعتیاد جدید نیازمند همکاری و هماهنگی همه دستگاه‌های مسئول از جمله سازمان بهزیستی، نیروی انتظامی، شهرداری و سایر ارگان‌ها در این زمینه است. باید با همسویی همه دستگاه‌ها و نهادهای مسئول و همچنین سازمان‌ها و انجمن های مردم نهاد از هرگونه اقدامات جزیره ای پرهیز شود، چرا که راه‌کار حل این معضل و مشکل با مشارکت، همدلی، هماهنگی و تقسیم کار امکان پذیر است.

ساخت  مددسرا از سوی شهرداری تهران می‌تواند بستری برای ترک اعتیاد، سالم سازی، بازگشت دوباره این افراد به زندگی سالم را فراهم کند و البته این امر بدون کمک و یاری دستگاه های مسئول تکمیل نخواهد شد.

کلام آخر

باتوجه به آنچه که اجمالا گفته شد، می‌توان چنین نتیجه گرفت که باید با برنامه‌ریزی دقیق و از طُرُق مختلف از افزایش تعداد معتادان در سطح شهر جلوگیری کنیم و با آگاهی دادن به اقشار مختلف جامعه به ویژه جوانان، از آسیب‌ها و تبعات جبران‌ناپذیر اعتیاد جلوگیری کرد.
منابع: خبرگزاری ایسنا / ایلنا