تبیان، دستیار زندگی
سفیر عراق در تهران، برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان جهت ایجاد استقلال در این منطقه را غیرقانونی عنوان کرد .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفیر عراق در تهران: اقدام اقلیم غیرقانونی است

سفیر عراق در تهران، برگزاری همه‌پرسی در اقلیم کردستان جهت ایجاد استقلال در این منطقه را غیرقانونی عنوان کرد.

بخش سیاست تبیان

راجح الموسوی

به گزارش تبیان به نقل از ایسنا؛ راجح الموسوی در پاسخ به سوالی در ارتباط با برگزاری رفراندوم در اقلیم کردستان تصریح کرد: این اقدامی غیرموثر و مغایر با قانون اساسی عراق است. قانونی که بر وحدت عراق تاکید کرده و خود کردها نیز در سال 2005 با آن موافقت کردند.

این دیپلمات عراقی با بیان اینکه کردها برادران و دوستان ما هستند، افزود: اگر گله‌مندی بین هم‌وطنان، دوستان و برادران باشد می‌توان آن گله‌مندی را با محاوره و گفت‌وگو حل کرد. وی با بیان اینکه برای ما یکپارچگی عراق بسیار مهم است، اظهار کرد: انشاءالله با حفظ این یکپارچگی، عراق از شمال تا جنوب با کمک اقشار مختلف مردمش بازسازی می‌شود.

سفیر بغداد در تهران در مورد موضع جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با برگزاری رفراندوم در منطقه اقلیم کردستان نیز گفت: مقامات جمهوری اسلامی ایران در اظهارنظرهای خود گفته‌اند که با این موضوع مخالف هستند. آنها نیز مثل سایر کشورها و همچنین سازمان ملل بر حفظ یکپارچگی و تمامیت ارضی عراق اصرار دارند و ما خیال‌مان راحت است که برای ایرانی‌ها ، یکپارچگی و وحدت عراق مهم و حائز اهمیت است.

سفیر بغداد در تهران  در مورد موضع جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با برگزاری رفراندوم در منطقه اقلیم کردستان نیز گفت: مقامات جمهوری اسلامی ایران در اظهارنظرهای خود گفته‌اند که با این موضوع مخالف هستند. آنها نیز مثل سایر کشورها و همچنین سازمان ملل بر حفظ یکپارچگی و تمامیت ارضی عراق اصرار دارند و ما خیال‌مان راحت است که برای ایرانی‌ها ، یکپارچگی و وحدت عراق مهم و حائز اهمیت است. طبق اخبار منتشر شده احزاب سیاسی اقلیم کردستان عراق برای برگزاری همه پرسی درباره استقلال این منطقه کردستان در تاریخ ۲۵ سپتامبر سال جاری با یکدیگر به توافق رسیده‌اند.

دولت مرکزی عراق پیشاپیش مخالفت خود را با برگزاری این رفراندوم اعلام کرده است.

کردستان عراق از سال ۱۹۹۱ و پس از جنگ اول خلیج فارس و برقرار شدن منطقه پرواز ممنوع از سوی ایالات متحده آمریکا خودمختار است. پس از سرنگونی حکومت صدام حسین در سال ۲۰۰۳ و تدوین قانون اساسی جدید عراق، اقلیم کردستان به صورت یک دولت فدرال اداره می‌شود و مجلس، دولت و نیروهای مسلح مستقل خود را دارد.

احتمال برگزاری رفراندوم در کردستان عراق برای جدایی از دولت مرکزی این کشور در سال‌های گذشته و به ویژه پس از ناتوانی ارتش عراق در مقابله با حمله گسترده داعش در تابستان ۲۰۱۴، بیش از پیش قوت گرفته بود.

ایران و ترکیه دو کشور همسایه عراق بارها مخالفت خود را با تجزیه کشور عراق علام کرده اند.

در همین ارتباط سخنگوی وزارت امور خارجه ایران چندی پیش در واکنش به تصمیم یک جانبه اقلیم کردستان عراق مبنی بر برگزاری رفراندوم استقلال اظهار کرد: موضع اصولی و روشن جمهوری اسلامی ایران، حمایت از تمامیت ارضی و یکپارچگی عراق است. اقلیم کردستان بخشی از جمهوری عراق است و تصمیمات یک جانبه و خارج از موازین و چارچوب ملی و قانونی، به ویژه قانون اساسی عراق، آن هم در شرایط پیچیده عراق و منطقه و طراحی بدخواهان برای تداوم بی ثباتی ها در عراق صرفا به ایجاد مشکلات جدید در این کشور خواهد انجامید.

منبع: ایسنا

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .