تبیان، دستیار زندگی
چطور می شود از بودن و زندگی در جهان لذت برد؟ چطور می شود حصارهای جبر محیط زندگی و تولد خود را شکست و متوجه دیگر شرایط و شیوه زندگی در دنیا شد؟ و تجربه کسب کرد، به بلوغ رسید و از چارچوب دگم فرهنگی خود خارج شد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«مارک دو پلو»

چطور می‌شود از بودن و زندگی در جهان لذت برد؟ چطور می‌شود حصارهای جبر محیط زندگی و تولد خود را شکست و متوجه دیگر شرایط و شیوه زندگی در دنیا شد؟ و تجربه کسب کرد، به بلوغ رسید و از چارچوب دگم فرهنگی خود خارج شد؟
«مارک دو پلو»

چگونه ممکن است یک زاغه نشین در مومباسای کنیا زندگی خوش داشته باشد اما کسی در عمارت باشکوه در بورلی هیلز کالیفرنیا دست به خود کشی بزند؟

این همه را تنها با سفر کردن می‌توان کشف کرد و یا این که با آن دسته از کسانی که سفر کرده‌اند به گفتگو درباره یافته‌هایشان نشست و اگر چنین افرادی را در دسترس خود نداریم، می‌توانیم به خاطرات و سفرنامه‌هایشان مراجعه و مطالعه کنیم.

«مارک دو پلو» دومین دفتر خاطرات و سفرنامه‌های منصور ضابطیان است از سفر به کشورهایی چون کنیا، آلمان، هلند، بلژیک، چک، پرتغال، عراق، یونان و برزیل که توسط نشر مثلث به چاپ رسیده است. ضابطیان خود انگیزه انتشار جلد دوم سفرنامه‌ها و عکس‌های خود را استقبال و اقبال عمومی نسبت به جلد اول می‌داند که برای او البته غیرقابل پیش بینی بود.

مارک دو پلو جدای از کارکردهای تجربی خود، یک فایده دیگر برای مخاطبان خاص خود دارد. این مخاطبان خاص آن دسته از کسانی هستند که عادت به مطالعه و کتاب خواندنی ندارند. با کتاب‌های سفرنامه آقای ضابطیان می‌توان خواندن را آغاز کرد و از آن لذت برد. و این لذت را چاشنی برای ادامه عادت نیک مطالعه قرار داد.

این کتاب مورد مناسبی برای جوانان و نوجوانان ایرانی است که هنوز جسارت سفر کردن با امکانات و هزینه کم را یاد نگرفته‌اند و حتی تا سنین میان سالی فکر سفر خارجی را به ذهن خود راه نمی‌دهند جز با کمک خانواده‌ها. اما این کتاب به ما یاد می‌دهد که چطور ممکن است و بسیار سفر باید، تا پخته شود خامی.

منبع: الف