تبیان، دستیار زندگی
دفاع مقدس در جنگ هشت ساله ایران و عراق مثل جنگ در هر سرزمین دیگری خسارتهایی به بار داشت اما این اتفاق جدا از خسارتهایش زنده بودن خود را مرهون ایدئولوژی حاکم بر خود است و همین است که این جنگ را متفاوت از جنگهای دیگر می کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«عشق بدون مرز»

دفاع مقدس در جنگ هشت ساله ایران و عراق مثل جنگ در هر سرزمین دیگری خسارتهایی به بار داشت اما این اتفاق جدا از خسارتهایش زنده بودن خود را مرهون ایدئولوژی حاکم بر خود است و همین است که این جنگ را متفاوت از جنگهای دیگر می کند.
«عشق بدون مرز»

جنگ گفتمانی مردانه است. اما در بین همان روایتِ خشونتهای پنهان و آشکار لحظه های جنگ، گاهی صدایی زنانه زینب وار روایتی دیگرگونه را از منظر مادر یا همسر یا دخترکی به تصویر می کشد که روی دیگر چهره جنگ را بر مخاطب آشکار می کند. بی شک ادبیات دفاع مقدس ما نیز از این قاعده مستثنا نیست. مخصوصا در طی سالهای گذشته نویسندگان و فیلمسازان بسیاری سعی در به تصویر کشیدن این چهره از جنگ را داشته و دارند که هم صدایی دیگرگونه درباره ابژه ای واحد و هم متمرکز بر خود راوی و زاویه دید زنانه است. کتابهایی چون «دا» و فیلمهایی چون «شیار 143» از این دسته اند. تلاش برای رونمایی از چهره زنانه جنگ در برابر تک صدایی بودن فرهنگ دفاع مقدس به نوع خود اتفاق فرخنده ای است.

رمان «عشق بدون مرز» از خواب یک مادر آغاز می شود. مادری که کودکش را در روز عاشورا به دنیا می آورد و نام «حسین» را برایش انتخاب می کند و بعدها این حسین است که در صحنه جنگ تحمیلی ایران و عراق عاشورایی دیگر می آفریند. نویسنده در این داستان شخصیتهایش را به شخصیتهای بزرگ تاریخ اسلام پیوند می زند و سعی در روایت متفاوتی از دفاع مقدس دارد. داستان در میانه خود به دو قسمت تقسیم می شود. قسمتی به روایت مادر رزمنده جنگی از فراق فرزندش و هم تب و تابهای پرسوز مادرانه اش می پردازد و قسمت دیگر زندگی جوانی به نام حسین از خلبانان ارتش جمهوری اسلامی است و تجربه های این شخصیت از میدانهای جنگ و موقعیتهای خونین و خشونت باری که از سرگذرانده است.

نثر ادبی منیرالسادات موسوی در کتاب «عشق بدون مرز» به غایت ساده و روان و بر پایه المانهای سبکی واقع گرایانه است. منیرالسادات موسوی متولد 1337 در همدان است که تاکنون حدود پانزده کتاب از وی با عناوینی نظیر «جنگ و عشق» برگزیده جایزه کتاب فصل سال 86، مجموعه داستان دفاع مقدس «طوفان و زنبق»، رمان «فصل رزهای صورتی»، مجموعه داستان انقلاب «نیلوفر و ماه»، «لطفاً پنجره را ببند» و «صخره‌های شیشه‌ای» و... از او منتشر شده است.

داستان «عشق بدون مرز» نیز مثل سایر آثار موسوی در حوزه ادبیات دفاع مقدس سعی در روایت ماجراهایی نزدیک به واقعیت از جنگ تحمیلی و از منظر افرادی که خود درگیر جنگ هستند یا در حاشیه میدان جنگ، جنگی دیگر در درون خود به پا کرده اند دارد.

منیرالسادات موسوی

منبع: الف