تبیان، دستیار زندگی
با آزاد سازی موصل داعش نفس های آخر را می زند و به پایان نزدیک شده است، همه منتظر هستیم تا خبر بعدی که می شنویم خبر پایان داعش باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مرجان شرف
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سقوط پرچم سیاه داعش

با آزاد سازی موصل داعش نفس‌های آخر را می‌زند و به پایان نزدیک شده است، همه منتظر هستیم تا خبر بعدی که می‌شنویم خبر پایان داعش باشد.

مرجان شرف -بخش سیاست تبیان
سقوط پرچم سیاه داعش

با ظهور داعش شاهد بکارگیری اصطلاحات جدیدی بودیم که حتا حیوانات نیز از این امر مستثنی هستند مانند جهاد نکاح، جهاد لواط، جهاد محارم و جهاد نکاح با حیوانات،ذ ابتکارات در شیوه‌های کشتن و....

داعش محصول تفکر غربی است هدفی جز این نداشت که چهره اسلام را در جهان مخدوش سازد که البته از حق نگذریم داعش نوکر خیلی خوبی برای پدیدآورندگانش بود موج اسلام هراسی و مسلمان ستیزی در بعضی از کشورهای اروپایی و خود آمریکا که منجر به انتخاب ترامپ به ریاست جمهوری شد از تبعات همین می‌تواند باشد.

اما آیا با پایان گرفتن داعش تفکر داعشی نیز به پایان می‌رسد؟ که اگر اینطور نباشد مطمئنا داعش پس از نابودی رسمی، به طور غیر رسمی و زیرزمینی به فعالیت خواهد پرداخت.

تفکر داعشی به چه معناست؟ از کجا پدید آمد؟ اصلا تفاوت گروهک‌های تروریستی مانند طالبان، بوکوحرام، مجاهدین خلق و داعش در چیست؟

تفاوت طالبان و داعش

داعش وظیفه خود می‌داند که با تمام دنیا جنگ کند در مقابل داعش گروه طالبان قرار دارد که صریحا اعلام کرده است که منطقه افغانستان را فقط در بر می‌گیرد و سعی دارد تا افغانستان را پایگاه خود قرار بدهد و بسیاری از کارهایی که توسط داعش انجام پذیرفت در طالبان انجام نمی‌گرفت یا با شدت کمتری انجام می‌شد.

شاید رنگ سیاه برای پرچم داعش ما را به یاد خانه خدا بیندازد، آیا ربطی به سیاهی پرده خانه خدا دارد؟ یا نارنجی که بر تن زندانیان خود می‌کند مربوط به رنگ زندانیان گوانتانامو است و داعش که فرقه جدا شده القاعده است این رنگ را انتخاب کرده است.

فرق دیگر طالبان با داعش در این است که داعش یک گروه تروریستی و تخریبی است ولی طالبان یک گروه شبه نظامی است که هیلاری کلینتون نیز اعتراف کرده که طالبان دست پرورده خود آمریکا است.

پس از داعش

همانگونه که گفتیم هدف ایجاد داعش ناامنی و اسلام هراسی بوده حال پس از داعش  سرانجام این هدف چه می‎شود؟ مطمئنا کشورهای غربی و عبری ساکت نمی‌نشینند تا پایان آرزوهایشان را مشاهده کنند.

هر دنباله تفکر داعشی که باقی بماند منجر به اقدامات تروریستی در آینده و یا ظهور یک گروهک تروریستی جدید خواهد شد همانطور که خود داعش هم ادامه گروه بعث(نظام حاکم بر عراق در زمان صدام) بودند و رشد کردند یا جنبش اسلامی ازبکستان گروهی هستند که توسط پاکستان از این کشور بیرون انداخته شده و پارسال با داعش اعلام همبستگی کردند.

تناقض در داعش

مورد دیگری که در مورد گروهک داعش باید مورد توجه قرار بگیرد این است که داعش در تمام زمینه‌ها بسیار سنتی و بدوی عمل می‌کند حتا کشتن و اعدام را به صورت بریدن سر انجام می‌دهد اما نوبت به اطلاع رسانی که می‌شود بسیار پیشرفته عمل کرده و حضور فعال و جدی در رسانه‌های مختلف، شبکه‌های اجتماعی و سایت‌ها و خبرگزاری‌ها دارد دلیل این تناقض چیست و چرا آنقدر امر اطلاع‌رسانی برای داعش مهم است؟

البته نباید از پشت پرده داعش و اینکه این تجهیزات و آموزش‌ها را چه کسی یا کسانی یا دولت‌هایی در اختیار این گروهک قرار داده‌اند گذشت؟ کسانی که همانطور که در بالا گفته شد پس از داعش نیز ساکت نمی‌نشینند و مطمئنا تا حالا زمینه ایجاد یا به روز کردن یک گروهک تروریستی دیگر را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

نکته دیگر این است که داعش  خواهان افرادی است که از این تکنولوژی‌ها استفاده می‌کنند به تعبیری تبلیغات خود را بیشتر در محیط اینترنت و کسانی که در این محیط حضور دارند انجام می‌دهد.

شاید موصل و سوریه پاکسازی شود اما اتاق فکر داعش مطمئنا در این کشورها نیست و نباید داعش را تمام شده دانست.

جانمایی تروریستی

نکته دیگری که مورد توجه باید قرار بدهیم این است که چرا این گروهک‌های تروریستی فقط در خاورمیانه یا در بین کشورهای مسلمان تشکیل می‌شود؟ مطمئنا اگر برنامه‌ای پشت این امر نباشد باید مثلا در هر جای کره خاکی گروهکی ایجاد شود ولی می‌بینیم که این تشکیلات فقط در این گوشه دنیا که غنی از منابع طبیعی و نفت و ثروت است، درست می‌شود.

مسئله دیگری که باید در نظر بگیریم این است که خاستگاه طالبان افغانستان بود و داعش عراق، این کشورها زمینه پیدایش این گروهک‌ها را داشتند و باید به طور دقیق پس از داعش کشورها را در نظر بگیریم و اقدامات پیشگیرانه را انجام دهیم و کشورهایی که زمینه پیدایش تروریزم دارند را بشناسیم تا کشور از جانب آنها متضرر نشود. همانطور که وبسایت خبری الوحده نیز گزارش داده که عبدالله نفیسی کارشناس کویتی از کشورهای منطقه خواسته تا با تشکیل گروهک‌های جدید پس از داعش اقدام به نا امنی ایران کنند.

رنگ شناسی در داعش

از رنگ‌هایی که داعش استفاده می‌کند هم نباید بگذریم از سیاهی پرچم داعش و از نارنجی که بر تن محکومین اعدام می‌کند دلیل انتخاب این رنگ‌ها چه می‌تواند باشد؟

شاید رنگ سیاه برای پرچم داعش ما را به یاد خانه خدا بیندازد، آیا ربطی به سیاهی پرده خانه خدا دارد؟ یا نارنجی که بر تن  زندانیان خود می‌کند مربوط به رنگ زندانیان گوانتانامو است و داعش که فرقه جدا شده القاعده است این رنگ را انتخاب کرده است.

براساس تحقیقات بنیاد کویلیوم (Quilliam ) پرچم سیاه با نوشته‌های سفید یکی از بیرق‌های پیامبر اعظم(ص) بوده است داعش برای بد نام کردن اسلام و مسلمانان پا به عرصه وجود گذاشت و برای اینکار هم از پرچمی که پیامبر استفاده میکرده و از مهر او استفاده می‌کند تا با این شباهت ظاهری مردم زودباور را به سمت خود جذب کند و رنگ حقانیت به تشکل خود ببخشد چرا که خود می‌داند تنها شباهت این گروه با نظام پیامبر رحمت فقط همین پرچم است.

کلام آخر

نباید از این هم بگذریم که دلیل موفقیت داعش چه بود؟ داعش با تصرف چاه‌های نفت عراق آن‌ها را به فروش رساند چه کسانی نفت ها را خریدند؟ چه کسانی ادوات جنگی، سلاح و ماشین‌های مختلف را برای داعش می‌فرستند و چه کسانی تکنولوژی را در اختیار داعش قرار داده‌اند و تفکر و ایدئولوژی داعش از کجا چشمه گرفته و به کجا سرریز می‌شود همه این‌ها مستلزم ساعت‌ها کار کارشناسی است تا دیگر شاهد اینگونه اتفاقات نباشیم چرا که تفکر داعش خطرناکتر از خود داعش است.