تبیان، دستیار زندگی
وقتی می خواهیم وزنمان را کاهش دهیم، امیدوار هستیم که سریع تر از شر چربی های اضافی بدن خلاص شویم؛ اما به ندرت، داستان به این شکل پیش می رود؛ یعنی روند کاهش، روندی ثابت داشته باشد یا بدون تغییر بماند. راه چاره در ادامه آمده است، با ما همراه باشید...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سمیه جولایی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ترمزهای کاهش وزن و راه‌های سبقت از آن‌ها

وقتی می‌خواهیم وزنمان را کاهش دهیم، امیدوار هستیم که سریع‌تر از شر چربی‌های اضافی بدن خلاص شویم؛ اما به ندرت، داستان به این شکل پیش می‌رود؛ یعنی روند کاهش، روندی ثابت داشته باشد یا بدون تغییر بماند. راه چاره  در ادامه آمده است، با ما همراه باشید...

مترجم: دکتر سمیه جولائی _ بخش تغذیه و آشپزی تبیان

وزن کردن

اگر مایل هستید که وزنتان را کاهش دهید و برای اجرای آن به‌دقت برنامه‌ریزی کرده‌اید، قطعاً رژیم غذایی خاصی را از پزشک دریافت کنید. با وجود همه این پیش‌زمینه‌ها، ممکن است در میانه راه ناگهان با این مشکل مواجه شوید که وزنتان بعد از مدتی ثابت بماند. این طبیعی است؛ نگران نباشید. در این مقاله برخی از این ترمزها را با هم بررسی کنیم. پیش از آن‌که نگران شوید این موارد را مطالعه کنید و نکات پیشگیری کننده را کشف کرده و مانع آن‌ها شوید.

طبیعی است که وقتی می‌خواهیم وزنمان را کاهش دهیم، امیدوار هستیم که سریع‌تر از شر چربی‌های اضافی بدن خلاص شویم؛ آن هم در شرایطی که برای کاهش وزن تلاش بسیاری می‌کنیم. به ندرت، داستان به این شکل پیش می‌رود؛ یعنی روند کاهش، روندی ثابت داشته باشد یا بدون تغییر بماند. مشکلات زمانی رخ می‌نماید که ناامید شویم و از ادامه اجرای رژیم غذایی منصرف شویم. همیشه همین‌گونه است. این‌ها شاید به این دلیل باشد که معمولاً مستقیم به‌سوی هدفمان حرکت نمی‌کنیم. پیش از آن‌که رژیم کنونی کاهش وزنتان را متوقف کنید، چند دقیقه به خودتان فرصت دهید و عوامل ترمزی را که شاید اصلاً تصورشان هم دشوار است مطالعه و دنبال کنید. شاید یکی از همین موارد در زندگی شما معجزه کند.

1- ترمز اول - خانواده شما

تلاش کنید که هر روز حداقل پنج دقیقه از هر ساعت را قدم بزنید. اگر همین پنج دقیقه‌ها را جمع کنیم، در طی روز مدت زمانی را به حالت ایستاده خواهید گذراند و همین ساعت‌های کم در نهایت می‌شود یک ساعت پیاده‌روی در یک روز

آیا می‌دانید هنگامی‌که شما به خانواده‌تان علاقه‌مند هستید، ممکن است آن‌ها مانع رسیدن شما به نتیجه مطلوب شوند؟ کاملاً صحیح است که این خانواده شماست که جلوی پیشرفت شما را می‌گیرد. اگر شما غذای ناسالم برای خانواده تهیه می‌کنید یا می‌خرید، به این معناست که به خوردن آن ترغیب می‌شوید. نکته دیگری که نقش خانواده را پررنگ‌تر می‌کند این است که خانواده، وقت شما را می‌گیرند و مانع تحرک و ورزش شما می‌شود.

راه‌حل شما برای سبقت از ترمز خانوادگی

با آن‌ها درباره اهدافتان صحبت کنید. برای آن‌ها توضیح دهید که چرا اختصاص بخشی از اوقات فراغتتان به ورزش، ضروری و حیاتی است. به آن‌ها صادقانه بگویید که لازم است در این مدت، رژیم غذایی خاصی را رعایت کنید. حتی اگر کودکان شما به دلیل سن کم، این مسئله را درک نمی‌کنند، همسر شما می‌تواند شرایط را تغییر دهد. از آن‌ها بخواهید که به تصمیم شما احترام بگذارند و اینکه غذاهای ناسالم به خانه نیاورند یا حداقل این نوع خوراکی‌ها را جلوی چشم شما نخورند.

ترمز دوم - شغل شما

عامل دیگری که کاهش وزن را دشوار می‌کند، این است که اگر شغل دومی هم داشته باشید، می‌توان گفت که بیشتر اوقات را در حالت نشسته به سر می‌برید. اما لازم است بدانید هر چه فعالیت بدنی شما بیشتر باشد، بهتر است. هرقدر مجبور باشید بی‌حرکت پشت میز بنشینید، کار دشوارتر خواهد شد.

راه‌حل شما برای سبقت از ترمز شغلی

تلاش کنید که هر روز حداقل پنج دقیقه از هر ساعت را قدم بزنید. اگر همین پنج دقیقه‌ها را جمع کنیم، در طی روز مدت زمانی را به حالت ایستاده خواهید گذراند و همین ساعت‌های کم در نهایت می‌شود یک ساعت پیاده‌روی در یک روز. همین کار ساده به شما کمک می‌کند که 100 تا 200 کالری در طی روز بسوزانید و شانس کاهش وزنتان را افزایش دهید.

رژیم غذایی

ترمز سوم - کمبود زمان در زندگی‌تان

کمبود زمان، عامل ترمز دیگری است که بسیاری از مردم با آن مواجه هستند و ممکن است در زندگی شما هم مطرح باشد. اگر یک میلیون کار وجود دارد که شما از انجام آن‌ها عقب مانده‌اید، باید در نظر بگیرید که بیشتر مردم در زندگی امروز دچار همین مشکل هستند.

راه‌حل شما برای سبقت از ترمز کمبود زمان

به دنبال جایگزین برای ولع خوردن غذاها باشید. راه‌حل‌های ساده اغلب جواب می‌دهد. اگر می‌توانید از میزان قند و چربی غذاها بکاهید. مطمئن باشید با کاهش قند و چربی، هیچ اتفاقی نمی‌افتد. پس در آشپزخانه خلاقانه عمل کنید

بهتر برنامه‌ریزی کنید. به برنامه زندگی‌تان دقیق‌تر بنگرید و ببینید که در کجا اتلاف وقت دارید. قطعاً می‌توانید دقایقی را به‌تدریج پیدا کنید که خالی است. به یاد داشته باشید که نیاز نیست ساعت‌های زیادی ورزش کنید، بلکه بیست تا چهل دقیقه زمان برای ورزش در هر روز کافی است.

ترمز چهارم - ولع در خوردن

اگر در مسیر رعایت رژیم غذایی‌تان، کاملاً موفق نبوده‌اید، پس نگران نباشید. احساس بدی نداشته باشید. شما تنها نیستید! بسیاری از مردم هستند که نمی‌توانند دقیقاً در مسیر تعیین شده حرکت کنند!

راه‌حل شما برای سبقت از ترمز ولع در خوردن غذا

به دنبال جایگزین برای ولع خوردن غذاها باشید. راه‌حل‌های ساده اغلب جواب می‌دهد. اگر می‌توانید از میزان قند و چربی غذاها بکاهید. مطمئن باشید با کاهش قند و چربی، هیچ اتفاقی نمی‌افتد. پس در آشپزخانه خلاقانه عمل کنید. دستور تهیه غذاهای مختلف و متنوع را بیابید و شروع کنید.

این نکات ریز و کاربردی را در نظر بگیرید و نگذارید رژیم غذایی شما به هم بخورد. قدرت در دست شماست!


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.