تبیان، دستیار زندگی
حال که با راهکارهای برخورد با کارمندان منتقد آشنا شده اید، دیگر نیاز نیست از انتقاد هراس داشته باشید و حتی می توانید از کارمندان منتقد خود نیز برای بهبود روابط عمومی شرکت تان استفاده کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقش کارمندان منتقد در روابط عمومی شرکت‌ها

حال که با راهکارهای برخورد با کارمندان منتقد آشنا شده‌اید، دیگر نیاز نیست از انتقاد هراس داشته باشید و حتی می‌توانید از کارمندان منتقد خود نیز برای بهبود روابط عمومی شرکت تان استفاده کنید.

هومن بهلولی- روابط عمومی

به گزارش تبیانشبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- بدون شک شما نیز از نقش کارمندان در روابط عمومی شرکت‌ها آگاه هستید و آن را لازمه‌ای برای پیشبرد اهداف شرکت خود می‌دانید. با این حال ممکن است برایتان پیش آمده باشد که کارمندان خودتان از عملکرد شرکت‌تان انتقاد کنند، این مساله را می‌توان چالشی غیرعادی در ارتباط با نقش روابط عمومی کارمندان دانست.

به صورت نرمال، معمولا عوامل اجرایی نگران انتقادهای سرمایه گذاران یا مقامات بالاتر دولتی هستند و انتظار ندارند توسط کارمندانی نقد شوند که در اصل برای بازاریابی و فروش محصول شرکت استخدام شده و به آن‌ها حقوق پرداخت می‌شود.

در دنیای پیچیده امروزی، شرکت‌ها از کارمندان درونی خود نیز فیدبک‌های منفی و انتقاد دریافت می‌کنند. موارد زیادی گزارش شده است که کارمندان یک شرکت به صورت انفرادی یا دسته جمعی در واکنش به یک اقدام اجتماعی منفی شرکتی که در آن مشغول به کار هستند، از کار خود استعفا داده یا از شرکت خود خواسته‌اند اگر تمایل به ادامه همکاری این کارکنان دارد رویه اجتماعی خود را تغییر دهد. در واقع، کارمندان به صورت دیگری در روابط عمومی شرکت سهیم می‌شوند.

سوالی که در ذهن شکل می‌گیرد این است که شرکت‌ها، زمانی که توسط کارمندان داخلی خود محکوم می‌شوند، چه باید بکنند؟ برای یافتن پاسخ این سوال در ادامه با ما همراه باشید.

ارزش‌های شرکت خود را به کرات به کارمندان‌تان یادآوری کنید

این روزها، برای شرکت‌ها کار سختیست اگر بخواهند از مسایل سیاسی کاملا دور بمانند. تحریم‌های تجاری‌ بر روی فروش محصولات بسیاری از شرکت تاثیر گذاشته و در روند آن اختلال ایجاد کرده است.

در نتیجه، شرکت‌ها ناچارند نسبت به اوضاع سیاسی عکس العمل نشان دهند.

در این شرایط، کارفرمایان و سرمایه‌گذاران نیاز است قبل از این که درگیر فعالیت‌های سیاسی شوند، جایگاه خود را بشناسند. امروز بیش‌تر از هر زمان دیگری‌ شرکت‌ها نیاز دارند به صورت فعال ارزش‌ها و جایگاه سیاسی خود را هنگام استخدام کارمند به آن‌ها ابلاغ کنند. در این صورت، دیگر کارمندان هنگام مشاهده فعالیت‌ها و نظرات سیاسی کارفرمایان شوک زده نخواهند شد. نکته مهم‌تر این که، با توجه به نقشی که کارمندان در روابط عمومی شرکت دارند، بهترست کارمندانی را استخدام کنید که نظرات سیاسی آن‌ها همسو با استراتژی‌های شرکت باشد نه در خلاف جهت آن. در این صورت است که می‌توانید از کارمندان خود به عنوان مدافعانی برای شرکتتان استفاده کنید.

علاوه بر مسائل سیاسی سایر مسائل ارزشی هم‌چون فرهنگی بر شرکت غالب است، شرایط مذهبی و سایر عوامل سیاسی را نیز مطرح کنید تا کارمندان با علاقه و رضایت درونی به شما بپیوندند. بررسی این مسائل قبل از استخدام نقش موثری در جلوگیری از مشکلات بعدی خواهد داشت.

از عمومی شدن انتقادات جلوگیری کنید

در قراردادهای خود با مشتریان و سرمایه‌گذاران بندهایی تنظیم کنید که به آن‌ها اجازه عمومی کردن انتقادات و درگیر کردن مردم در فرآیند انتقادات را ندهد. البته جانب احتیاط را در این مورد رعایت کنید: مواظب باشید کارمندان خود را نسبت به کارشان دلسرد نکنید! هم‌چنین، اطمینان حاصل کنید این بندها با قانون اجرایی کشورتان مغایرتی نداشته باشد.

برای بهبود روابط عمومی کارمندان، به نظرات آنان خود توجه کنید

شما ممکن است براساس نظرات مقامات دولتی و قوانینی که برای شرکت‌تان در نظر گرفته‌‎اند، عمل کنید. اما کارکنان‌تان نظرات دیگری داشته باشند. این نظر مخالف ممکن است تاثیر بسیار بدی در عملکرد و کیفیت کار کارکنان ایجاد کند. بنابراین توجه به کارکنان و بیان مساله به صورت منطقی می‌تواند تا حد زیادی مشکل را حل کند. البته اولین کاری که باید انجام دهید، آگاهی از نظرات کارکنان است.

ممکن است بعضی کارمندان راغب به صحبت کردن نباشند و نظرسنجی‌های کتبی را ترجیح دهند. البته در فرایند نظرسنجی باید اطمینان داشته باشید که نظرات کارکنان محرمانه خواهد ماند تا کارمندان نیز بتوانند بدون دلهره نظرات خود را بیان کنند. البته نطرسنجی تنها یکی از روش‌های ارتباط با کارمندان است و ممکن است با توجه به جو کاری شرکتتان بتوانید راه‌های دیگری هم پیدا کنید.

مسلما شما قادر نخواهید بود به نظرات همه کارمندان خود جامه عمل بپوشانید، اما نگران این قضیه نباشید. همین که کارمندان حس کنند به آن‌ها اهمیت داده می‌شود و نظر دیگر کارمندان در روند شرکت دخیل است، نسبت به کار خود حس بهتری خواهند داشت.

اگر کارمندان‌تان حقیقتی خلاف میل شما بیان کردند، آن‌ها را بازخواست نکنید

از نظر قانونی، شرکت‌ها این حق را دارند که هنگامی که کارمندان به مفاد و بندهای قرارداد پایبند نیستند یا اقداماتی غیرمرتبط با اهداف شرکت انجام می‌دهند، آن‌ها را بازخواست یا توبیخ کنند. اما در مورد نظرات شخصی و با توجه به نقش کارمندان در روابط عمومی شرکت، این رویه توصیه نمی‌شود.

زیرا این جبهه گیری تنها قضیه را دشوارتر کرده و مشکل بزرگ‌تری در روابط عمومی شرکت ایجاد می‌کند. به جای جبهه گیری، نشان دهید که نظرات مخالف را تقدیر کرده و حتی کارمندان را به داشتن روحیه انتقادی تشویق می‌کنید. برای کارمندان خود این قضیه را روشن کنید که از نظر شما هر نفر حق دارد نظر خود را ابراز کند و این موضوع خللی در کار او ایجاد نمی‌کند.

حال که با راهکارهای برخورد با کارمندان منتقد آشنا شده‌اید، دیگر نیاز نیست از انتقاد هراس داشته باشید و حتی می‌توانید از کارمندان منتقد خود نیز برای بهبود روابط عمومی شرکت تان استفاده کنید.