تبیان، دستیار زندگی
دو گونه از قارچ هایی که از درون معدنی بسیار سمی در مونتانا می رویند، در آزمایشگاه در کنار یکدیگر کشت داده شده اند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تولید آنتی بیوتیک قدرتمند از دو قارچ مهلک

دو گونه از قارچ هایی که از درون معدنی بسیار سمی در مونتانا می رویند، در آزمایشگاه در کنار یکدیگر کشت داده شده اند

تولید آنتی بیوتیک قدرتمند از دو قارچ مهلک

تا از این ترکیب برای مقابله با مقاومت در برابر آنتی بیوتیک ها استفاده شود.

براساس گزارش ساینس الرت،  از تركیبات این دو قارچ ماده ای به دست آمده كه می تواند چهار نوع باكتری خانواده MRSA كه در برابر آنتی بیوتیك مقاوم شده اند را از بین ببرد.

این تركیب شباهت زیادی به یكی از انواع آنتی بیوتیك های شناخته شده دارد، با این تفاوت كه می تواند با قدرتی بالا باكتری ها را نابود كند و قدرت آن در نابودی باكتری های سیاه زخم و گلو درد به اثبات رسیده است.

این دو گونه قارچ از معدن روباز مس بركلی در مونتانا كه عمقی برابر 540 متر دارد به دست آمده اند. این گودال حاوی آبی با شدت اسیدیته آبلیمو و آلوده به ارسنیك است. این مرداب مسموم به اندازه ای خطرناك است كه برای غازهای مهاجر وحشی به دامی مرگبار تبدیل شده است، غازهای مهاجر بیخبر از آلودگی آب وارد مرداب می شوند و تحت تاثیر مس و ارسنیك موجود در آب جان خود را از دست می دهند.

اما همه جانداران در این دام مرگبار جانشان را از دست نمی دهند. گونه هایی از قارچ ها و باكتری ها در این منطقه رشد و نمو دارند و محققان دانشگاه مونتانا طی دو دهه گذشته به بررسی تركیبات غیر عادی پرداخته اند كه توسط این موجودات جان سخت تولید می شوند. از آن زمان تا به امروز این محققان موفق به شناسایی باكتری با قابلیت ضد سرطانی شده اند كه تاكسومیسز آندرنا نام دارد. همچنین ارگانیزم هایی را در این منطقه كشف كرده اند كه می توانند مولكول هایی با ویژگی ضد التهابی یا ضد پیری را ایجاد كنند.

این بار محققان دو گونه از قارچ های پنیسیلیوم كه در این منطقه رشد می كنند را با یكدیگر كشت دادند و پس از 6 روز در نهایت شگفتی مشاهده كردند این ساكنان عجیب دریاچه مرگ، در كنار یكدیگر تركیبات جدیدی تولید می كنند كه هریك به صورت مجزا قادر به تولید آن نیستند.

ساختار مولكولی این تركیب شباهت زیادی به آنتی بیوتیكی به نام ماكرولید  A دارد و محققان شاهد آن بودند كه تركیبات جدید كه بركلیلاكتون نامیده می شوند،  می توانند به تعدادی از باكتری های مضر حمله كنند. بررسی ها نشان می دهد این تركیب به شیوه ای متفاوت از دیگر آنتی بیوتیك ها به باكتری حمله می كند زیرا برخلاف دیگر آنتی بیوتیك ها از قند و پیوند دوگانه برخوردار نیست.

بدون داشتن این دو ویژگی، تركیبات جدید می توانند چهار باكتری مقاوم در برابر آنتی بیوتیك ها كه همگی از خانواده MRSA هستند و هم چنین باكتری های سیاه زخم، گلودرد و باكتری كاندیدا گلابراتا را از بین ببرند. هنوز عملكرد دقیق این تركیبات جدید در از بین بردن باكتری ها مشخص نشده است،  اما دانشمندان امیدوارند با كمك آن بتوانند به مقابله با باكتری های مقاومی بپردازند كه انتظار می رود در دهه های آینده جان میلیون ها انسان را بگیرند.

منبع: همشهری آنلاین

مرکز یادگیری سایت تبیان، تنظیم: زینب شاه مرادی