تبیان، دستیار زندگی
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که از نخستین روزهای ورود به کاخ سفید، به فردی دیکتاتور و انتقادناپذیر معروف بود؛ در اقدامی جدید دست به بلاک کردن منتقدان خود در فضای مجازی زده است!.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ترامپ شما را هم بلاک کرده؟!

"دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا که از نخستین روزهای ورود به کاخ سفید، به فردی دیکتاتور و انتقادناپذیر معروف بود؛ در اقدامی جدید دست به بلاک کردن منتقدان خود در فضای مجازی زده است!.

فرآوری: آزاده مرنی -بخش سیاست تبیان
ترامپ شما را هم بلاک کرده؟!

"دونالد ترامپ" که از نخستین روزهای آغاز به کار در کاخ سفید موج گسترده ای از تقابل با منتقدانش را راه اندازی کرده بود؛ هر روز روشی جدید را برای حذف مخالفانش انتخاب می کند. اخیرا نیز وی برای خلاص شدن از دست مخالفان و منتقدانش در توییتر یک راه بسیار ساده را انتخاب کرده است؛ "بلاک" کردن!.

ترامپ در طول رقابت‌های انتخاباتی و پیش از آن فعالیت زیادی در توییتر داشت. این روند پس از پیروزی در انتخابات نیز همچنان ادامه داشته و دارد اما ظاهراً تعداد منتقدان و مخالفانش به قدری است که او مجبور شده برخی از آنها را بلاک کند. ترامپ نمی‌خواهد هر کسی مطالبی را که او در توییتر به اشتراک می‌گذارد ببیند و بخواند و یا مهمتر از همه به آنها پاسخ دهد. به همین دلیل طی روزهای اخیر روند بلاک کردن فالوورها شتاب بیشتری یافته و به ویژه کاربرانی که کامنت‌های نیش‌دار و کنایه‌آمیز می‌گذارند بلافاصله بلاک می‌شوند.

برخی از کاربران با شوخی و طنز از کنار این کار ترامپ می‌گذرند اما برخی دیگر نسبت به این رفتار انتقاد دارند و آن را در شأن یک رئیس جمهور نمی‌دانند. کسی از تعداد دقیق فالوورهایی که تا کنون بلاک شده‌اند اطلاع ندارد.

جنجال توییتر رئیس جمهور آمریکا

مدافعان آزادی بیان در آمریکا از "دونالد ترامپ"، رئیس‌ جمهور این کشور به خاطر بلاک کردن منتقدانش در صفحه "توییتر" (Twitter) شکایت کرده‌اند. مدافعان آزادی بیان در آمریكا می‌گویند، حساب کاربری رئیس‌جمهور آمریکا یک محفل عمومی مجازی است که او به عنوان یک مقام دولتی نمی‌تواند مردم را از دسترسی به آن منع کند.

هفت تن از اعضای یک موسسه دانشگاهی در نیویورک که همگی پس از انتقاد از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا توسط او بلاک شدند، شکایتنامه‌ای را علیه او در دادگاه فدرال منهتن تنظیم کردند.

در این دادخواست از قاضی پرونده خواسته شده تا ترامپ و تیم رسانه‌ای‌اش را از مسدود کردن منتقدانی که حساب کاربری شخصی او"realdonaldtrump@" در توییتر را دنبال می‌کنند، باز دارد؛ حساب کاربری که 33 میلیون دنبال‌کننده دارد و در حقیقت تعداد دنبال‌کنندگان آن 14 میلیون بیشتر از حساب رسمی ریاست‌جمهوری آمریکا موسوم به "POTUS@" و 19 میلیون بیشتر از حساب کاربری "WhiteHouse@" است.

پس از آن‌که سازمان ما سه هفته پیش به کاخ سفید اعلام کرد اجازه ندارد افراد را از دنبال کردن حساب کاربری رسمی رئیس‌جمهور مسدود کند حمایت‌های بسیاری از جانب مردم مطرح شد.

آنها ادعا می‌کنند که ترامپ یک محدودیت غیرقانونی را بر توانایی آنها برای مشارکت در یک محفل عمومی مجازی اعمال می‌کند. آنها همچنین مدعی هستند که دسترسی‌شان به بیانیه‌هایی که دولت در حال حاضر در دسترس عموم قرار داده و همچنین بیانیه‌های کاربرانی که از دولت به خاطر تصحیح اشتباهش شکایت دارند، محدود شده است.

این پرونده سوال‌هایی را به وجود می‌آورد درباره این‌که چطور قانون اساسی آمریکا در عرصه رسانه‌های اجتماعی اعمال و تفسیر خواهد شد.

در این شکایتنامه آمده است: حساب کاربری "realdonaldtrump@" یک نوع محفل دیجیتال است که در آن رئیس‌جمهور و معاونینش از عملکرد توییت کردن برای انتشار اخبار و اطلاعات به عموم استفاده می‌کنند و مردم نیز از عملکرد پاسخ دادن برای واکنش نشان دادن به رئیس‌جمهور و معاونانش و همچنین تبادل نظر با یکدیگر استفاده می‌کند.

در این شکایتنامه همچنین به شون اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید و دن اسکاوینو، دبیر کاخ سفید در امور رسانه‌های اجتماعی به عنوان متهم اشاره شده است.

جمیل جعفر، مدیر موسسه دانشگاه مذکور گفت: پس از آن‌که سازمان ما سه هفته پیش به کاخ سفید اعلام کرد اجازه ندارد افراد را از دنبال کردن حساب کاربری رسمی رئیس‌جمهور مسدود کند حمایت‌های بسیاری از جانب مردم مطرح شد.

کلام آخر

ترامپ در دوران نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری و همچنین اکنون که بر مسند قدرت تکیه زده است، به هیچ عنوان تحمل انتقاد و مخالفت را نداشته و هرکس را که کوچکترین انتقاد و مخالفتی با وی داشته باشد از خود دور می کند؛ حال یا اخراج فردی از کاخ سفید و یا بلاک کردن شهروندان عادی و این روند مصداق بارز دیکتاتوری است که با نقاب های مختلف ظاهر می شود.

وی که تا پیش از اینها وعده ی حمایت از شهروندان و حقوق شهروندی آمریکایی ها را می داد، امروز آنان را از جزیی ترین حق خود یعنی انتقاد و حضور در صفحه شخصی اش محروم می کند. به نظر شما قدم بعدی ترامپ برای مقابله با منتقدانش چیست؟ و اینبار کدام یک از وعده های انتخاباتی خود را زیرپا خواهد گذاشت؟


منابع: همشهری آنلاین / باشگاه خبرنگاران جوان