تبیان، دستیار زندگی
مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه با انتقاد از تلاش ها برای اجرای مجدد سند ۲۰۳۰ این سند را مغایر با اصول بدیهی دینی و اخلاقی و فرهنگی جامعه اسلامی دانست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حجت الاسلام والمسلمین زمانی:

مفاد سند ۲۰۳۰ اعتقادات،امنیت و فرهنگ دینی ما را نشانه گرفته است

مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه با انتقاد از تلاش ها برای اجرای مجدد سند ۲۰۳۰ این سند را مغایر با اصول بدیهی دینی و اخلاقی و فرهنگی جامعه اسلامی دانست.
مفاد سند ۲۰۳۰ اعتقادات،امنیت و فرهنگ دینی ما را نشانه گرفته است

حجت‎الاسلام والمسلمین زمانی امروز در جمع مدیران حوزوی در مرکز مدیریت حوزه‎های علمیه با ذکر این مطلب که برخی از دولتمردان پس از بیان لغو سند2030 به شکلی سخن گفتند که گویا این سند قرار نیست واقعا لغو شود، گفت: در دو ماه اخیر تمام سندهای 2030 را در مرکز بررسی کردیم و در 19 محور نقد جدی به آن وارد شد؛ در این مدت تمام اشکالات اسناد را بررسی کردیم و مقایسه ای بین آیات قرآن و روایات و این محورهای 19گانه انجام شد و نقاط افتراق شدید و جدی این محورها با قرآن کریم و روایات بررسی شد.

وی افزود:این محورها پس از تدوین به رویت مدیریت حوزه‎های علمیه آیت‎الله اعرافی رسید و از سوی این ایشان، این گزارش به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شد.

حجت‎الاسلام والمسلمین زمانی اظهارکرد: در انتقاداتی که به انتقادات نسبت به این سند مطرح شد مطالب مختلفی مطرح شد که به نظر می‎رسد تلاش‎ها برای در جریان ماندن آن کاهش پیدا نکرده است؛ به همین دلیل حس کردیم که حوزه باید با قوت و قدرت در این زمینه وارد شود.

مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی  حوزه های علمیه اظهارکرد: سند 2030 در واقع دارای سه سند است که متاسفانه هنوز تفکیک این سه سند به شکل شفاف بیان نشده است؛ سند اول سندی است که سازمان ملل آن را تصویب کرده است؛ آنها سند 2015 را در سال 2000 میلادی برای پیشرفت در جهان امضا کردند.

استاد حوزه بیان کرد: آنها این سند دوم را در سال 2015 برای 2030 نوشتند که آن سند یک سند عام پیرامون آب و هوا و دین و بهداشت و آموزش و... است؛ این سند 2030 در واقع توسعه پایدار است که ایران نیز آن را امضا کرده است.

وی گفت: 17 سند اساسی در آن ذکر شده است که چهارمین هدف آن آموزش است و مسئولیت آن نیز بر عهده یونسکو است؛ به منظور تحقق هدف چهارم سند 2030 یونسکو وارد میدان شد؛ یونسکو به همین مناسبت یک سند 2030 ویژه آموزش نوشت و اجلاسی را در اینچئون کره جنوبی برگزار کرد شد و با حضور اعضا از جمله ایران سند 2030 آموزش جهانی را نوشتند.

حجت‎الاسلام والمسلمین زمانی تصریح کرد: وزیر آموزش و پرورش ما در این اجلاس عضو بود که یک نمایندگی در تهران از یونسکو داریم که مدیریت آن را ایران تعیین کرده است و ایشان نیز آن را امضا کرده است؛ این سند دوم 2030 است که روی آن اشکالات و انتقادات زیادی داریم.

مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه بیان کرد: دولت در شهریور سال 95 این مطلب را تصویب کرد که وزیرآموزش وپروش و نماینده یونسکوو... برای اجرای آن در ایران یک سند بومی سازی شده را بنویسند که 30 گروه علمی این سند را  در بیش از 300صفحه به نگارش در آوردند و این سند مصوبه دولت است.

وی گفت: رهبر معظم انقلاب انتظار داشتند که پیش از ایشان مسئولان ورود کرده و انی مساله را پیگیری کنند ولی وقتی کاری انجام نشد ایشان وارد صحنه شدند و به همین دلیل نیز به دولتمردان و شوراهای مربوطه از جمله انقلاب فرهنگی نیز نقدهایی وارد کردند زیرا این خطر جدی انقلاب ما را تهدید می‏کند.

حجت‎الاسلام والمسلمین زمانی اظهارکرد: نقدهایی که در این زمینه مطرح شده است و حوزه آن را تهیه کرده است نقدهای جدی است؛ به همین مناسبت قرار است که بیانیه ای از سوی مدیران بخش های پنج گانه حوزوی (شورای هماهنگی مدیران مراکز حوزوی) ارایه شود.

این استاد حوزه تصریح کرد: اولین محوری که در این زمینه مطرح شد، این است که جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر منابع قرآن و احادیث و فقه قوی است و هیچ نیازی به اسناد بیمار غربی نداریم؛ ایران در سالهای اخیر بر اساس امر رهبری سندهای آموزش و پرورش و سند جامع و.. را تصویب کرده است و این موارد با تایید رسمی رهبری بوده است ولی تا الان برای اجرای آن سرعت عمل نشان داده نشده است.

وی گفت: در تدوین این سند بومی شده به قدری سرعت به خرج داده شد که ایران جزو رتبه های اول دنیا در اجرای سندهای یونسکو شده است؛ در حالی که نیاز نیست که این گونه اسناد به این سرعت نوشته شود.

حجت‎الاسلام والمسلمین زمانی بیان کرد: محور دوم آن است که اگر قرار است سندی در عرصه بین‎المللی امضا شود و به قولی از این گونه اسناد بین المللی کناره گیری نکنیم باید این گونه مصوبات از مسیر قانونی طی شود.

وی گفت: اگر این سند بین المللی، فرهنگی باشد باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شود و اگر سند بین المللی و بیرونی باشد و جزو سندهای سیاسی باشد باید در مجلس تصویب شود که این کار انجام نشد.

حجت‎الاسلام والمسلمین زمانی اظهارکرد: محور سوم مساله امنیت است؛ در این سند تعهد داده شده است که اطلاعات شیوه‌های اموزشی کشور را باید مرتبا به یونسکو ارایه دهیم و امکانات دسترسی آنها را به اطلاعات کشور فراهم کنیم؛ ظاهر کار آموزشی است ولی سازمان های جاسوسی دنبال بهانه ای برای ورود به سیستم اطلاعاتی ما هستند.

وی گفت: محور چهارم این است که بیان شده که ما در این سند تحفظ کرده‎ایم؛ مساله تحفظ از جمله موارد مرسوم در سازمان ملل است که اگر کشوری در امضای یک سند مشاهده کند که موادی از آن با فرهنگ و دین و عرف خود مغایرت دارد اعلام تحفظ می‏کند.

حجت‎الاسلام والمسلمین زمانی افزود: درست است که ایران این کار را در این خصوص انجام شده است ولی مشکل این است که این شرط تحفظ مشکلاتی دارد ؛اول اینکه تحفظات ما با روح این سند مخالف است ؛ دوم اینکه دولت‎های استعمارگرغربی دنبال بهانه هستند و مواردی که تحفظ انجام می‏شود اندک است.

مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی مرکز مدیریت حوزه های علمیه گفت: محور پنجم مساله آموزش جامع جنسی است که درمحتوای آن سند تصویب شده است که در همه مدارس آموزش جامع جنسی انجام شود؛در اسناد سازمان ملل توضیح داده شده است که این اصل مبتنی بر مساله کنترل جمعیت و جلوگیری از ایدز است.

وی تصریح کرد: این در حالی است که این سخنان در غرب معنا دارد ولی در ایران چنین مسایلی مفهوم نیست؛ مساله اول آن است که آموزش جامع جنسی از کنترل نسل فراتر است؛ پیشگیری یک مطلب است  ولی باید مشخص شود که آموزش جنیسی به چه معنی است.

حجت‎الاسلام والمسلمین زمانی افزود: مشکل این است که آنها می گویند روابط دختر و پسر باید بهداشتی باشد یعنی اینکه روح زنا کاملا مشروع است و تنها باید مراقب مشکلات آن باشند؛ نکته دیگر آن است که کنترل نسل در ایران ممنوع است.

استاد حوزه بیان کرد: مشکل دیگری که در بحث تحفظ مطرح است آن است که هیچ کدام از موارد غیر شرعی در یونسکو حذف نشده است بلکه تصویب شده است.

وی گفت: محور ششم، پیشگیری از باروری زودهنگام است؛ در این سند نوشته شده است که بارداری زودهنگام نباید انجام شود که معنی آن بارداری زیر 18 سال است؛ این مساله با دین ما سازگاری ندارد زیرا اگر این قانون دینی بود پربرکت ترین ازدواج تاریخ اسلام یعنی ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) محقق نمی‎شد و این برکات در عالم فراگیر نمی‎شد.

حجت‎الاسلام والمسلمین زمانی گفت: محور هفتم رشته‎های آموزشی است که باید تساوی در این زمینه انجام شود؛ یعنی پسران می‏ توانند متخصص زنان و بارداری شوند و زنان در معدن کار کنند در حالی که چنین امری درست نیست و تا زمانی که دختران ما در این رشته‎ها حضور دارند، دلیلی ندارد که یک مرد متخصص مامایی و زایمان باشد؛ماعدالت جنیسیتی را قبول داریم نه برابری جنسیتی.

منبع: حوزه نیوز