تبیان، دستیار زندگی
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: بیان می کنند که مشکل اصلی تحریم ها است و باید از بین برود،
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیت الله مصباح یزدی:

نباید به بهانه رفع تحریم و رفاه در مقابل آمریکا سر خم کرد

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: بیان می کنند که مشکل اصلی تحریم ها است و باید از بین برود،
نباید به بهانه رفع تحریم و رفاه در مقابل آمریکا سر خم کرد

ولی تحریم ها ماند و بیکاری و نداری مردم بیشتر شد؛ مشکل از آنجا ناشی شد که به جای اتکای به خدا، دنیا را ترجیح می دهیم.

آیت الله مصباح یزدی امشب در دیدار جمعی از فعالان و کارکنان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: مفاهیم انتزاعی به این معنی است که چند مساله در نظر گرفته می‎شود و در میانه آنها یک مسیر را در نظر می‎گیریم.

ایشان افزود: انسانها برای رسیدن به اهداف خود همیشه با موانع مختلفی مواجه می‎شوند؛ زمانی که این موانع برطرف می‎شود که انسان از این مشکلات رسته است و به همین دلیل است که قرآن کریم بیان می‎کند که مومنان به فلاح و رستگاری رسیدند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهارکرد: سوره مومنین بیان می‎کند، مومنان به رستگاری و فلاح رسیده اند و به همین دلیل شرط رستگاری آن است که انسان مومن باشد.

ایشان یادآورشد: در این زمینه انسان ها اهداف مختلفی دارند که در این راه موانع متعددی وجود دارد؛ حال فلاح و رستگاری به این معنی است که انسان این موانع را کنار زده و از آنها بگذرد.

آیت الله مصباح یزدی اظهارکرد: لذت نزدیک به ذهن فلاح در فارسی لذت کامروایی است ودر مقابل آنها ناکام است؛ افلح به کسی گویند که موانع را از پیش روی برداشته و به کامیابی رسیده است.

ایشان تصریح کرد: قرآن کریم بیان کرده است که انسان در بهترین موقعیت واستعداد و ظرفیت خلق شده است و دلیل آن نیز همین روحی است که باعث ترقی است؛ خاصیت انسان آن است که در عین ترقی نزول نیز می کند.

این استاد حوزه یادآورشد: زمانی که خداوند این نفس را ساخت، راه سقوط و هم راه ترقی و پرهیزکاری و رشد و سعادت را به انسان نشان داد؛ این نفسی که خداوند به انسان داده است، قابلیت شکوفا شدن و آلوده شدن است.

ایشان گفت: خداوند موجود بسیار نفیسی مثل نفس به انسان داده است که انسان است که آن را پرورش می دهد و یا به شدت آن را آلوده می کند.

آیت الله مصباح یزدی اظهارکرد: رستگاری از آن کسی است که نفس آن خود را شکوفا کند؛ نفس انسان مثل درختی است که انسان با آبیاری مناسب و مراقبت از برکات آن استفاده کند، ولی می تواند آن را خشک کند.

ایشان گفت: خداوند در قرآن کریم به راز پیشرفت اشاره می کند؛ این راز همان ارتباط با خداست؛ خداوند بیان می کند که اگر انسان به دنبال تزکیه و رشد و شکوفایی است باید با خدا ارتباط دائمی داشته باشد.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) یادآورشد: نقص بزرگ انسان آن است که همیشه پیش پای خود را می بیند و قدم بعدی را نمی بیند و به همین مسایل زودگذر دل می بندند و به فردای خود فکر نمی کند و دلیل بدبختی های آن نیز همین مساله است.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: حب الدنیا و حب الاخره نماد این مساله دربه خدا فرهنگ قرآنی است؛ دلبستگی به لذات زودگذر، انتخاب زندگی زودگذر دنیا است در صورتی که انسان اشتباه می کند چون آن خیری که باید دنبال آن باشد در آخرت بدست می آید.

ایشان اظهارکرد: اگر تفکر درست در ذهن انسان تقویت شد که همه عناصر زودگذر فانی است و باید از آن عبور کرد و باید به امور دائمی و اخروی پرداخت انسان به مسیر فلاح وارد می شود.

آیت الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: مشکل انسان این است که انسان به لذت های مادی و زودگذر عادت کرده است و این زندگی را برای خود تعریف کرده است؛ انسان می تواند به جایی برسد که همسایه خدا شود ولی هیچگاه برای این کار تمرین نمی کند.

ایشان گفت: خداوند در قرآن بیان نمونه سعادتمندان را ذکر می کند که یکی از آنها همسر فرعون است؛ همسر فرعون به خداوند می فرمود که علاقه مندم که در جوار رحمت حق و در بهشت در کنار حضرت حق جای گیرم.

این استاد حوزه یادآورشد: تنبلی و دلبستگی به لذات زودگذر اجازه نمی دهد که انسان ما را به خداوند برساند؛ انسان می تواند تحریم ها را تحمل کند و چند صباحی در جبهه ها بگذرد تا زیر بار ذلت ظلم آمریکا نرویم ولی لذت طلبی اجازه نمی دهد.

ایشان اظهارکرد: بیان می کنند که مشکل اصلی تحریم ها است و باید از بین برود،ولی تحریم ها ماند و بیکاری و نداری مردم بیشتر شد؛ مشکل از آنجا ناشی شد که به جای اتکای به خدا، دنیا را ترجیح می دهیم.

آیت الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم از نوکری و دریوزگی جانوران شاخدار امروزی دنیا نجات پیدا کنیم، باید دندان دلدادگی لذات دنیا را بکنیم؛  اگر دنیا را کنار گذاشتیم به عزت می رسیم؛ قرآن کریم بیان می کند که جای دنیا و آخرت و موارد مرتبط به آن را اشتباه نگیریم؛ تا به این لذات دنیا مبتلا هستیم خواه ناخواه در مشکلات غرق خواهیم بود.

منبع: حوزه نیوز