تبیان، دستیار زندگی
حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: اگر کسی در خودرو بنشیند و در آن را ببندد و در داخل آن بی حجاب یا نیمه عریان باشد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پاسخ آیت الله العظمی مکارم به سؤالی دربارۀ خصوصی نبودن فضای داخل خودرو

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی گفتند: اگر کسی در خودرو بنشیند و در آن را ببندد و در داخل آن بی حجاب یا نیمه عریان باشد
پاسخ آیت الله العظمی مکارم به سؤالی دربارۀ خصوصی نبودن فضای داخل خودرو

و خودرو نیز دارای شیشه های شفاف باشد و مثلا مشغول استعمال مواد مخدر و یا شرب خمر گردد، آن هم در ملأ عام، به یقین حریم خصوصی محسوب نمی شود.

متن فتوای حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی درباره حریم خصوصی خودرو که در پاسخ به استفتائی در این زمینه داده شده به این شرح است:

سوال:

بسم الله الرحمن الرحیم

سؤالی دربارۀ خصوصی نبودن فضای داخل خودرو

با سلام و تحیت؛

جنابعالی مدتی قبل فرموده بودیدکه فضای داخل خودرو خصوصی است، اخباری که اخیراً از حضرتعالی در دیدار فرمانده نیروی انتظامی قم دربارۀ فضای داخل خودرو منتشر شده نشان می دهد که آن را خصوصی نمی دانید، لطفا توضیح بیشتری در این زمینه ارائه دهید.

جمعی از کاربران سایت

پاسخ معظم له:

بسمه تعالی

پاسخ: با عرض سلام؛ آنچه که قبلاً عرض کرده ام مربوط به سرقت از خودروها بوده، یعنی اگر در خودرو قفل باشد و کسی شیشۀ آن را بشکند و چیزی از درون آن سرقت کند حکم سرقت از «حرز» (حریم خصوصی) دارد و احکام سارقان از منازل مسکونی بر آن جاری می شود (این مربوط به سرقت است).

ولی اگر کسی در خودرو بنشیند و در آن را ببندد و در داخل آن بی حجاب یا نیمه عریان باشد و خودرو نیز دارای شیشه های شفاف باشد و مثلا مشغول استعمال مواد مخدر و یا شرب خمر گردد، آن هم در ملأ عام، به یقین حریم خصوصی محسوب نمی شود، درست مانند کسی است که یک خانه ای شیشه ای در سر چهارراه بسازد و در آن مشغول انواع کارهای خلاف شود و بگوید اینجا حریم خصوصی است و کسی مزاحم من نگردد. اهل عرف آن را حریم خصوصی نمی شمارند و او را از مجازات معاف نمی کنند. این دو مسأله شرعاً با هم کاملا متفاوت است.

همیشه موفق باشید

منبع: حوزه نیوز