تبیان، دستیار زندگی
امروز شنبه بیست و چهارم تیر 1396 هجری خورشیدی، بیستم شوال 1438 هجری قمری و پانزدهم جولای 2017 میلادی است. مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیست و چهارم تیر در آینه تاریخ معاصر ایران

امروز شنبه بیست و چهارم تیر 1396 هجری خورشیدی، بیستم شوال 1438 هجری قمری و پانزدهم جولای 2017 میلادی است. مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

هومن بهلولی- روابط عمومی

۲۴ تیر ۱۳۷۳

سیدمحمد حسن آل ‏طیب جزایری عالم بزرگ خوزستان در ۸۲ سالگی درگذشت. وی صاحب آثاری چون منظومه در حکمت، تحریر عروة الوثقی و الریاض المرضیه است.

۲۴ تیر ۱۳۶۴

عملیات قادر با رمز یا صاحب الزمان (عج) با فرماندهی ارتش در غرب ایران به مرحله اجرا درآمد. در جریان این عملیات، بلندی های «سر سپندار»، «کلازرده» و «بربرزیندوست» آزاد شدند و سه گردان پیاده کماندویی از سپاه پنجم عراق آسیب دیدند.

۲۴ تیر ۱۳۵۸

جمهوری اسلامی ایران حکومت انقلابی ساندینیست ها در نیکاراگوئه را به رسمیت شناخت. ساندینیست ها به رهبری دانیل اورتگا در ژوییه ۱۹۷۹ میلادی به حکومت ۴۵ ساله رژیم دیکتاتوری خاندان سوموزا پایان داده بودند.

۲۴ تیر ۱۳۵۷

در جریان اوجگیری انقلاب، در اعتراض به رفتار دولت ۱۰۸ سینمای تهران دست به اعتصاب زدند و تعطیل شدند و ۳۱۲ سینمای شهرهای دیگر هم اعلام کردند که به آنها خواهند پیوست.

۲۴ تیر ۱۳۵۶

۵۰ هزار دلار به دستور امیراسدالله علم وزیر دربار به «لسلی بلانک» نویسنده زن انگلیسی که در حال نگارش کتابی در شرح زندگی فرح پهلوی بود، پرداخت شد.

۲۴ تیر ۱۳۳۵

اسکندر میرزا رییس جمهوری پاکستان به همراه همسر ایرانی خود ناهید امیرتیمور کلالی از مرز زمینی وارد ایران شدند. او نخستین رییس جمهوری این کشور پس از اعلام حکومت جمهوری بود.

۲۴ تیر ۱۳۰۳

وزارت مالیه در بخشنامه ای تبدیل اسم اداره تفتیش کل به اداره پرسنل و محاکمات را به تمام اداره های مرکزی و ایالتی و ولایتی وزارت مالیه اعلام کرد.

۲۴ تیر ۱۳۰۲

مصدق السلطنه وزیر امور خارجه در نامه ای به سفارت انگلیس از انجام دادن عملیات ساختمانی این کشور در جزیره هنگام در خلیج فارس انتقاد کرد و از دولت انگلیس خواست تا در صورت صحیح بودن این خبر، آن را متوقف کند.

۲۴ تیر ۱۲۸۸

جنگ های خیابانی گسترده ای میان مشروطه خواهان با قوای نظامی تحت امر لیاخوف روسی درگرفت . این جنگ به پیروزی مشروطه خواهان انجامید.

۲۴ تیر ۱۲۸۵

روحانیان و مردم تهران در اعتراض به عملی نشدن خواسته ‏هایشان مبنی بر تاسیس عدالت خانه و اجرای قوانین اسلام در جریان نهضت مشروطه، تصمیم به هجرت گرفته و در حرم حضرت معصومه(س) در شهر قم متحصن شدند. از این رویداد در تاریخ به عنوان مهاجرت کبرا نام می برند.