تبیان، دستیار زندگی
ها  شانزدهمین شماره نشریه فرهنگی، سیاسی، اجتماعی «دستار» به ابتکار طلاب مدرسه علمیه کرمانیهای حوزه علمیه قم منتشر شد.   «دستار» عنوان ماهنامه‌ای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی است که با همکاری طلاب مدرسه علمیه ک...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستار» طلاب مدرسه علمیه کرمانیها

شانزدهمین شماره نشریه فرهنگی، سیاسی، اجتماعی «دستار» به ابتکار طلاب مدرسه علمیه کرمانیهای حوزه علمیه قم منتشر شد.

«دستار» عنوان ماهنامه‌ای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی است که با همکاری طلاب مدرسه علمیه کرمانیهای قم منتشر و به قیمت 50 تومان در اختیار طلاب قرار می‌گیرد.
بر اساس این گزارش، شانزدهمین شماره این نشریه ویژه خردادماه 85 به مطالبی مانند: حوزه در منظر شهید مطهری (ره)، امام خمینی (ره) چگونه امام شد؟، ضرورت بازگشت دوباره به آسیب‌شناسی انقلاب، زی طلبگی، توصیه‌ها پزشکی و دیگر عناوین خواندنی اختصاص دارد.
در بخش حوزه از منظر شهید مطهری (ره) جملاتی از آن استاد نقل شده است از جمله: «محیط حوزه‌های علوم دینی محیط زهد و قناعت است، از اسراف و عیاشی و مجالس شب‌نشینی خبری نیست و اگر کسی کوچکترین تمایل به این امور نشان بدهد، سقوطش قطعی است.»
علی حیدری در مقاله‌ای با عنوان «امام چگونه امام شد؟» تزکیه و تهذیب نفس، تحصیل موشکافانه علوم دینی و افق بالا و نگرش وسیع و تیزهوشی نسبت به مسائل روز جامعه را از عواملی دانست که امام را به مقامی رساند که همانا امامت امت بود و به عبارتی تالی تلو معصوم به شمار آمد.
در بخش دیگری از «دستار» با عنوان: «صراط مستقیم» به این سؤال که نقش فقیهان در حکومت دینی تا چه اندازه است و در مقام تعارض بین نظر فقها و حاکمان دینی کدام مقدم است؟ اینگونه پاسخ داده می‌شود: فقیهان در بخش‌هایی از حکومت که جایگاه انطباق رفتار سیاسی و اجماعی دولت با موازین شرعی است، نقش اول را ایفا می‌کنند. ضمن آنکه رهبری نظام اسلامی در عصر غیبت، به عهده فقیه عادل و جامع شرایط و صاحب منصب افتا و توانا در امر مدیریت کلان اجتماعی است.
«ضرورت بازگشت دوباره به آسیب‌شناسی انقلاب» مقاله‌ای است به قلم ابرهیمی‌پور زواره که در بخشی از آن می‌خوانیم: گذشت نزدیک به 28 سال از انقلاب اسلامی ایران فرصت خوبی را ایجاد می‌نماید تا در تداوم حرکت انقلاب امام خمینی (ره) مجددا به آنچه که آسیب‌های جدی برای آن محسوب می‌شود، نزدیک شویم.
در فرازی دیگر از این مقاله انقلاب اسلامی نقطه عطف حضور و بروز تفکر جهانی روحانیت معرفی شده و می‌افزاید: این اندیشه اگرچه به دست امام خمینی (ره) بنیان نهاده شده است، لیکن به قول خود آن بزرگوار و همچنین رهبر معظم انقلاب، سرچشمه معارف علمای سلف و تجمیع آبروهای چندین و چند و قرن آنها مقدمه حضور شخصی آن ابر مرد تاریخ شد.
در صفحه زیبا بنویسیم سید ابوالقاسم حسینی نکاتی نگارشی را گوشزد می‌کند و صفر عباسی در مقاله‌ای با عنوان «سالی که نکوست از بهارش پیداست» آغاز سال نو با اربعین حسینی، نامگذاری امسال به نام پیامبر اعظم (ص)، مانور بزرگ نیروی دریایی سپاه پاسداران در آب‌های خلیج فارس و بالاخره خبر خوش دستیابی ایران به چرخه کامل سوخت هسته‌ای در کنار بارگاه ملکوتی حضرت امام رضا (ع) توسط دکتر احمدی‌نژاد را به فال نیک می‌گیرد.
عوارض تلفن همراه، شوخی‌های جبهه، متن‌های و اخباری کوتاه از مدرسه علمیه کرمانیها از دیگر مطالب گنجانده شده در این ماهنامه است.
شانزدهمین شماره «دستار» در 28 صفحه و به مدیر مسؤولی سید روح الله ابراهیمی پور زواره و سردبیری محمد حسین شیخ شعاعی منتشر شده است.