تبیان، دستیار زندگی
چهاربند رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات در نشست مدیران مدارس منطقه 13 تهران
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهم ترین و حیاتی ترین مسئله در سند تحول بنیادین ، بحث نیروی انسانی است

چهاربند رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات در نشست مدیران مدارس منطقه 13 تهران

زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان

مهم ترین و حیاتی ترین مسئله در سند تحول بنیادین ، بحث نیروی انسانی است

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران ، نشست مدیران مدارس منطقه با موضوع ساماندهی نیروی انسانی با حضور چهاربند رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش روز سه شنبه 20 تیرماه برگزار شد .

رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات به تشریح نقش نیروی انسانی نظام تعلیم و تربیت در ترسیم آینده کشور پرداخت و گفت :آنچه که برای همه ی جوامع  واز جمله کشور ما بسیار اهمیت دارد آینده است . آینده ترسیم شدنی و ساختنی است. در کشور ما همه بزرگان نظام اهمیت و جایگاه ویژه ای برای نظام تعلیم و تربیت قائل هستندکه این اهمیت به دلیل توجه به آینده است . آینده را باید خلق کرد و باید امروز با مختصاتی که در نظام تعلیم و تربیت برای پرورش نسل آینده تعریف می کنیم، آینده را بسازیم . بدون تردید مهم ترین عنصر در ساختن آینده، نظام تعلیم و تربیت است. از این رو حساسیت های زیادی در کشور در خصوص تربیت نسل آینده وجود دارد که کوچک ترین تهدیدی را بر نمی تابد .

چهاربند در ادامه گفت : خوشبختانه در ایام انتخابات نام سند تحول بنیادین به عنوان یک سند ملی و مورد وفاق همه ی گروه ها مطرح شد که این خود یک فرصت مناسب برای اجرایی کردن سند تحول است .

وی یکی از موضوعات مهم در سند تحول را موضوع نیروی انسانی دانست که در این سند بر جذب ، آماده سازی، نگهداشت و بکارگیری نیروی انسانی (ساماندهی) تاکید ویژه شده است اما ما همه  توان خود را روی ساماندهی گذاشته ایم و از جذب غفلت کرده ایم .

رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش ضمن اشاره به این که سند تحول ما در حال حاضر به واسطه کمبود نیروی انسانی در معرض یک تهدید جدی است ، گفت: از نظر من مهم ترین و حیاتی ترین مسئله در سند تحول بحث نیروی انسانی است و هر بحثی غیر از آن انحرافی و حاشیه ای است . بنابراین باید تمام توان و تمرکز خود را در اجرای سند تحول به تامین نیروی انسانی اختصاص دهیم .

رئیس مرکز برنامه ریزی نیروی انسانی و فناوری اطلاعات افزود : آموزش و پرورش در خصوص تامین نیروی انسانی در حالت بحران قرار داردکه باید برای آن تدبیر مناسب صورت بگیرد .

وی اظهارداشت : آموزش و پرورش دارای بانک اطلاعات نیروی انسانی بسیار گسترده ای است که از این نظر از مهم ترین دستگاه های دارای بانک اطلاعات موثر در کشور است ولی متاسفانه از این اطلاعات به خوبی برای برنامه ریزی استفاده نشده است .

چهاربند نیروی انسانی موجود در آموزش و پرورش را به پنج گروه معلمان ، گروه مدیریت، گروه کیفیت بخشی ، گروه سرایه دار و خدمتگزار و گروه اداری تقسیم کرد و گفت: در سال تحصیلی 95-96 در مجموع در دوره ابتدایی 68%  در دوره متوسطه اول 84% در دوره متوسطه دوم 99% در هنرستان فنی و حرفه ای و کار دانش 79% در اردو گاهها ، پژوهش سراها و ... 55% و در بخش اداری 86 % نیازها را تامین کرده ایم که مجموعا 79 % نیاز ما بوده است. این در حالی است که بخشی از نیروها به دلایلی چون تقلیل ساعت ، مرخصی ، ماموریت به سایر دستگاه ها با حفظ سمت و دانشجوی متعهد خدمت در دانشگاه فرهنگیان و... در عین حال که حقوق بگیر آموزش و پرورش هستند اما در ساماندهی ما قرار نمی گیرند .

رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در پایان سخنان خود گفت : امروز باید همه دلسوزان آموزش و پرورش بحث نیروی انسانی را پی گیری کنند و به آن به عنوان بحران ملی بنگرند.

منبع: پایگاه جامع اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش