تبیان، دستیار زندگی
کشف سامانه خورشیدی TRAPPIST-۱ در اوایل سال جاری هیاهوی زیادی میان شکارچیان سیاره و اخترفیزیک شناسان ایجاد کرد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی احتمال وجود پوشش گیاهی در سیاره  ای شبه  زمینی

کشف سامانه خورشیدی TRAPPIST-۱ در اوایل سال جاری هیاهوی زیادی میان شکارچیان سیاره و اخترفیزیک شناسان ایجاد کرد.

بررسی احتمال وجود پوشش گیاهی در سیاره  ای شبه  زمینیبررسی احتمال وجود پوشش گیاهی در سیاره  ای شبه  زمینی

براساس گزارش دیسكاوری، این سیستم شامل هفت سیاره شبه زمینی و سنگی است كه سه مورد از آنها در منطقه قابل سكونت از دار ستاره خود در گردشند. اگرچه هنوز اطلاعات چندانی درباره وضعیت این سه سیاره به دست نیامده است، گروهی از دانشمندان معتقدند این كشف چشم اندازی جدید را درباره مطالعات آب و هوای سیاره های شبه زمینی ایجاد كرده است.

محققان اروپایی مدلی جدید ارائه كرده اند تا احتمال وجود آب مایع را در سطح این سیاره ها تحت شرایط مختلف آب و هوایی بررسی كنند. این مدل تاثیر توزیع آب و خشكی و حتی مقدار پوشش گیاهی سطح سیاره ها را بررسی می كند. نتایج این بررسی ها نشان می دهد یكی از سیاره ها به نام TRAPPIST-1d كاندید قابل سكونت ترین سیاره در این سیستم به شمار می رود.

به گفته محققان دانشگاه كالابریا در ایتالیا، مدل طراحی شده آنها مدل ساده ای است كه از آن برای بررسی وابستگی آب و هوایی سیاره به سه عامل انرژی ستاره میزبان كه توسط سیاره به فضا بازتابانده می شود، میزان بافت گیاهی سیاره و وضعیت گازهای گلخانه ای، استفاده شده است.

محققان از مدل تعادل انرژی كه امكان استخراج اطلاعات جهانی درباره روند تكامل شرایط آب و هوایی براساس دانش موجود درباره سیستم سیاره ای را فراهم می آورند، استفاده كردند.

از این مدل برای بررسی موقعیت های مختلفی كه به واسطه تغییر عوامل مورد مطالعه در سیاره ایجاد می شوند استفاده شد: موقعیت كاملا خشك و بی آب و علف در سیاره ای كاملا سنگی،  تا موقعیتی كاملا شبه زمینی و در تمامی این موقعیت ها دو حالت وجود یا عدم وجود گازهای گلخانه ای در نظر گرفته شدند تا شرایط اقلیمی مختلف در این سیاره پیش بینی شوند.

محققان می گویند پوشش گیاهی سیاره ها از توانایی تغیر بازتاب انرژی دریافت شده از سوی ستاره میزبان برخوردار است و این روند در ادامه بر روند تكامل دمای سیاره تاثیرگذار است.

براساس این بررسی ةا محققان دریافتند سیاره های خارجی تر این سیستم سردتر از آنی هستند كه بتوانند آب مایع را در خود داشته باشند اما سه سیاره درونی تر از این توانایی برخوردارند. و سیاره چهارم،  TRAPPIST-1d در میان آن ها با ثبات ترین سیاره از نقطه نظر زمینی است.

منبع: همشهری آنلاین

مرکز یادگیری سایت تبیان، تنظیم: زینب شاه مرادی