تبیان، دستیار زندگی
از سال 2010 اخبار مختلفی با مضمون به هلاکت رسیدن رهبر داعش (ابوبکر البغدادی) منتشر شد اما امروز با صدور بیانیه ای رسمی از سوی این گروهک، مرگ وی تایید شد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : آزاده مرنی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فراز و نشیب‌های تایید مرگ دست‌پروده شیطان بزرگ

از سال 2010 اخبار مختلفی با مضمون به هلاکت رسیدن رهبر داعش (ابوبکر البغدادی) منتشر شد اما امروز با صدور بیانیه ای رسمی از سوی این گروهک، مرگ وی تایید شد.

آزاده مرنی -بخش سیاست تبیان
فراز و نشیب‌های تایید مرگ دست‌پروده شیطان بزرگ

"ابوبکر البغدادی" رهبر دولت اسلامی عراق وشام (داعش) یکی از قطب های اصلی سلفی های جهادی در عراق بود. نخستین فعالیت های تروریستی او از مسجد امام احمد بن حنبل اغاز شد و گروه های کوچکی در منطقه تشکیل داد که به عملیات تروریستی در عراق و جنگ های خیابانی که عراق طی سال های گذشته شاهد آنها بود دست زدند. وی سپس گروهی به نام "گروه اهل سنت و جماعت" را با همکاری برخی از شخصیت های بنیادگرا که اندیشه و روش و هدفی همانند او داشتند تشکیل داد و فعالیت های خود را در بغداد، سامراء و دیالی گسترش داد و سپس به مجلس شورای مجاهدین پیوست و هیئت های شرعی را در این مجلس سازماندهی کرد و خود به عنوان یکی از اعضای مجلس تا اعلام دولت اسلامی عراق در آن فعالیت کرد. (1)

گروه های تکفیری القاعده به رهبری "ابومصعب الزرقاوی" از نخستین ماه های آغاز جنگ عراق و آمریکا در شهرهای مختلف عراق شروع به فعالیت های گسترده کردند و از آن سال تاکنون با عناوین مختلفی خود را به جهانیان معرفی نمودند زیرا اختلافات اعتقادیو مذهبی در هر دوره ای باعث شکاف بین گروه های افزاطی جهادی می شد و ناگزیر عده ای از طرفداران کشته و یا می گریختند تا آن که در سال 2013 نام "داعش" رسما اعلام و منشور اعضای آن منتشر شد.

این گروه افراطی با تبلیغات گسترده فراوان، به سرعت توانست اعضای فراوانی را از نقاط مختلف جهان جذب و حملات تروریستی خود را افزایش داد. از آنجایی که رهبری این گروه را فردی خشونت طلب و افراطی (ابوبکر البغدادی) به عهده داشت هر روز بر روند اشاعه ی تروریسم توسط اعضای گروه افزوده می شد تا جایی که سال 2016 یکی از خون‌بارترین سال های تاریخ معاصر شناخته شد که طی آن گروه تروریستی داعش با حملات مکرر در نقاط مختلف جهان، دست به کشتاری بی سابقه زدند.

پس از فراز و نشیب های فراوان درباره هلاکت مهره‌ی اصلی داعش؛ تایید مرگ وی از سوی سران این گروه تروریستی می‌تواند خبری مهم به حساب آید

شایعه‌ی چندساله مرگ ابوبکر البغدادی

حدودا از سال 2010 شایعات مختلفی با مضمون مرگ ابوبکر البغدادی (رهبر گروه تروریستی داعش) در انواع رسانه ها مشاهده می شد. شایعاتی که گاه آنقدر قوت می گرفت که تکذیب آن دور از ذهن بود اما پس از مدتی مشخص می شد که شایعه ای بیش نبوده است.

در نخستین ماه های سال 2015 میلادی و در جریان حمله هوایی به غرب عراق، اخباری مبنی بر آسیب دیدگی جدی ابوبکر البغدادی به گوش می رسید. این موضوع را سه منبع نزدیک به گروه تکفیری داعش نیز تایید کردند. این موضوع باعث شد که عده ای از سران این گروه به این نتیجه برسند که وی دیگر قادر به هدایت و رهبری گروه داعش نیست، از این رو اقداماتی را برای اانتخاب جانشین وی آغاز نمودند اما وی توانست مجددا به مسیر حرکت گروه بازگردد.

خرداد ماه سال جاری بار دیگر خبرهایی با مضمون مرگ البغدادی منتشر شد. این اخبار گواه آن بودند که وی در درگیری های شدید رقه (پایتخت داعش) به هلاکت رسیده است و اکثر خبرگزاری های معتبر جهانی نیز این خبر را تایید کردند اما در کمتر زمانی این خبر تکذیب شد. اما رامروزداعش با صدور بیانیه ای مرگ وی را تایید و اعلام کرد به زودی نام خلیفه ی جدید را اعلام خواهد کرد.

پس از فراز و نشیب های فراوان درباره هلاکت مهره‌ی اصلی داعش؛ تایید مرگ وی از سوی سران این گروه تروریستی می‌تواند خبری مهم به حساب آید که شاید آینده این گروه را با تحولات فراوانی همراه سازد؛ تحولاتی که احتمالا رنگ و بوی تفرقه و شکاف بین اعضای آن داشته باشد.

پی نوشت:

1. تاریخچه و نحوه تأسیس داعش، جوان آنلاین،تیر ماه 1393