تبیان، دستیار زندگی
رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور اصلاح الگوی مصرف را تدبیری برای احیای تالاب ها دانست و گفت: حق آبه تالاب ها، رودخانه ها و دشت ها توسط وزارت نیرو ابلاغ شده است که این یک چرخه هیدرولوژیک تشکیل می دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ابتکار: اصلاح الگوی مصرف آب ضروریست

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور اصلاح الگوی مصرف را تدبیری برای احیای تالاب‌ها دانست و گفت: حق‌آبه تالاب‌ها، رودخانه‌ها و دشت‌ها توسط وزارت نیرو ابلاغ شده است که این یک چرخه هیدرولوژیک تشکیل می‌دهد.

بخش اجتماعی تبیان
ابتکار

به‌ گزارش تبیان به نقل از ایسنا، معصومه ابتکار امروز سه‌شنبه 20 تیرماه در حاشیه دومین کنفرانس ملی هیدرولوژی آب ایران در دانشگاه شهرکرد با اشاره به اهمیت احیای تالاب‌ها، اظهار کرد: گام‌های موثری در این زمینه برداشته شده است.

وی اصلاح الگوی مصرف را تدبیری برای احیای تالاب‌ها دانست و گفت: حق‌آبه تالاب‌ها، رودخانه‌ها و دشت‌ها توسط وزارت نیرو ابلاغ شده است که این یک چرخه هیدرولوژیک تشکیل می‌دهد. این چرخه برای تالاب‌ها و زیست‌بوم مهم است  و این رویکرد در دولت دوازدهم دنبال می‌شود و باید استمرار داشته باشد.

وی در ادامه گفت: منابع آبی کشور بسیار محدود است و ضروری است که الگوی مصرف را اصلاح کرده و بهینه مصرف کنیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور تاکید کرد: مدیریت زیست بوم حاکم توجه به آب‌های زیرزمینی، رودخانه‌ها و تالاب‌ها است.

ابتکار خاطرنشان کرد: تقاضای ما از شورای عالی آب نگاه جامع  به حوضه آبریز است که همه مسائل در آن دیده شود.

مدیریت آب باید با نگاه زیست‌محیطی و رعایت الزامات محیط زیستی انجام شود

ابتکار  در دومین کنفرانس ملی هیدرولوژی آب ایران در دانشگاه شهرکرد نیز ، اظهار کرد: مدیریت آب باید با نگاه زیست‌محیطی و رعایت الزامات محیط زیستی انجام شود.

نگاه یارانه‌ای و ارزان قیمت به منابع آبی و انرژی‌های فسیلی باعث شده که مصرف کننده نسبت به مصرف این مواد بی‌توجه بوده و در صرفه جویی آن کوشا نباشد

وی افزود: اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری و دیگر پروژه‌های زیست محیطی باید در راستای توسعه پایدار محیط و با کمترین ریسک زیست محیطی و مطابق استانداردهای محیطی صورت گیرد.

ابتکار با اشاره به کاهش بارش و افزایش گازهای گلخانه‌ای تصریح کرد: تغییر اقلیم در جهان به دلیل مداخله بشر در محیط زیست مانند استفاده بیش از حد از سوخت‌های فسیلی، کاهش سطح مراتع و جنگل‌ها، برداشت بی‌رویه منابع آب و افزایش تولید پسماند است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه بحث اقلیم یک بحث جدی و خطیر در جهان محسوب می‌شود، تصریح کرد: افزایش دما در کل جهان بیش از یک درجه و کشور ایران از اوایل قرن بیست تا کنون حدود ۱.۸ درجه سانتی گراد بوده است.

وی از ایجاد اجماع جهانی برای مقابله با تخریب‌های حوزه محیط زیست خبر داد و گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران نیز در مسیر مقابله با این تخریب‌ها وارد شده است.

ابتکار عامل خسارت‌های ایحاد شده به حوزه محیط زیست در گذشته را نگاه غیر علمی دانست و گفت: در دولت تدبیر و امید قانون حفاظت تالاب‌های ایران در راستای حفظ محیط زیست تصویب شد.

وی افزود: نگاه یارانه‌ای و ارزان قیمت به منابع آبی و انرژی‌های فسیلی باعث شده که مصرف کننده نسبت به مصرف این مواد بی‌توجه بوده و در صرفه جویی آن کوشا نباشد.

ابتکار ایجاد کشاورزی و صنعت کم آب را امری ضروری دانست و خاطرنشان کرد: مسئله محیط زیست و آب از رویکرد و راهکارهای برنامه ششم توسعه خواهد بود و لازمه آن تحول در بخش کشاورزی و صنعت است.

منبع : ایسنا