تبیان، دستیار زندگی
«خنداننده شو» تازه ترین مسابقه ای است که توسط رامبد جوان و تیمش طراحی شده و توانسته نگاه ها را به سمت «خندوانه» معطوف کند. در چهار فصل گذشته چه مسابقه هایی در این برنامه شاهد بوده ایم؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازار داغ خندوانه

«خنداننده شو» تازه ترین مسابقه ای است که توسط رامبد جوان و تیمش طراحی شده و توانسته نگاه ها را به سمت «خندوانه» معطوف کند.  چه مسابقه هایی در این برنامه شاهد بوده ایم؟

احمد رنجبر- بخش سینما و تلویزیون تبیان
خنداننده شو

خنداننده برتر / شهریور 94

خنداننده برتر میان ۱۶ کمدین و به صورت حذفی، با رای مردم برگزار می‌شد. مهران غفوریان، نادر سلیمانی، شقایق دهقان، امین حیایی، امیر مهدی ژوله، سید جواد رضویان، علی مشهدی، سجاد افشاریان،الیکا عبدالرزاقی، بیژن بنفشه خواه،رضا شفیعی جم، هومن حاجی عبدالهی، علیرضا خمسه، امیر کربلایی زاده،سپند امیر سلیمانی و سروش صحت در این مسابقه حضور داشتند. نمایندگان کمدین‌ها و یا خود کمدین‌ها همواره ناظر به مسئله رأی‌گیری بودند و هیچ دخالتی از طرف عوامل خندوانه وجود نداشت. خنداننده برتر تجربه اول خندوانه در برگزاری لیگ است اما از شب اول مورد توجه قرار گرفت و تب تماشایش بسرعت عمومی شد. شرکت کننده ها چهره های آشنا هستند و همین به علاوه جذابیت مسابقه، بر کیفیت آن افزود.  مهران غفوریان و امیر مهدی ژوله در مرحله فینال ، بجای رقابت اجرایی مشترک داشتند و  هر دو اول شدند. این تمهید بخاطر نبود فرصت و آغاز ماه محرم گرفته شد. مسابقه خنداننده شو چند حاشیه پررنگ داشت که مهم ترینش دو قطبی شدن رقابت امیر مهدی ژوله و امین حیایی است. بزرگمهر حسین پور در دفاع از ژوله، حیایی را بخاطر بازی در یک فیلم سیاسی محکوم کرد و این گونه دو قطبی شکل گرفت. حضور علیرضا خمسه با خر در استودیو با انتقاد یکی از نمایندگان مجلس مواجه شد.

لبآهنگ / فروردین 95

در مسابقه لب خوانی (لباهنگ) تعدادی از هنرمندان سینما و تلویزیون یکی از آهنگها و ترانه‌های مجوز دار را لب خوانی می کردند. لبآهنگ به صورت سه مرحله‌ای برگزار شد و در نهایت سه نفر به فینال راه یافتند. پژمان بازغی، امیر علی نبویان، میلاد کی مرام، امیر حسین مدرس، احسان کرمی، ارشا اقدسی، اشکان خطیبی، علیرضا کمالی،امیر حسین رستمی، محمد رضا هدایتی و امیر حسین صدیق از جمله شرکت کننده های این مسابقه بودند. ایده لباهنگ مثل خنداننده برتر اقتباسی بود اما در پرداخت به پای مسابقه اول نرسید. توقع ها از آن هم بالا بود و کمی طول کشید تا جای خود را پیدا کند. با این حال لباهنگ در نهایت موجی که خنداننده برتر راه انداخته بود را نتوانست تکرار کند. پس از سه مرحله اجرای مسابقه لباهنگ، امیر علی نبویان به عنوان منتخب مردمی نفر اول شد ارشا اقدسی و اشکان خطیبی در رده دوم و سوم این مسابقه ایستادند. نبویان 702 هزار و 65 رای بدست آورد. ممیزی چند اجرا از جمله اجرای پژمان بازغی و علیرضا کمالی با انتقادهایی مواجه شد. در حالی که این دو بازیگر روی صحنه به هنرنمایی می پرداختند، دوربین روی چهره تماشاچی ها بود.

مسابقه خانم ها / از نوروز 95  همزمان با شروع فصل سوم

در هر برنامه، خندوانه میزبان خانم های بازیگر و ورزشکار بود که به دو گروه شرکت کننده تقسیم می شدند و با اجرای مسابقه های مثل دابسمش، عکس و کلمه، لب خوانی، اطلاعات عمومی و بداهه گویی به رقابت می پرداختند. این برنامه هفته ای یک بار در کنداکتور قرار می گرفت و پذیرایی افرادی مثل لیندا کیانی ، سحر ذکریا ،نیکی مظفری ،کمند امیرسلیمانی،پرستو گلستانی، شهره سلطانی، لیلی رشیدی ، بهاره افشاری، سیما خضرآبادی، مهسا كرامتی، فریبا نادری،سپیده خداوردی، روشنک عجمیان، نازنین کریمی، سوگل طهماسبی ، گلوریا هاردی و ... بود. ایده مسابقه خانم ها خوب بود و در پرداخت هم موفق عمل کردند. بعد از چند قسمت نیاز به تغییر و ایجاد تنوع داشت و مهم تر این که چهره های دعوت شده بازیگران متوسط هستند و این دو عامل پاشنه آشیلش شد. مسابقه خانم ها هر شب میان دو گروه دو نفره برگزار می شد و در نهایت یک نفر برنده می شد. یعنی شکل لیگ نداشت.

خانواده باحال/ خرداد 95

رامبد جوان و تمیش بعد از لباهنگ یک ایده رو کردند و مسابقه ای میان چهره های شناخته شده و خانواده شان راه انداختند. فاطمه گودرزی، لاله اسکندری، سوسن پرور،حسین عرفانی، فیروز کریمی، رضا بنفشه خواه، مهران رجبی، بهادر ملکی، وحید شمسایی، برزو ارجمند، رضا رودکی و بهرام عظیمی سرگروه های هر تیم بودند که با خانواده هایشان در این مسابقه شرکت کردند. مسابقه بخش های مختلفی داشت ؛ از اجرای استندآپ تا قرار گرفتن در موقعیت های مختلف نمایشی. ایده خانواده با حال توسط شرکت کننده قوام نیافت؛ غالب استندآپ ها نسخه ضعیفی بود از آن چه پیش تر در خندوانه دیده بودیم. تاکید روی مفهوم خانواده گل درشت بود و از قاب بیرون می زد. یعنی علاوه بر چارچوب ضعیف مسابقه، شرکت کننده ها هم توان افزودن جذابیت به آن را نداشتند و خانواده باحال نشد چیزی که سازندگان انتظارش را داشتند. فینال مسابقه خانواده باحال میان خانواده های سوسن پرور، رضا بنفشه خواه و رضا رودکی برگزار شد و در نهایت خانواده سوسن پرور رتبه اول را با رای مردم بدست آور.

مسابقه ادا بازی / نوروز 96

رامبد جوان برای نوروز امسال باز هم سراغ مسابقه رفت. این بار ایده هایی که پیش تر و به شکل کوچک در خندوانه اجرا شده بود محور مسابقه ادابازی یا همان پانومیم شد. گروه ها به شکل دونفره با هم رقابت کردند و هر شب یک گروه حذف شد. مهران غفوریان، سپند امیر سلیمانی، محمد حسین میثاقی، امیر علی نبویان مهرداد میناوند، حامد آهنگی، محمد نادری، نصر الله رادش، نیما شعبان نژاد، رامبد جوان، محمد نادری، ارژنگ امیرفضلی ، احسان کرمی و سام نوری شرکت کننده ها مسابقه ادابازی بودند. جوان هم این بار در مسابقه شرکت کرد و اجرا را به علیرضا خمسه سپرد. محور اصلی مسابقه پانتومیم است اما تنها محدود به کلمات نیست و شعر و مثل را هم شامل می شود. مسابقه ادابازی در مجموع توانست رضایت بیننده ها را جلب کند و در اجرا سر و شکل آن جذاب بود. نکته دیگر این که در این مسابقه نیاز به رای مردم نبود و شرکت کننده ها توسط خمسه داوری می شدند.در پایان گروه مهران غفوریان و سپند امیر سلیمانی با 37 امتیاز برگزیده مسابقه شدند.

خنداننده شو /از 16 خرداد

خنداننده شو تازه ترین مسابقه خندوانه است که استارت آن سال پیش خورد. رامبد جوان از مردم می خواست اگر در زمینه استندآپ کمدی استعداد دارند ویدئویی از اجرای خود به برنامه ارسال کنند. در نهایت 20 توسط کمال تبریزی ، آتیلا پسیانی و گوهر خیراندیش انتخاب شدند و رامبد جوان، حسن معجونی، اشکان خطیبی و شقایق دهقان مربیگری شان را پذیرفتند. 16 نفر با هم رقابت کردند و این شب ها شاهد مرحله نیمه نهایی هستیم. کسی پیش بینی نمی کرد چهره های ناآشنا بتوانند چشم ها را به سمت خود بچرخانند. شب اول اما معلوم شد شرکت کننده ها با چنته پر به خنداننده شو آماده اند و تا حالا کمتر اجرایی شاهد بوده ایم که خالی از نکته و خنده باشد.خنداننده شو خیلی زود گرفتار حواشی شد. برخی رسانه ها و برخی کاربران فضای مجازی شوخی ها را برنتافتند و نوک انتقاد را به سمت خندوانه نشانه رفتند. اعتراض ها باعث شد در برخی اجراها شاهد ممیزی فراوان باشیم که بیشترین آن ها در اجرای مجید افشاری و آرزو صراف رضایی رخ داده. اجرای سیده زینب موسوی در مرحله دوم و شوخی با شیث رضایی و سوشا مکانی هم بیشترین اعتراض ها را داشته است.

مسابقه هفتگی ادابازی/از خرداد 96

خندوانه مدتی است برنامه روزهای پنج شنبه را به مسابقه ادا بازی اختصاص داده است. هر هفته چهار بازیگر به برنامه می آیند و در قالب دو گروه دو نفره با هم رقابت می کنند. شرکت کننده ها برای هم کری می خوانند، پانتومیم اجرا می کنند و یارشان باید پاسخ بدهد و در نهایت یک مثل را نقاشی می کنند ... مدل برنامه همانی است که در لیگ ادای بازی شاهد بودیم منتها این جا بحث لیگ مطرح نیست و حساسیت ها کمتر است. تا الان شرکت کننده ها به جذابیت خندوانه افزوده اند و قرار است این مسابقه مقدمه ای باشد بر لیگ ادا بازی که هنوز زمان و نحوه برگزاری اش مشخص نیست.