تبیان، دستیار زندگی
اخیرا کشورهای نوردیک، به شدت در پی افزایش تهدیدات سایبری، در صدد افزایش امنیت سایبری خود هستند، در واقع افزایش جرائم سایبری به دنبال گسترش اینترنت، زنگ خطری را برای کشورهای این منطقه به صدا درآورده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موج جدید حملات هکری!

اخیرا کشورهای "نوردیک"، به شدت در پی افزایش تهدیدات سایبری، در صدد افزایش امنیت سایبری خود هستند، در واقع افزایش جرائم سایبری به دنبال گسترش اینترنت، زنگ خطری را برای کشورهای این منطقه به صدا درآورده است.

فرآوری: آزاده مرنی -بخش ارتباطات تبیان
موج جدید حملات هکری!

اخیرا در بسیاری از کشورهای جهان، شاهد حملات سایبری هستیم که از سوی مسئولان ارشد یک کشور با هدف آسیب رساندن به سیستم زیربنایی کشوری دیگر صورت می پذیرد. حمله ی هکرها به سیستم های داخلی برخی کشورها همچون موجی عظیم در حال فراگیری بوده و آسیب های خاص و گاه، غیرقابل جبرانی را به همراه دارد.

حمله هکرها به یک شرکت آلمانی

اداره فدرال امنیت اطلاعات آلمان اعلام کرده که شدت تهدید ناشی از حملات سایبری اخیر که از یک موسسه حسابرسی در اوکراین شروع شد و شرکت‌های آلمانی را در معرض خطر قرار داد، از آنچه تصور می‌شد، بیشتر بوده است و در برخی از شرکت‌های آلمانی، روند تولید حتی بیش از یک هفته دچار اختلال شده بود.

اداره فدرال امنیت اطلاعات آلمان در بیانیه‌ای اعلام کرده که طبق بررسی‌های کارشناسان رایانه، موج حملات اخیر نات‌پتیا در اثر ارسال فایل‌های به‌روزرسانی آلوده از یک شرکت حسابرسی اوکراینی به نام ام.‌ای.‌داک (M.E.Doc) صدمات زیادی به سامانه‌های رایانه‌ای وارد کرده است. معنای این تحلیل آن است که شرکت‌هایی که از نرم‌افزار حسابداری این شرکت استفاده می‌کنند احتمال دارد که آلوده شده باشند، حتی اگر هیچ نشانه آشکاری از حمله سایبری در آنها مشاهده نشود. هر نسخه پشتیبانی که بعد از سیزدهم آوریل از داده‌ها تهیه شده را نیز می‌توان آلوده در نظر گرفت.

رئیس اداره فدرال امنیت اطلاعات آلمان، آرنه شوئنبوم اظهار داشت: «فرآیندهای تولید و دیگر فرآیندهای حیاتی برخی شرکت‌های آلمانی بیش از یک هفته دچار اختلال و قطعی شده است. این اختلالات، میلیون‌ها یورو آسیب در پی داشته و این در حالی است که آلمان به طور جزئی مورد این حمله قرار گرفته است.» شوئنبوم اضافه کرده که بازیابی فرآیندهایی که در این حمله مختل شده، نیازمند اقدامات جدی است.

شرکت امنیتی فایرآی (FireEye)، اعلام کرده است که تهدیدات سایبری در میان کشورهای منطقه‌ی نوردیک، ملموس‌تر شده و میزان بدافزارها و حملات پایدار و پیشرفته (APT) در نروژ، 47 درصد، در دانمارک، 36 درصد، در سوئد، 14 درصد و در فنلاند 3 درصد دیده شده است.

طبق اعلام اداره فدرال امنیت اطلاعات آلمان، بیش از دوازده شرکت آلمانی مورد حمله ویروس موسوم به نات‌پتیا قرار گرفتند و منشأ همه آنها یک شرکت اوکراینی بوده است. شرکت مذکور اعلام کرده که هکرها به کلیه رایانه‌هایی که ارتباط شبکه‌ای با نرم‌افزار حسابداری آلوده شده داشتند، نفوذ کرده و از آنها برای ارسال نات‌پتیا بهره برده‌اند. این ویروس هزاران رایانه را در دهها کشور دنیا تحت تاثیر قرار داد و حوزه‌های حمل و نقل و کسب‌وکار را مختل ساخت. وی تأکید کرد: «ما باید به ارتقای مقاومت آلمان در برابر حملات سایبری ادامه دهیم.» اداره فدرال امنیت اطلاعات آلمان از شرکت‌های آلمانی خواسته تا شبکه‌هایی را که نرم‌افزار حسابداری شرکت ام.‌ای.‌داک بر روی آنها نصب شده از دیگر شبکه‌ها تفکیک کنند تا امکان افزایش نظارت بر شبکه و جستجوی علائم نفوذ فراهم شود. این اداره همچنین تغییر رمزهای عبور و به‌روزرسانی نرم‌افزارها در کلیه شبکه‌های آلوده شده را ضروری دانسته و خاطرنشان ساخته که شرکت‌ها باید تنظیمات اداری شبکه‌های خود را مورد بازبینی قرار دهند.

مقامات امنیتی آلمان همچنان در حال تحقیق برای یافتن عامل انتشار ویروس نات‌پتیا هستند و اطلاعات معتبری در اختیار ندارند که ادعای دولت اوکراین مبنی بر دست داشتن روسیه در این حملات را تائید کند. در هفته جاری، صدراعظم آلمان، آنگلا مرکل در هامبورگ میزبان ولادیمیر پوتین و دیگر رهبران جهان است اما درباره امنیت سایبری هنوز صحبت خاصی نشده است.

اهمیت امنیت سایبر در کشورهای شمال اروپا

کشورهای شمال اروپا و اقیانوس اطلس موسوم به «نوردیک»، در پی افزایش تهدیدات سایبری، در صدد افزایش امنیت سایبر هستند. این کشورها شامل دانمارک، ایسلند، سوئد، فنلاند و نروژ می‌شوند. افزایش جرائم سایبری به دنبال گسترش اینترنت، زنگ خطری را برای کشورهای این منطقه به صدا درآورده است.

جارنو لیمنل (Jarno Limnell)، یکی از استادان دانشگاه آلتو در فنلاند، گفت: «امنیت سایبر یک نقش جدایی‌ناپذیر در سیاست، استراتژی و تصمیم‌گیری‌های مقامات دارد.» وی افزود: «حمله‌ی سایبری، یک جاسوسی نظامی می‌تواند باشد، ولی در وهله‌ی اول، سامانه‌های سیاست‌گذاران و صنایع منطقه‌ی نوردیک را هدف می‌گیرد. جاسوسی سایبری بزرگ‌ترین مشکل کشوهای نوردیک است.»

همچنین شرکت امنیتی فایرآی (FireEye)، اعلام کرده است که تهدیدات سایبری در میان کشورهای منطقه‌ی نوردیک، ملموس‌تر شده و میزان بدافزارها و حملات پایدار و پیشرفته (APT) در نروژ، 47 درصد، در دانمارک، 36 درصد، در سوئد، 14 درصد و در فنلاند 3 درصد دیده شده است. علاوه بر این‌ها، مقامات این شرکت تصریح کردند که حملات هکرها با پشتیبانی دولت‌ها و به‌منظور هدف قرار دادن صنایع و بخش دولتی کشورهای این منطقه رو به افزایش است.

منطقه‌ی نوردیک دارای منابع طبیعی سرشار و انرژی‌های تجدید پذیر است و همین مسئله موجب تهدیدات سایبری برای این منطقه شده است. هکرها برای به دست آوردن اطلاعات اقتصادی، نظامی، سیاسی و صنعتی سازمان‌های کشورهای نوردیک، با توجه به منابع غنی این کشورها، دست به حمله‌ی سایبری به صنایع آن‌ها می‌زنند.


منابع: باشگاه خبرنگاران جوان / سایبربان