تبیان، دستیار زندگی
ولین سال حضور علیرضا منصوریان در استقلال با فراز و نشیب های زیادی همراه بود. کشتی استقلال در آب های پرتلاطم لیگ شانزدهم هم قعر جدول را دید و هم حضور در بین مدعیان را تجربه کرد؛ هم باخت و هم طعم شیرین پیروزی در بازی سنتی پایتخت را چشید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

منصوریان پخته‌تر، استقلال کامل‌تر

اولین سال حضور علیرضا منصوریان در استقلال با فراز‌و نشیب‌های زیادی همراه بود.‌ کشتی استقلال در آب‌های پرتلاطم لیگ شانزدهم هم قعر‌جدول را دید و هم حضور در بین مدعیان را تجربه کرد؛ هم باخت و هم طعم شیرین پیروزی در بازی سنتی پایتخت را چشید.

بخش ورزشی تبیان
منصوریان

به گزارش تبیان به نقل از خراسان، در آسیا هم داستان همین بود و ماجراجویی آبی‌ها با برد شیرین مقابل السد و ژاوی آغاز شد و با سنگین‌ترین شکست تاریخ استقلال در آسیا به پایان رسید. منصوریان در این یک سال تلخ و شیرین فوتبال را با هم چشید و حالا در آغاز دومین سال حضورش به عنوان سرمربی استقلال قصد دارد ثابت کند که از اشتباهات خود درس گرفته است. هر‌چند‌ برای اثبات این ادعا باید حداقل یک نیم‌فصل صبر کنیم و نظاره‌گر عملکرد منصوریان و شاگردانش باشیم اما با نگاهی به عملکرد متفاوت استقلال در تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته می‌توان گفت که سرمربی جوان استقلال برای رسیدن به آرزوهایش استارت خوبی زده است. ‌در‌ادامه نگاهی خواهیم داشت به اقدامات مثبت منصوریان در این روزهای داغ تابستانی.

نگاه ویژه به بدنسازی

آمار گل‌های خورده استقلال در‌30 دقیقه پایانی بازی‌ها و لیست بلند بالای ‌مصدومان یکی از مشکلات بزرگ منصوریان و استقلال در لیگ شانزدهم بود که مسلما با سبک بدنسازی این تیم ارتباط مستقیمی داشت. با اضافه شدن میک مک‌درموت به کادرفنی استقلال اما احتمالا این مشکل برای لیگ هفدهم، برطرف خواهد شد. ‌مربی و بدنساز جدید استقلال که سابقه کار با کی‌روش و همچنین حضور در تیم‌های فوتبال کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را دارد، با اختیاراتی فراتر از یک مربی بدنساز به استقلال آمده تا تمرینات این تیم را زیر‌نظر بگیرد. ‌منصوریان تصمیم دارد تا برای لیگ هفدهم تمرینات استقلال را در اختیار مک‌درموت قرار دهد تا آبی‌ها با شرایط متفاوتی پا به مسابقات لیگ برتر بگذارند؛ اتفاقی که فصل گذشته با حضور استیو جونز مربی بدنساز انگلستانی آبی‌ها رقم نخورد و منصوریان در نیم‌فصل با او خداحافظی کرد تا کارهای مربوط به بدنسازی را خودش انجام دهد.

بازسازی خط دفاع

منصوریان در این یک سال تلخ و شیرین فوتبال را با هم چشید و حالا در آغاز دومین سال حضورش به عنوان سرمربی استقلال قصد دارد ثابت کند که از اشتباهات خود درس گرفته است

یکی از نقاط ضعف بزرگ استقلال در لیگ شانزدهم خط دفاعی متزلزل این تیم بود و شاید اگر زوج موفق ابراهیمی-نورافکن در خط میانی شکل نمی‌گرفت، استقلال با آماری فاجعه‌بار لیگ را به پایان می‌رساند. نبود ابراهیمی و نورافکن در بازی مقابل العین که به سنگین‌ترین شکست آسیایی استقلال منجر شد، آینه‌ تمام‌نمای اشتباهات یک فصل منصوریان در چینش دفاعی تیمش بود. ‌استقلال لیگ شانزدهم در خط دفاع‌ بی‌فرمانده بود و به همین‌خاطر هم در همان شروع نقل‌و انتقالات منصوریان روی پژمان منتظری دست گذاشت. مسلما بازگشت این مدافع با‌تجربه می‌تواند تا حدود زیادی دغدغه‌های علی منصور در خط دفاعی را از بین ببرد.

بازگشت خلاقیت

عملکرد‌ ضعیف بختیار رحمانی در استقلال و در‌نهایت جدایی او از جمع آبی‌ها باعث شد تا در لیگ شانزدهم شاهد یک خط میانی کاملا فیزیکی در استقلال باشیم. استقلال بدون بازیکن خلاق نمی‌توانست در بازی‌های سخت گره‌های کور را باز کند. اما استقلال در لیگ هفدهم با حضور داریوش شجاعیان و مجتبی جباری چهره‌‌ای متفاوت خواهد داشت. البته با توجه به تجربه تلخ بختیار در استقلال، سابقه جنجال‌های شجاعیان و مصدومیت‌های سریالی جباری، نمی‌توان با اطمینان از بازگشت خلاقیت به خط میانی آبی‌ها سخن گفت اما به‌هر حال جذب 2 هافبک خلاق و تکنیکی نشان می‌دهد که منصوریان در‌صدد رفع یکی از نقاط ضعف تیمش برآمده است.

سلاح‌های گلزنی

تیم منصوریان در لیگ شانزدهم یک گلزن داشت و کاوه رضایی به عنوان مهاجم اول آبی‌پوشان که بیشترین دقایق حضور در میدان را در بین همه استقلالی‌ها داشت، تاثیر‌گذار‌ترین بازیکن این تیم و یکی از امتیاز‌آور‌ترین بازیکنان لیگ بود. با نبود کاوه رضایی استقلال در خط حمله‌ بی‌زهر می‌شد. ‌هرچند استقلال در فصل نقل‌و انتقالات کاوه رضایی را از دست داد اما با جذب حسن بیت‌سعید و سجاد شهباززاده بعید است این تیم مشکلی را در خط حمله احساس کند. ‌آنچه مسلم است استقلال در پست مهاجم بازیکنان قابلی به خدمت گرفته‌ و مثل فصل گذشته با کمبود بازیکن در خط حمله مواجه نخواهد بود.


منبع: خراسان