تبیان، دستیار زندگی
مباشرت که خسته کننده و غیرموفق باشد، حتما معنی اش این نیست که حرف مسائل جسمی در میان است. گاهی همین كه همسری زودرنج و نازك دل باشد می تواند همه دلبربودنش را نقش برآب كند. پس واقعا مهم است كه در روابط خصوصی، زودرنجی را درمان یا از آن پیشگیری كنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دلبری و نازک‌دلی

مباشرت که خسته‌کننده و غیرموفق باشد، حتما معنی‌اش این نیست که حرف مسائل جسمی در میان است.گاهی همین كه همسری زودرنج و نازك‌دل باشد می‌تواند همه دلبربودنش را نقش برآب كند. پس واقعا مهم است كه در روابط خصوصی، زودرنجی را درمان یا از آن پیشگیری كنیم.

بخش خانواده ایرانی تبیان

زن

میدان خطر

همسران در زمان مباشرتشان ممكن است كه بیشتر به حریم فكری و احساسی هم نزدیك شوند؛ مثلا یك شوخی، یك انتقاد، یك بی‌توجهی كافی است تا همسر زودرنج روی كل قضیه مباشرتش خط بطلان بكشد. عواطف این همسر رقیق است و این باعث می‌شود در برابر مشكل و ناراحتی بسیار زود ناراحت شود. او نمی‌تواند از خود به‌خوبی دفاع كند؛ مثلا بگوید كه فلان نحوه مباشرت به بدن من آسیب می‌زند و تو باید مراقب من باشی. اگر در این رابطه این شمایید كه زودرنجید كافی است بدانید همسرتان عاشق شماست و خرده‌رفتارهای آزاردهنده‌اش عمدی نیست و قصد ندارد كنایه‌ای به شما بزند یا نسبت به شما بی‌اهمیت باشد. اما اگر شما با یك همسر زودرنج طرف هستید ولی می‌خواهید به او انتقادی درباره رابطه خصوصی‌تان داشته باشید، از این راه‌ها كمك بگیرید:

محبت‌تان را شرطی نكنید

اگر انتقادتان بوی دلزدگی بدهد و همسرتان فكر كند خوبی‌های او را نمی‌بینید یا دوستش ندارید، هیچ امیدی به اثر مثبت این انتقاد نداشته باشید. برای حل این مشكل در زمانی غیراز لحظه ارتباطتان و در فضای بدون كدورت و شاد، سر حرف را باز كنید. جمله هایتان را كوتاه، بدون حالت دستوری و با لحن امیدوارانه بیان كنید؛ مثلا به جای «چرا خودت را برای باهم بودنمان خوشبو و آراسته نمی‌كنی»، این جمله بهتر است: «وقت‌هایی كه تنت خوشبو و آراسته است من را خیلی شاد می‌كنی».

احساس تحقیر یا مقایسه‌شدن، سدی برای تغییر مثبت است. حتی اگر قبلا ازدواج كرده‌اید و رابطه خصوصی موفقی با همسر گذشته‌تان داشته‌اید، تجربه فردی را از آن ماجرا كنار بگذارید و بدون ذكری از رابطه قبلی‌تان، تمایلات‌تان را به همسرتان گوشزد كنید. هرچه خوبی‌ها و جذابیت‌های همسر قبلی‌تان را به رخش بكشید، قدرت ساختن رابطه بهتر را از همسرتان می‌گیرید.

احساس تحقیر یا مقایسه‌شدن، سدی برای تغییر مثبت است.

رنج را كم كنید

اگر زودرنجی بارها باعث شده است كه وسط مباشرت‌تان همه‌‌چیز به هم بریزد، حتی تا چند روز با هم قهر باشید و یا برعكس به‌خاطر زودرنجی نتوانید تا چند روز پیشقدم رابطه با همسرتان باشید، وقت آن است كه این عادت‌تان را به امید كیفیت بهتر روابط همسرانه‌تان ترك كنید. این راهكارها را امتحان كنید:

1- در نخستین قدم باید اعتماد به نفس‌تان را تقویت كنید و هركاری از دست‌تان برمی‌آید- مانند خودگویی‌های مثبت- برای تقویت اعتماد به‌نفس انجام دهید. همچنین خوب است برای تقویت اعتماد به نفس، به‌ خودآگاهی رسیده و شناخت دقیقی از نقاط ضعف و قوت‌تان پیدا كنید.

2- اگر دلخور كه هستید، توان حرف‌زدن و پیشنهاد مباشرت با همسرتان را ندارید كاری كنید كه او از رفتار و یا مثلا از نوع پوشش شما احساس شما را درك كند.

3- راهكار جذاب‌بودن شما صرفا در مجبور‌كردن همسرتان به مراقبت از شما نیست. همین‌كه تلاش كنید دوست‌داشتنی باشید و اخلاق جذاب داشته باشید او بیشتر به شما مایل می‌شود، پس دائم از او كناره نگیرید كه دفعات دلخوری‌تان كم شود.


منبع: همشهری آنلاین

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.