تبیان، دستیار زندگی
شاید تصویر سیاره ای که به دلیل تغییرات آب و هوایی ویران شده تصویری دور از ذهن و متعلق به آینده به نظر بیاید، اما زمین امروز درحال تجریه اثرات این سناریوی ترسناک است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تنها سه سال برای نجات زمین وقت داریم

تنها سه سال برای نجات زمین وقت داریم

شاید تصویر سیاره‌ ای که به دلیل تغییرات آب و هوایی ویران شده تصویری دور از ذهن و متعلق به آینده به نظر بیاید، اما زمین امروز درحال تجریه اثرات این سناریوی ترسناک است.

براساس گزارش بیزنس اینسایدر، طی دو دهه گذشته میانگین سطح آب دریاهای جهان 50 درصد افزایش داشته ‌است. در سال 2017 برخی از مناطق زمین داغ‌ ترین دمای تاریخ سیاره را تجربه كرده‌ اند و طی سه سال گذشته، دمای سیاره زمین ركوردی جدید را ثبت كرده‌است.

6 دانشمند و دیپلمات برجسته،‌از جمله كریستینا فیگوئرز مدیر سابق بخش آب و هوای سازمان ملل و استفان رامستورف فیزیكدان در نامه‌ ای سر گشاده اعلام كردند جهان تقریبا سه سال تا تجربه بدترین عواقب تغییرات اقلیمی فاصله دارد.

این نامه كه در تاریخ 28 ژوئن منتشر شده‌است،‌ از دولت‌ ها، مشاغل، دانشمندان و شهروندان درخواست كرده تا نسبت به آلودگی ‌های گلخانه ‌ای زمین بی‌تفاوت نباشند. در این نامه آمده ‌است اگر بتوان میزان گازهای گلخانه‌ ای را تا سال 2020 كاهش داد، دمای جهانی از رسیدن به سطح غیرقابل جبران باز داشته خواهد شد.

عوارض این پدیده شامل جنگل‌ زدایی شدید، افزایش سیل ناشی از بالا آمدن سطح آب دریاها، و تغییرات غیرقابل پیش ‌بینی جوی كه می ‌توانند كشاورزی را نابود كرده و زندگی در مناطق ساحلی را مختل سازد. برنامه ‌ای كه این افراد در نامه خود ارائه داده ‌اند 6 هدف را برای سال 2020 شامل می ‌شود:

افزایش 30 درصدی منابع تجدید‌پذیر انرژی برای تولید برق ارائه طرح ‌هایی برای شهرها و استان ‌ها برای رهایی از سوخت‌ های فسیلی به عنوان منبع انرژی تا سال 2050 كه سالانه بودجه ‌ای 300 میلیارد دلاری را طلب می ‌كند

اطمینان از برقی بودن 15 درصد از تمامی خودروهای فروخته شده

كاهش انتشار آلاینده‌ های ناشی از جنگل ‌زدایی

انتشار برنامه ‌ای برای به نیم رساندن آلودگی ‌های ناشی از جنگل ‌زدایی تا سال 2050

تشویق بخش‌ های مالی برای مشاركت بیشتر در پروژه‌ های مهار كننده تغییرات اقلیمی

منبع: همشهری آنلاین

مرکز یادگیری سایت تبیان، تنظیم: زینب شاه مرادی