تبیان، دستیار زندگی
تیم ملی فوتبال ایران خیلی زودتر از حد تصور جواز شرکت در جام جهانی را کسب کرد تا شاید این بار با خیالی آسوده برنامه ای خوب طراحی کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقشه راه تیم‌ملی فوتبال ترسیم شد

تیم ملی فوتبال ایران خیلی زودتر از حد تصور جواز شرکت در جام جهانی را کسب کرد تا شاید این بار با خیالی آسوده برنامه ای خوب طراحی کند.

بهمن اسدی -بخش ورزش تبیان
نقشه راه تیم‌ملی فوتبال ترسیم شد

با پیروزی مقابل ازبکستان تیم ملی فوتبال ایران دو هفته مانده به پایان دورمقدماتی جشن صعود گرفت و بعد از برزیل دومین تیم صعود کننده به جام جهانی روسیه لقب گرفت. جالب اینکه تیم ایران در این فاصله حتی عنوان نخست گروه خود را مسجل کرده است.

در کنار این ایران با بسته نگه داشتن دروازه خود رکورد جالب توجهی بر جای گذاشت. همه اینها حکایت از روزهای خوب دارد. اما این روزهای خوب اگر هشیارنباشیم ادامه نخواهند یافت.

دو بازی باقیمانده اگرچه حالت تشریفاتی دارند اما به لحاظ اعتباری مهم هستند. از سوی دیگر فاصله مانده تا جام جهانی تا چشم برهم زنیم پشت سر گذاشته خواهد شد و میدان عمل پیش روی ما قرار می گیرد.

تیم ملی ایران اکنون توقعات زیادی ایجاد کرده است و رفته رفته کار به جایی رسیده که تنها صرف حضور در جام جهانی همگان را راضی نمی کند. علاوه بر مردم علاقه مند و کارشناسانی که حق فوتبال ما را بالاتر از حد صعود می دانند اکنون کار به جایی رسیده که مسئولان هم چنین باوری دارند. مسئولانی که شاید بعدها در این باره مجبور به پاسخگویی باشند.

در تازه ترین اظهار نظرها وزیر ورزش صراحتا اعلام کرده که صعود به مرحله دوم مسابقات جام جهانی جزو مطالبات او از تیم ملی خواهد بود. چنین اظهار نظری در این فاصله از شروع جام جهانی از چند منظر قابل بررسی است.

آمار جالب توجه حضور بازیکنان ایرانی در تیم های خارجی به عنوان لژیونر امیدها را سخت افزایش می دهد.

ابتدا باید این روحیه و باور را به فال نیک گرفت. اگرروزی صعود حد نهایت مطالبات ما بود و متاسفانه روحیه لازم را به تیم ملی نمی داد(در جام جهانی 98 و حتی در دوره قبل می توانستیم صعود کنیم) اکنون ملی پوشان با چنین روحیه ای پا به میدان می گذارند.

از سوی دیگر وقتی بالاترین مقام مسئول در ورزش چنین مطالبه ای دارد قطعا باید در خصوص تقویت و ایجاد امکانات لازم برای تحقق این خواسته حمایت های لازم را مبذول کند.

در حقیقت این صعود و مطرح شدن نام ایران در راه تمایل تیم های مختلف جهان برای بازی های تدارکاتی نقشی اساسی خواهد داشت. موهبتی که اغلب از آن محروم بوده ایم.

وزیر ورزش در این خصوص گفت: برای اینکه در این سطح از آمادگی بمانیم و بتوانیم در بهترین شرایط در رقابت های جام جهانی شرکت کنیم، کارلوس کی روش برنامه کلی خود را ارائه داده است. این برنامه در نشستی که میان من و مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال برگزار شد مورد بررسی قرار گرفت و بر اساس آن نقشه راه را مشخص کردیم.

سلطانی فر ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته و البته حمایت و نظارتی که وزارت ورزش خواهد داشت و امید به تامین منابع و اعتبارات لازم، شرایط را برای آماده سازی تیم ملی فراهم می کنیم به گونه ای که این تیم بتواند طی یک سال آینده در رقابت های مهمی که باید در آن حضور داشته باشد، حتما شرکت کند و در عین حال اردوهای آماده سازی همراه با دیدارهای تدارکاتی خوبی را هم در برنامه داشته باشد. این گونه تیم ملی فعلی فوتبال که شرایط خوبی دارد و در هشت بازی مرحله مقدماتی جام جهانی هیچ گلی دریافت نکرده است، مقتدرانه در جام جهانی شرکت کند.

اگرچه این مطالبی کوتاه و موجز است اما نکات بسیار مهمی در آن نهفته است. وقتی وزیر چنین صریح برای فوتبال نقشه راه تعیین کرده قطعا در آینده باید در مورد آن پاسخگوی افکار عمومی باشد. تیم ملی اکنون با چنین پشتوانه ای به همراه یک مربی کارکشته و نیز جوانانی که برای آینده نقشه ها در سر دارند ؛ می تواند روزهایی بزرگ برای ما رقم بزند. اگرچه بالا بردن توقعات گاه باعث دردسر ذهنی برای اعضای تیم می شود و این امری پسندیده نیست اما واقعیت این است که چنین تیمی اگر به خوبی حمایت و تقویت شود می تواند برای هر تیمی لقمه ای گلوگیر باشد.

تیمی با این حجم از بازیکنان مستعد و این مربی با انگیزه می تواند حتی فراتر از نقشه راه ترسیم شده ظاهر شود. آمار جالب توجه حضور بازیکنان ایرانی در تیم های خارجی به عنوان لژیونر امیدها را سخت افزایش می دهد. اگرچه این آمار به لحاظ کیفی با روزهای اوج ما فاصله دارد اما به لحاظ کمی قابل توجه است. به این ترتیب موفقیت احتمالی در جام جهانی علاوه بر ایجاد شورو شوق عمومی می تواند پلی برای عبور و حضور بازیکنان ایرانی در تیم های مطرح تر باشد. این اتفاق برای فوتبال ایران بسیار مهم و حیاتی است. چنین اتفاقی حتی می تواند باعث پشتوانه سازی در آینده فوتبال ما باشد.

تیم ملی و کل فوتبال ایران سال پیش از جام جهانی ایامی حساس و سرنوشت ساز جلوی روی خود دارد. اگرچه این روزها سکوت پیرامون این تیم و فوتبال ما حکم فرماست این کیست که نداند این آرامش قبل از توفان است. قطعا همه آنهایی که در این باره مسئولیت دارند باید از فرصت امروزی بهترین بهره را ببرند تا آرزوهای بزرگ علاقه مندان محقق شود. به امید آن روز.