تبیان، دستیار زندگی
مدیركل قرآن ،عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش درنشست خبری با اصحاب رسانه مشهد و اردبیل میزبانان مسابقات كشوری قرآن كریم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برگزاری مسابقات قرآن ، عترت و نماز مرحله كشوری با شركت بیش از 2500 دانش آموز

برگزاری مسابقات قرآن ، عترت و نماز مرحله كشوری با شركت بیش از 2500 دانش آموز

مدیركل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش درنشست خبری با اصحاب رسانه مشهد و اردبیل میزبانان مسابقات كشوری قرآن كریم

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران، پیش از ظهر امروز محمدرضا مسیب زاده درنشست خبری با اصحاب رسانه با موضوع، مسابقات و فعالیت های قرآنی دانش آموزان سراسركشور، كه در ساختمان علاقه مندان برگزار شد، فرمایشات رهبر معظم انقلاب و سیاست های قرآنی دولت تدبیر وامید ، را سرلوحه برنامه های قرآنی وزارت آموزش و پرورش دانست و اظهار كرد: علاوه بركتاب های قرآنی درسی ، 63 عنوان كتاب ویژه فعالیت های حوزه قرآن ، عترت و نماز، جهت فعالیت های فوق برنامه تدوین و در سال تحصیلی 96-95 به تعداد 2 میلیون و 500 هزار جلد در مدارس توزیع شده است.

وی ، در تشریح عناوین تدوین و توزیع شده در مدارس گفت: در حوزه صحیفه سجادیه 7 عنوان، نهج البلاغه 7 عنوان، انشاء واحكام نماز 12 عنوان،  در حوزه امام شناسی 17 وشناخت معصومین 14عنوان و3 موضوع نیز برای انس دانش آموزان ابتدایی با اهل بیت  علیهم السلام و11 عنوان كتاب در زمینه حفظ موضوعی قرآن، تدوین و در مدارس سراسر كشور توزیع شده است .

مسیب زاده محتوای كتب قرآنی را مهم تر از برگزاری مسابقات قرآن دانست و تصریح كرد: تاکنون سه دوره توانمندسازی نیروی انسانی در حوزه قرآن، عترت و نماز برگزار كردیم و داوران در حوزه ها و رشته های مختلف قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه آموزش های لازمه را فرا گرفتند .

مدیر كل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان كرد:با اهداف ارتقای کیفیت مسابقات قرآن، برای اولین بار و پس از 38 سال گردهمایی كارشناسان قرآنی مناطق سراسر كشور با شركت 1200 نفر در رامسر برگزار می شود .

وی افزود: مسابقات قرآن، عترت و نماز از مهرماه هر سال آغاز و تا شهریور ماه سال بعد با معرفی برگزیدگان به پایان می رسد ، در سال تحصیلی جاری مرحله اول این مسابقات در آذرماه و مرحله دوم در سطح منطقه در بهمن ماه و مرحله استانی آن نیز در خرداد ماه برگزار شده است .

مسیب زاده، برگزاری مسابقات قرآن ویژه فرهنگیان همزمان با مسابقات دانش آموزی را از ابتكارات آموزش وپرورش در دولت تدبیر وامید دانست واظهار كرد: این مسابقات كه برای اولین بار از سال تحصیلی قبل آغاز شده ، امسال نیز با شركت بیش از 250 فرهنگی از چهارشنبه هفته جاری در مشهد به مدت 3 روز برگزار خواهد شدو 50 نفر از برگزیدگان در رشته های مختلف حفظ و قرائت قرآن، نهج البلاغه و روش تدریس احكام معرفی می شوند .

وی با اشاره به برگزاری مسابقات بین المللی قرآن با حضور 32 كشور در تهران گفت: برگزاری مسابقات قرآن با این كیفیت كه با استقبال خوب كشورهای جهان اسلام مواجه شد، توقعات را از آموزش و پرورش در زمینه های قرآنی، افزایش داده است .

مدیر كل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، برگزاری جشن تكلیف پسران نومكلف در محضر رهبر معظم انقلاب را از ابتكارات آموزش و پرورش در سال های اخیر دانست و افزود: تاكنون سه دوره جشن تكلیف ویژه دانش آموزان عشایر به میزبانی استان های فارس ، شهرستان های تهران و خراسان رضوی و درجوار بارگاه ملكوتی حضرت امام رضا(ع) ، عبدالعظیم حسنی (ع) و شاهچراغ (ع) برگزار شده است .

وی با اشاره به فعالیت انجام شده در حوزه های قرآنی گفت: ارائه گزارش در این زمینه ، دلیل رضایت از فعالیت های قرآنی نیست، بلكه ادای وظیفه است و معتقدم در حوزه های قرآن همواره باید بیش از پیش تلاش كرد .

مسیب زاده با اشاره به موضوع سند 2030 ، اظهار كرد: براساس سند مذكور هیچ فعالیت قرآنی اتفاق نیفتاده و هیچ فعالیت قرآنی تعطیل نشده است، زیرا فصل الخطاب حوزه قرآن ،عترت و نماز، تنها فرمایشات رهبر معظم انقلاب است .

وی از تدوین برنامه های میان مدت 5 ساله در عرصه فعالیت های قرآنی خبر داد و افزود: از هم اكنون میزبان های مسابقات قرآن تا 5 سال آینده مشخص شده است و میزبان ها جهت برگزاری بهتر مسابقات، تمام مراحل اجرایی مسابقات قرآن در دیگر استان ها را رصد می كنند .

مدیر كل قرآن، عترت ونماز وزارت آموزش وپرورش گفت: مرحله كشوری مسابقات قرآن، عترت و نماز در 2 قسمت، آوایی و پژوهشی در 2 استان خراسان رضوی و اردبیل به ترتیب در تیرماه و مردادماه برگزار می شود .

وی ، بخش آوایی مسابقات قرآن را شامل، قرائت و حفظ قرآن، ترتیل خوانی، مداحی و اذان برشمرد و خاطرنشان كرد: این بخش از مسابقات با حضور 850 دانش آموز پسر از 20 تا23 تیرماه و هم چنین 670 دانش آموز دختر از 25 تا28 تیرماه در مشهد الرضا برگزار خواهد شد .

مسیب زاده ، بخش پژوهشی را شامل نهج البلاغه، احكام، تفسیر، صحیفه سجادیه و انشای نماز دانست و تصریح كرد: در قسمت پژوهشی ، 495 دانش آموز پسر از 15 تا18 مردادماه و 495 دانش آموز دختر از 20 تا 23 مردادماه در شهر اردبیل با هم به رقابت می پردازند ودر مجموع در 2 بخش آوایی و پژوهشی 220نفر برگزیده می شوند .

وی در پایان، برگزاری نمایشگاه های قرآنی، تشكیل 32 هزار هیئت مذهبی دانش آموزی و هم چنین برگزاری طرح «احلی من العسل» با حضور 6 میلیون دانش آموز را از جمله برنامه های اداره كل قرآن، عترت و نماز در سال های اخیر دانست.

مرکز یادگیری سایت تبیان، تنظیم: زینب شاه مرادی