تبیان، دستیار زندگی
محققان کلاه هوشمندی ابداع کرده اند که با توجه به چراغ ترمزی که روی کلاه تعبیه شده است، ایمنی موتورسیکلت ها را بالا می برد و آمار تصادفات این وسیله نقلیه موتوری را تا حد بالایی کاهش می دهد. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کلاه هوشمند، سدی در برابر تصادفات

کلاه هوشمند، سدی در برابر تصادفات

محققان کلاه هوشمندی ابداع کرده اند که با توجه به چراغ ترمزی که روی کلاه تعبیه شده است، ایمنی موتورسیکلت ها را بالا می برد و آمار تصادفات این وسیله نقلیه موتوری را تا حد بالایی کاهش می دهد.

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از گیزمگ، محققان به تازگی نوعی کلاه ایمنی مخصوص موتورسواران ابداع کرده اند که روی آن چراغی تعبیه شده است و با تابیدن مستقیم نور در میدان دید سایر رانندگان، حتی زمانی که ترمزی به کار نمی رود، آنها را از وجود وسیله نقلیه  ای موتوری که در حال کاهش سرعت است، مطلع می کند.

استارتاپ فرانسوی Cosmo Connected با ابداع این کلاه ایمنی، با هشداری که به راننده های خودروهای اطراف موتورسوار می دهد، مانع از بروز بسیاری از حوادث می شود. این چراغ ترمز هوشمند علاوه بر تابیدن نور، مجهز به یک حسگر شتاب سنج نیز هست که بدون در نظر گرفتن این که کاسته شدن از سرعت به دنبال فرآیند ترمز، دنده معکوس یا کاهش طبیعی سرعت بوده، این فروند کاهشی سرعت را تشخیص می دهد.

کلاه هوشمند، سدی در برابر تصادفات

کاهش سرعت به دلیل هر کدام از این موارد که باشد، 12 چراغ ترمز تعبیه شده روی کلاه ایمنی به نشانه هشدار روشن می شوند تا به رانندگان پشت سر هشدار دهد که موتور یا دوچرخه در حال کاهش سرعت است و باید مراقب باشند.

این چراغ ترمز از یک پوشش ضدآب ساخته شده از پلی کربنات و پلاستیک EPDM تشکیل شده و تنها 150 گرم وزن دارد. این چراغ ترمز به کمک آهنربا و از طریق یک صفحه با پایه پلاستیکی و با یک نوارچسب دو طرفه به محل مورد نظر متصل می شود. بنابراین، این چراغ  ترمز می تواند به راحتی روی کلاه های مختلف جاسازی شود و ایمنی راکب را بالا ببرد.

کلاه هوشمند، سدی در برابر تصادفات

این چراغ ترمز همچنین هنگام تصادفات هم ایمنی را برای راکب به دنبال دارد و پیش از برخورد با مانع یا هر سطح غیرعادی موقع بروز تصادف، مانند یک محور عمل می کند. گاهی هم که موتور یا دوچرخه در کنار جاده و در وضعیتی نامناسب توقف کرده باشد، از این چراغ می توان به عنوان چراغ خطر استفاده کرد که نور ثابت یا به صورت فلاشر از خود ساطع می کند.

انرژی این چراغ ترمز از باتری قابل شارژ یونی 900 میلی آمپر تأمین می شود که تا هشت ساعت می توان از آن استفاده کرد. البته استفاده مداوم از آن، ساعت مفید آن را تا سه ساعت کاهش می دهد.

وجود ژیروسکوپ در این کلاه ایمنی نیز به شتاب سنج در تشخیص تصادف های احتمالی کمک می کند. در این حالت، این دستگاه از طریق بلوتوث کم انرژی به یک نرم افزار هوشمند متصل می شود و اعلان اضطراری را ارسال می کند.

کلاه هوشمند، سدی در برابر تصادفات

موتور سوار می تواند این نرم افزار را به گونه ای تنظیم کند که این اعلان اضطراری برای سه نفر از شماره تماس های او ارسال شود. در این اعلان همچنین، اطلاعات مهم و حیاتی پزشکی موتور سوار مصدوم از قبیل داروهای مصرفی و حساسیت های او نیز ارسال می شود.

این نرم افزار اطلاعات محل حادثه را طبق GPS از طریق ایمیل یا پیام کوتاه، حادثه را به افراد از پیش تعیین شده اطلاع می دهد و حتی در صورت امکان مراکز اورژانس جاده ای را نیز در جریان حادثه قرار می دهد. در ادامه، هر سه دقیقه با موتورسوار حادثه دیده تماس می گیرد تا لزوم اعزام نیروهای کمکی را بررسی کند.

مترجم: ندا اظهری

منبع: خبرگزاری آنا

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تنظیم: نسرین صادقی