تبیان، دستیار زندگی
عصر پنج شنبه برای استقلالی ها با لذتی وصف ناپذیر توام بود. در شرایطی که آبی ها در فصل نقل وانتقالات گرد و خاک زیادی راه انداخته اند، سرانجام از آخرین صید بزرگ این تیم هم رونمایی شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استقلال «ترسناک» شد

عصر پنج‌شنبه برای استقلالی‌ها با لذتی وصف‌ناپذیر توام بود. در شرایطی که آبی‌ها در فصل نقل‌وانتقالات گرد و خاک زیادی راه انداخته‌اند، سرانجام از آخرین صید بزرگ این تیم هم رونمایی شد؛ به این ترتیب مجتبی جباری بعد از چهار سال دوری از استقلال به خانه‌اش برگشت و فصل آینده پیراهن شماره هشت را دوباره به تن خواهد کرد.

رحمتی و جباری

این خبر موجی از شور و شادی را بین هواداران به ارمغان آورد. جباری حدود یک ماه پیش در لیست مازاد قطعی الاهلی قطر قرار گرفت و پس از آن برای بازگشت به استقلال چراغ سبز نشان داد. با این وجود آبی‌ها چندان تمایلی به جذب این بازیکن نشان نمی‌دادند. حتی گفته می‌شد شرط استقلالی شدن پژمان منتظری هم جذب همزمان جباری است، اما پژمان آمد و خبری از مجتبی نشد. این‌طور به‌نظر می‌رسید که منصوریان چندان مایل نیست دوست و همبازی قدیمی‌اش را که سال‌های درخشانی را در استقلال پشت‌سر گذاشته بود به این تیم برگرداند. در نهایت اما عصر پنج‌شنبه به‌طور ناگهانی خبر رسید جباری قرارداد دو ساله‌ای با افتخاری و توفیقی امضا کرده و به این ترتیب در لیگ‌های هفدهم و هجدهم برای استقلال توپ خواهد زد. خبر عقد این قرارداد زمانی منتشر شد که آبی‌ها در کمپ حجازی مشغول تمرین بودند. دقایقی بعد خود جباری هم در محل تمرینات حاضر شد و هواداران او را روی دوش گرفتند. حالا به اعتبار آنچه هواداران استقلال در فضای مجازی می‌گویند، این تیم تا بن‌دندان مسلح شده و فصل آینده انتظاری جز کسب عنوان قهرمانی از منصوریان وجود ندارد.

رامین منتفی شد؟

جذب مجتبی جباری در کنار همه شیرینی‌اش، حاوی یک خبر بد هم برای هواداران استقلال بود. آنها که در چند هفته گذشته خیلی سفت و سخت به جذب رامین رضاییان امیدوار شده بودند، با انتقال جباری عملا پی بردند که دیگر خبری از رامین نخواهد بود. در حال‌حاضر لیست 18نفره بازیکنان استقلال دارای 19بازیکن است و باید نام یک نفر از آن حذف شود. معادلات استقلالی‌ها آنجا به‌هم خورد که آنها تصور می‌کردند محسن کریمی همچنان بازیکن زیر 23سال است، اما مشخص شد این بازیکن از امسال سهمیه بزرگسالان قلمداد خواهد شد.

به این ترتیب استقلال که به خودی خود از لیست مجاز 18نفره بیشتر بازیکن جذب کرده، قاعدتا دیگر در پی استخدام رامین رضاییان نخواهد بود و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، حضور رامین در استقلال منتفی است؛ انتقالی که اگر انجام می‌شد، طبعا جنجالی‌ترین جابه‌جایی 10سال اخیر فوتبال ایران به‌شمار می‌آمد. به علاوه جذب جباری احتمالا نشان داد استقلالی‌ها از بازگرداندن سرور جباروف به تهران هم کاملا ناامید شده‌اند. کاپیتان تیم ملی ازبکستان بین دو نیم‌فصل لیگ شانزدهم با استقلال قرارداد بست، اما در پی اعلام محرومیت این باشگاه راهی سپاهان شد و یکی از عوامل اوجگیری این تیم در دور برگشت بود. استقلالی‌ها خیلی تلاش کردند جباروف را برای بازگشت متقاعد کنند، اما او در نهایت این موضوع را نپذیرفت و حالا به‌نظر می‌رسد آبی‌ها هم از این موضوع ناامید شده‌اند. در پی انتقال جباری، بازیکن ازبکستانی هم با انتشار پستی روی صفحه اینستاگرامش از هواداران استقلال خداحافظی کرد. جلال‌الدین مشریپوف هم دیگر گزینه استقلالی‌ها بود که با جذب جباری، استخدام او هم منتفی شد.

مگویان می‌رود

در مورد بازیکنی که اسمش از لیست بزرگسالان استقلال حذف خواهد شد هم گمانه‌زنی‌های مختلفی وجود دارد، اما عمده حدس و گمان‌ها حاکی از آن است که هرایر مگویان از جمع استقلالی‌ها جدا خواهد شد. مگویان مدافع بدی برای استقلال نبود و در سه پست مختلف دفاع وسط، دفاع چپ و دفاع راست برای این تیم بازی کرد. با این وجود انتقادها از او زمانی اوج گرفت که در بازی برگشت با العین امارات به دستور منصوریان در میانه میدان مامور مهار عمر عبدالرحمن شد، اما در اجرای درست وظایفش ناکام ماند. حالا با حذف احتمالی مگویان، استقلال آچار فرانسه‌اش را در خط دفاعی از دست خواهد داد. این در حالی است که آبی‌ها مثلا برای پست دفاع راست فقط وریا غفوری را در اختیار دارند و نهایتا خسرو حیدری که در این سال‌ها همیشه هافبک بوده می‌تواند به‌عنوان رزرو او عمل کند.

معمای سلامتی مجتبی

مجتبی جباری با وجود درخشش قابل‌توجهش، همیشه از ضعف قوای جسمانی و مصدومیت‌های پیاپی رنج می‌برده و حالا جذب او در 35سالگی باعث تردیدهایی در این مورد شده است؛ به‌خصوص که بلافاصله بعد از انعقاد این قرارداد، دکتر نوروزی، رئیس مشهور کادر پزشکی استقلال با انتشار مطلبی در فضای مجازی به قراردادهای اخیر آبی‌ها طعنه زد. او در بخشی از پستش نوشت: «به‌راستی جای علم در برنامه‌ریزی آینده استقلال کجاست؟ پای کدام قرارداد مهر تایید کادرپزشکی مبتنی بر آزمایشات دقیق است؟» همین مساله باعث شد شایعات زیادی در مورد وضعیت جسمانی جباری به‌وجود بیاید. در همین راستا دیروز برخی رسانه‌ها مدعی شدند قرارداد جباری مشروط است و باشگاه استقلال در صورت مصدومیت شدید این بازیکن می‌تواند آن را به‌صورت یکطرفه فسخ کند.

پایان بنزین سبز

پارسال وقتی فیفا استقلال را از شرکت در نقل‌وانتقالات زمستانی محروم کرد و اجازه نداد بازیکنانی مثل جباروف، شهباززاده و آندرانیک تیموریان آبی‌پوش شوند، منصوریان به اجبار رو به استفاده از بازیکنان جوان آورد و اسم این سیاستش را «بنزین‌سبز» گذاشت، حالا اما ظاهرا با رفع آن محرومیت دوباره همه‌چیز به حالت سابق بازگشته است.

دو خرید آخر استقلال روی هم 70سال دارند؛ آنچه اگر یک درصد با ناکامی استقلال در فاز نتیجه‌گیری همراه شود، می‌تواند منصوریان را تحت شدیدترین فشارها قرار بدهد. به این ترتیب استقلال با جذب بازیکنانی نظیر جباری و منتظری به دو معنای متضاد «ترسناک» شده؛ حالا یا این تیم همه را از دم تیغ می‌گذراند و روزهای اوج اواخر دهه 80 را یادآوری می‌کند یا به برزخی برای مربیان و مدیران باشگاه تبدیل می‌شود. زمان در این مورد قضاوت خواهد کرد.


منبع: اسپرت