تبیان، دستیار زندگی
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران، وزیر آموزش وپرورش، نگاه حوزه بازرسی را همراه شدن و رفع اشكال خواند و گفت: نگاه حوزه بازرسی بر مبنای مچ گیری نیست، این حوزه چشم وزارتخانه و شخص وزیر است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حوزه ارزیابی عملكرد، چشم وزارتخانه و شخص وزیر است

حوزه ارزیابی عملكرد، چشم وزارتخانه و شخص وزیر است

وزیر آموزش و پرورش در آیین تودیع و معارفه مدیران كل ارزیابی عملكرد و پاسخگویی به شكایات :

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران، وزیر آموزش وپرورش، نگاه حوزه بازرسی را همراه شدن و رفع اشكال خواند و گفت: نگاه حوزه بازرسی بر مبنای مچ گیری نیست، این حوزه چشم وزارتخانه و شخص وزیر است .

دكتر فخرالدین دانش آشتیانی در آیین تودیع و معارفه مدیركل ارزیابی عملكرد و پاسخ گویی به شكایات كه در سالن جلسات وزیر با حضور كاركنان این اداره كل برگزار شد، ضمن  تبریك عید سعید فطر گفت : عید فطر یكی از بزرگت رین عیدهاست ، در عید فطر نیز مانند عید نوروز ایرانیان، بحث نو شدن مطرح است با این تفاوت كه در عید فطر،  نو شدن جسم و روح انسان و درعید نوروز،  نو شدن طبیعت رخ می دهد ، بنابراین عید فطر به واسطه نوشدن انسان از جایگاه ویژه تری برخوردار است .

وی با اشاره به این مطلب كه انسان باید بتواند تمرین نو شدن خود را كه طی یك ماه به آن پرداخته است ، حفظ كند و آن را در طول سال استمرار دهد ، خاطر نشان كرد : از عادات خوب ماه صیام ، قرآن خوانی وانس بیشتر با این كتاب آسمانی است و استمرار  این امر می تواند،  نو شدن را در وجود انسان حفظ كند .

وزیر آموزش و پرورش، حسن اخلاق، گذشت ، مشاركت در امور خیر و... را از جمله ممارست هایی دانست كه مسلمانان در ماه مبارك رمضان به  انجام آن پرداخته اند و اضافه كرد : این ها صفات عالیه و برجسته ایست كه انسان  با استمرار آن  می تواند  نو شدن را در وجود خود در  طول سال حفظ كند .

عضو كابینه تدبیر وامید در بخش دیگری از سخنان خود با تجلیل از سید رحیم میرشاه ولد، مدیر كل سابق ارزیابی عملكرد و پاسخ گویی به شكایات این وزارتخانه گفت : طی مدت همكاری با ایشان ، از شخصیت شان بهره زیادی بردم و به سجایای اخلاقی ایشان غبطه خوردم ، تلاش ایشان در نهایت صداقت در رفتار و كردار ، رعایت حقوق مردم بوده است .

وی، قضاوت كه بخشی مهمی از فعالیت اداره كل ارزیابی عملكرد و پاسخ گویی به شكایات است را امری بسیار دشوار و جایگاه این اداره كل را بسیار حساس ذكر و عنوان كرد :  جایگاه این اداره كل به گونه ای است كه در آن قاضی در محكمه ای قرار می گیرد كه  طرف مقابل آن دوست و همكار وی قرار دارد و بدیهی است كه دراین جایگاه ، دشواری  امر قضاوت دوچندان خواهد شد .

دكتر دانش آشتیانی با توصیف علیرضا كمرئی، سرپرست جدید اداره كل ارزیابی عملكرد و پاسخ گویی به شكایات این وزارتخانه به عنوان فردی مجرب و از درون آموزش و پرورش كه شخصیتی وارسته و متواضع دارد، اظهار كرد: حوزه ارزیابی عملكرد ، حوزه بسیار حساسی است ، این حوزه چشم وزارتخانه و شخص وزیر است و پایش و عملكرد حوزه های دیگر را بر مبنای شاخص های تعیین شده برعهده دارد .

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به شاخص های مدیریتی و عملكردی مجموعه حوزه ستاد و استان ها یادآور شد: انتظار آن است كه هر كسی در هر جایگاهی كه قرار دارد ، ارزشیابی مدیریتی داشته باشد و این ارزیابی بر مبنای شاخص های فرآیندی، چه فرآیند انجام كار و چه فرآیند نتیجه ، در سطح مدارس نیز باید وجود داشته باشد تا عملكرد مدارس مورد سنجه قرار گیرد .

عضو كابینه تدبیر وامید، آگاهی مردم به ویژه والدین  نسبت به ویژگی ها و شاخص های عملكردی مدارس را از جمله حقوق آن ها دانست و تصریح كرد: باید مدلی ارائه شود كه به  واسطه آن این روشنگری به مردم داده شود تا بتوانند براساس آن نسبت به جایگاه و مدرسه ای كه فرزند خود را در آن ثبت نام می كنند، داشته باشند و اطلاعات وافی در زمینه ملاك های عملكردی آن واحد آموزشی كسب كنند بنابراین، عمده بحث اداره كل ارزیابی عملكرد، بحث پایش و ارزیابی عملكرد برنامه های ستاد و استان است و هر قدر در این حوزه قوی تر عمل شود، شكایات و به تبع آن پاسخ گویی كمتر خواهدبود .

وی با تأكید بر نگاه ویژه خود به بحث بازرسی گفت: نگاه بازرسی از دیدگاه بنده ، ‌مچ گیری نیست، بلكه همراه شدن و رفع اشكال است ، چرا كه امكان دارد در بخشی به واسطه نا آگاهی به قانون و مصوبات ،خلافی رخ دهد، نكته مهم آن است كه اطلاع رسانی ، شفاف سازی و آموزش لازم داده شود و فرد خاطی متوجه خلاف خود شده و طبق قانون عمل نماید .

وزیر آموزش وپرورش با اشاره به این مطلب كه نگاه ما باید بر راهنمایی و ارشاد متمركز باشد و فعالیت های سیستم باید به گونه ای باشد كه از قانون تبعیت كامل شود، ادامه داد: افرادی هم شاید با اِشراف به قانون خطا كنند كه باید متناسب با خطای صورت گرفته مؤاخذه شوند كه این امر هیچ منافاتی با نگاه ما برمبنای روشنگری ، آگاهی و راهنمایی ندارد .

گفتنی است؛ در پایان این مراسم از سوی دكتر دانش آشتیانی لوح تقدیر و هدیه به سیدرحیم میرشاه ولد، مدیركل سابق ارزیابی عملكرد و پاسخ گویی به شكایات و حكم سرپرستی علیرضا كمرئی به عنوان سرپرست این اداره كل اعطا شد.

مرکز یادگیری سایت تبیان، تنظیم: زینب شاه مرادی