تبیان، دستیار زندگی
رفتارهای پرخطر جنسی به عنوان عاملی برای انتقال بیمارهای خطرناک و ایجاد معضلات اجتماعی حاصل از آن هستند که اگر کنترل لازم بر روی آن صورت نپذیرد می تواند جسم و جان جامعه را با اختلال روبرو سازد و دچار بیماری کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهری رفعتی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مراحل سه‌گانه رفتارهای پُرخطر جنسی

رفتارهای پرخطر جنسی به عنوان عاملی برای انتقال بیمارهای خطرناک و ایجاد معضلات اجتماعی حاصل از آن هستند که اگر کنترل لازم بر روی آن صورت نپذیرد می تواند جسم و جان جامعه را با اختلال روبرو سازد و دچار بیماری کند.

مهری رفعتی -بخش اجتماعی تبیان
مراحل سه‌گانه رفتارهای پُرخطر جنسی

جامعه امروز دغدغه هایی را دارد و همواره در حال دست و پنجه نرم کردن با آن است و شاید علت رو در رویی و مبارزه با این دغدغه ها که به نوعی از آن به عنوان آفت یا معضلات اجتماعی نیز یاد می شود به این دلیل باشد که حیات اجتماعی جمعی را با اختلال روبرو ساخته و برای آن مضر محسوب می شود، همانند رفتارهای پر خطر جنسی. حالا اینکه چرا از آن به عنوان آفت اجتماعی یاد می شود به این دلیل است که رفتارهای پر خطر در ذهن و روح زندگی اجتماعی با ایجاد تنش هایی از قبیل بیماری های مزمن، طلاق، اعتیاد، معضلات فرهنگی و اجتماعی و ... بطن جامعه و سلامت آن را با تهدیداتی روبرو می سازد که اگر اقدامات پیش دستانه برای مبارزه با آن وجود نداشته باشد دامنه ی آسیب های اجتماعی حاصل از این رفتارها گسترش می یابد و در نهایت فراگیری آن موجب رفتن اجتماع به سمت زندگی بیمارگونه می شود. به طور کلی هرگونه برقراری روابط جنسی بصورت غیر کنترل شده با یک یا چند شریک جنسی که از سلامت آنها اطلاع وجود ندارد را رفتارهای پر خطر جنسی می گویند. اینکه انواع  این رفتارها چست؟ چگونه باید مورد شناسایی قرار بگیرند؟ و برای جلوگیری از آن چه اقداماتی لازم است موضوع بحث امروز ماست که پیشنهاد می شود ما را همراهی کنید.

گونه های مختلف رفتارهای پر خطر جنسی

متأسفانه جامعه امروزه ما از وجود رفتارهای پر جنسی رنج می برد به طوری که با نگاهی مختصر به آمارهای منتشر شده از مبادی رسمی (وزارت بهداشت) این گونه از رفتارهای پر خطر رتبه نخست را در آغاز بیماریی همانند ایدز ، هپاتیت و... در یک فرد و انتقال آن از مادر به جنین به خود اختصاص داده است. به همین منظور چندسالیست که زنگ های خطر برای پیشگیری و آموزش جهت جلوگیری از آن به صدا در آمده است. اگرچه تعداد این رفتارها به عوامل مختلفی بستگی دارد و گونه های مختلفی  از آن را در جامعه شاهدیم اما در اینجا سعی داریم که مهمترین آنها را مورد بررسی قرار دهیم.

وقتی فردی به رفتار جنسی پرخطر، آلوده می شود می تواند افراد دیگر را نیز همانند خود آلوده نماید حالا چه از نظر روانی و چه از نظر جسمی. ممکن است با تنوع طلبی که در این فرد ایجاد می شود درصورت داشتن همسر کارش در نهایت به جدایی و طلاق بینجامد.

و اما گونه های مختلف رفتارهای پر خطر جنسی و عوامل تأثیر گذار در آن : استفاده از مواد مخدر توهم زا و مشروبات الکلی یکی از عنوان های این گونه رفتارها محسوب می شود، در این حالت فرد هوشیاری کامل خود را از دست می دهد و امکان دارد به رفتار پر خطر جنسی بدون استفاده از وسایل پیشگیری دست بزند. عدم اطلاع از اینکه فرد مقابل رفتار جنسی کنترل شده در گذشته داشته است یا نه عامل دیگر اینگونه رفتارها محسوب می شود.فقدان آموزش های لازم و عدم آگاهی افراد مخصوصأ نوجوانان زیر 18 سال از رفتارهای پر خطر جنسی که آنها نمی دانند چه معضلات جسمی و حتی اجتماعی بعد از روی آوردن به اینگونه رفتارها در انتظارشان است نیز در این دسته از رفتارهای پر خطر قرار دارند.

آسیب های پر خطر اینگونه رفتارها در سه مرحله

این مسئله که رفتارهای پر خطر جنسی چه آسیب هایی را در جامعه ما ایجاد می کنند سالهاست که ذهن فعالین اجتماعی و حوزه های روانشناسی را به خود مشغول ساخته و بررسی آن دارای ابعاد مختلفی است. این ابعاد را می توان در سه مرحله قبل حین و بعد رفتار های پر خطر دسته بندی نمود. مرحله اول به نگاه فردی به رفتارهای پر خطر قبل از انجام آن بر می گردد و مرحله حین در هنگام انجام آن ومرحله بعد یعنی چه آسیب هایی بعد از انجام این رفتارها در جامعه ایجاد می شود که به سه دیدگاه پیشگیری، آموزش در نهایت درمان می رسیم. در اینجا سه سؤال ذهن کارشناسان را به خود اختصاص می دهد:

1- برای جلوگیری از این رفتارها چه باید کرد؟(مرحله پیشگیری) چه آموزش های رفتاری و جنسی باید به جامعه داده شود تا به سمت رفتار پر خطر نروند؟(مرحله آموزش) حالا اگر فرد از فیلترهای اختصاص یافته (پیشگیری و آموزش) به هر دلیلی همانند مصرف الکل یا مواد مخدر توهم زا عبور کرد در نهایت برای آن چه کارهایی را باید انجام داد و نحوه درمان آن چیست؟درنهایت با بررسی اینگونه رفتارها  به این نتیجه می رسیم که شاید مهمترین عامل ایجاد آن در جامعه عدم آگاهی و فقدان آموزش های لازم باشد یعنی فرد نمی داند که اگر گرفتار چنین رفتارهایی بشود چه مشکلاتی برایش به وجود خواهد آمد.

معضلات اجتماعی ناشی از رفتارهای پرخطر

اولین معضل به وجود آماده از اینگونه رفتارها مستقیمأ به شخصی بر می گردد که آن را بر می گزیند. این امر بدان معناست که فرد ابتدا ممکن از با انجام رفتار پر خطر آسیب های جسمانی جبران ناپذیری را به خود بزند و دچار بیماری های حادی مثل ایدز هپاتیت و... شود که راه های درمانی مطمئنی برای درمان قطعی آن وجود ندارد. اما این آسیب ها تنها برای فرد نیست و می تواند معضلات اجتماعی نیز پدید آورد.

وقتی فردی به رفتار جنسی پرخطر، آلوده می شود می تواند افراد دیگر را نیز همانند خود آلوده نماید حالا چه از نظر روانی و چه از نظر جسمی. ممکن است با تنوع طلبی که در این فرد ایجاد می شود درصورت داشتن همسر کارش در نهایت به جدایی و طلاق بینجامد که این خود زمینه ساز یک معضل دیگر اجتماعی خواهد بود. امکان دارد فرد با رفتار پر خطر جنسی به بیماری مختلف همانند ایدز آلوده شود که برخی از آنها دیگر آن را پایان زندگی خود می دانند در نهایت ممکن است به اعتیاد برای فراموشی و یا حتی در مواقعی به خود کشی روی آورند. پس می توان گفت که رفتار پر خطر جنسی نه تنها ممکن است جسم یک فرد یا جامعه را بیمار سازد بلکه می تواند روح آن را نیز دچار اختلال کند که باید با اقدامات لازم ، آموزش های مفید و اطلاع رسانی به موقع به سمت پیشگیری از آن برویم.