تبیان، دستیار زندگی
دانشمندان ماده ای ساخته اند که می توان روی آن سلول های مغزی را رشد داد. این اتفاق تاریخی امکان تولید بخش های مصنوعی نورونی با قابلیت به کارگیری در مغز را فراهم می کند. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تولید مغز روی تراشه

تولید مغز روی تراشه

دانشمندان ماده ای ساخته اند که می توان روی آن سلول های مغزی را رشد داد. این اتفاق تاریخی امکان تولید بخش های مصنوعی نورونی با قابلیت به کارگیری در مغز را فراهم می کند.

به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا از مهر، این نوآوری در دانشگاه ملی استرالیا دنبال می شود جایی که دانشمندان به دنبال آن هستند تا تحولی بزرگ در فرآیند درمان اختلالات مغزی ایجاد کنند. به باور این دانشمندان، اکنون می توان به چشم اندازی فکر کرد که در آن امکان ساخت مدارات خاص با بهره گیری از سلول های مغزی وجود دارد.

این دانشمندان توانسته اند سلول های مغزی را روی نوعی تراشه ویفر نیمه هادی رشد دهند. این فرآیند مبتنی بر الگوی نانوسیم ها بوده است. در واقع این ریزساختارها همچون اسکلت داربستی برای رشد سلول های مغزی عمل می کنند. این دستاورد می تواند به عنوان پلات فورمی برای مطالعه چگونگی اتصال سلول های مغزی به یکدیگر در نظر گرفته شود.

دکتر گاتام از دانشکده مهندسی دانشگاه ملی استرالیا که هدایت این پروژه را بر عهده دارد، می گوید: «آنچه که انجام داده ایم دریچه ای تازه به سوی ساخت پروتزهای نورونی باز می کند که می توان از آنها برای ترمیم مغزهای آسیب دیده از حواث، سکته و اختلالات مرتبط با زوال مرکز فرمانده بدن استفاده کرد».

دانشگاه ملی استرالیا اعلام کرده که این پروژه نخستین مورد در نوع خود در دنیا به حساب می آید که نشان می دهد مدارات نورونی رشد داده شده روی داربست های ساخته شده از سیم های نانویی چگونه عمل می کنند.

منبع: خبرگزای آنا

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تنظیم: نسرین صادقی