تبیان، دستیار زندگی
مؤسسه تکنولوژی جورجیا موفق به ابداع یک سپر مجازی برای جلوگیری از برخورد پهپادها در پروازهای جمعی شد. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راه حلی برای جلوگیری از تصادف پهپادها

راه حلی برای جلوگیری از تصادف پهپادها

مؤسسه تکنولوژی جورجیا موفق به ابداع یک سپر مجازی برای جلوگیری از برخورد پهپادها در پروازهای جمعی شد.

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به  نقل از GeorgiaTech، پهپادها به سرعت در حال پر کردن آسمان زندگی بشر هستند و یکی دو سال است که بحث پرواز جمعی آنها نیز مطرح شده است. در یک پرواز جمعی، ده ها و یا صدها پهپاد کوچک با هم برای یک هدف کار می کنند و کنترل آنها در دست یک یا چند نفر کاربر انسانی محدود است. کاربرد چنین پروازهایی بسیار گسترده خواهد بود. این پهپادهای همکار می توانند تصاویر هولوگرافیک در آسمان یک استادیوم درست کنند یا اینکه از یک هواپیمای نظامی رها شوند و یک هدف را تعقیب کنند یا از مناطق دشمن اطلاعات جمع آوری کنند؛ اما مشکلاتی برای این پروازهای دسته  جمعی وجود دارد که برخوردها و آسیب دیدگی ها، بزرگ ترین مشکل است.

یک تیم پژوهشی از مؤسسه تکنولوژی جورجیا موفق شدند برای جلوگیری از برخورد روشی جالب ابداع کنند. وقتی یک انسان قرار است ده ها و صدها ربات پرنده را کنترل کند، قطعا نمی تواند به تمام آنها رسیدگی و دقت لازم را داشته باشد و این پهپادها برای رسیدن به هدف عملیات، ممکن است در مسیر هم قرار بگیرند یا اینکه در حفره آسمانی ملخ های همکار خود به دام می افتند و سقوط کنند، راه حل جدید برای جلوگیری از این اتفاق، سپر مجازی رادیویی است.

پژوهش جدید پیشنهاد می کند که هر پهپاد در بالای خود باید فاصله ای معادل پنج برابر قطر ملخ هایش با پهپاد دیگر داشته باشد. در این آزمایش مشخص شد که فاصله 60 سانتی متری در بالای پهپاد، موجب می شود که هیچ خطری از جانب باد ملخ های پهپاد دیگر، متوجه همکارش نباشد.

همچنین یک فضای کروی رادیویی در اطراف پهپاد ایجاد می شود که از نزدیک شدن پهپادهای دیگر به آن جلوگیری می کند و درنتیجه این ربات ها می توانند بدون نیاز به اپراتور انسانی، فاصله شان را با یکدیگر حفظ کنند. این ویژگی برای پرواز امن پهپادهای مستقل در پارک ها و مراکز تفریحی و جلوگیری از برخورد و خطرات سقوط نیز، بسیار کارآمد است.

برای مشاهده فیلم اینجا کلیک کنید

مترجم: محمدرضا احمدی نیا

منبع: خبرگزاری آنا

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تنظیم: نسرین صادقی