تبیان، دستیار زندگی
عضو جامعه مدرسین و قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: حوزه انقلابی، حوزه ای است که نسبت به مخاطرات، آسیب های انقلاب و هجمه به ارزشها، مبانی و ارکان نظام حساس است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حجت الاسلام و المسلمین رجبی مطرح کرد :

شاخصه های دهگانه حوزه انقلابی

عضو جامعه مدرسین و قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: حوزه انقلابی، حوزه ای است که نسبت به مخاطرات، آسیب های انقلاب و هجمه به ارزشها، مبانی و ارکان نظام حساس است.

شاخصه های دهگانه حوزه انقلابی

حجت الاسلام و المسلمین محمود رجبی با اشاره به شاخصه های حوزه انقلاب اظهارداشت: حوزه انقلابی باید همواره در اندیشه صیانت از نظام باشد و این امر میسر نمی شود مگر آنکه انقلاب را به لحاظ خطرات و توطئه دشمن و هجوم نسبت به مبانی و ارزشهای آن رصد کند و نسبت به آن حساس باشد و به وظیفه خود اقدام  کند تا بتواند به رسالت خود در پاسداری از انقلاب عمل کند.

شناخت مبانی،ارکان نظام و انقلاب

استاد حوزه با بیان اینکه برای شناخت بهتر شاخص ها باید ابتدا تعریفی از انقلاب داشته باشیم، افزود: انقلابی بودن مولفه های مختلفی دارد و اولین مولفه شناخت مبانی و ارکان نظام و انقلاب است که مهمترین و محوری ترین آنها ولایت فقیه است؛ یعنی کسی که به لحاظ فکری و معرفتی، ولایت فقیه برایش حل نشده باشد و دچار شک، تردید و یا منکر آن باشد، نمی تواند انقلابی باشد.

ایمان و باور قلبی

حجت الاسلام و المسلمین رجبی ادامه داد: مؤلفه دوم، ایمان و باور قلبی به ولایت است، گرچه شناخت مستدل و مستند شرط لازم انقلابی بودن است، ولی شناخت بدون باور قلبی، روحیه انقلابی در انسان نمی آفریند و به تبع آن در مقام عمل هم انقلابی عمل نمی کند، انسان تا از عمق جان معتقد به ولایت فقیه نباشد، نه روحیه انقلابی خواهد داشت و نه اراده و منش انقلابی در او شکل می گیرد و نه حضور انقلابی در صحنه خواهد داشت.

ارتباط عاطفی

وی به مؤلفه سوم اشاره کرد و گفت: ارتباط عاطفی با ولایت و نظام و انقلاب است. احساس عاطفی مسئله مهمی است. اینکه قرآن روی محبت نسبت به خدا و رسول خدا(ص) و به خصوص اینکه در قرآن و روایات روی مودت اهلبیت(ع) به عنوان اجر رسالت تأکید می کند، به دلیل نقشی است که محبت و مودت در حرکت در مسیر الی الله و انقلاب پیامبر گرامی اسلام(ص) دارد؛ قرآن کریم در مورد مودت اهلبیت(ع) به عنوان اجر رسالت می فرماید: «قل ما أسئلکم علیه من أجر إلا من شاء أن یتخذ إلى ربه سبیلاً».

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: انقلاب ما ادامه انقلاب پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) است، اگر کسی می خواهد انقلابی باشد و در مسیر انقلاب گام بردارد، باید ارتباط عاطفی با ولیّ فقیه و نایب امام زمان ارواحنافداه داشته باشد، بخشی از مشکلات مهم امروز برخی مسئولان بلکه مهمترین مشکل آنان، ضعف آنها در این سه مؤلفه است که در اثر آن، مشکلات جدی برای کشور به وجود می آورد و یا مشکلات مهم حل نمی شود.

اقدام و عمل

قائم مقام موسسه آموزشی امام خمینی(ره) بیان داشت: مؤلفه چهارم انقلابی بودن، اقدام و عمل است. هرچند سه مؤلفه پیشین انسان را به سوی اقدام و عمل فرا می خواند، ولی گاه موانع و عواملی فرد را در مقام عمل دچار تردید و سستی می کند و وسوسه های شیطانی، راحت طلبی و هوای نفس انسان را وادار به توجیه عمل خویش و انحراف از وظیفه می کند و در مقام عمل، انقلابی عمل نمی کند و مصلحت اندیشی های نادرست به او جهت می دهد. البته عمل انقلابی به معنای عمل غیرحکیمانه، غیرکارشناسانه، غیرمدبرانه و بدون انضباط یا خدای ناکرده خارج از ضوابط شرعی نیست.

بصیرت

حجت الاسلام و المسلمین رجبی ادامه داد: مؤلفه پنجم، بصیرت است. بصیرت در قلمرو دشمن شناسی و شناخت دقیق توطئه های دشمن، بصیرت در شناخت آسیبها و شیوه پیشگیری و درمان آن. بصیرت در اولویت بندی مخاطرات و برنامه ریزی حکیمانه و شناخت زمان و مکان. اگر همه مؤلفه های پیشین فراهم آید ولی بصیرت لازم وجود نداشته باشد، انسان، انقلابی عمل نمی کند و عمل انقلابی رخ نمی دهد.

وی افزود: عمل انقلابی عملی نیست که صرفاً به نیت خدمت به انقلاب و پاسداری از آن صورت گیرد و فقط حُسن فاعلی داشته باشد، بلکه حُسن فعلی هم لازم است، عمل و اقدام انقلابی، عملی است که علاوه بر اینکه به نیت پاسداری از انقلاب صورت می گیرد، موجب تقویت نظام و انقلاب هم شود.

عضو جامعه مدرسین اظهارداشت: اکنون با توجه به آنچه گذشت، باید نگاهی به رسالت حوزه و روحانیت داشت. انقلاب ما از بطن و متن حوزه برخاست و با هدف تحقق رسالت حوزه و روحانیت که نهادینه سازی و اجرای معارف و احکام الهی است، پدید آمد و نظام ما با جهت گیری محقق شدن همین آرمان مستقر گردید زیرا روحانیون ورثة الانبیا هستند.

وی ادامه داد: مراجع عظام و در رأس آنها رهبر فقید انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی(ره) یک رکن این انقلاب و بدنه اساتید و طلاب رکن دیگر آن و توده مردم به تبعیت از امام(ره) و روشنگری های امام و اساتید به ویژه جامعه محترم مدرسین رکن سوم را تشکیل می دادند.

قائم مقام موسسه آموزشی امام خمینی(ره) ضمن تشریح حوزه انقلاب و ویژگی های آن گفت: حوزه انقلابی با توجه به مطالب مذکور، ویژگیهای متعددی دارد که به برخی از آنها اشاره می کنم.

مولفه های حوزه انقلابی

۱ـ حوزه انقلابی در درجه اول حوزه ای است که برخوردار از مؤلفه هایی همچون «شناخت مبانی و ارکان نظام و انقلاب»، «ایمان و باور قلبی به ولایت»، «ارتباط عاطفی با ولایت و نظام و انقلاب»، «اقدام و عمل» و «بصیرت» باشد، متولیان حوزه وظیفه سنگینی در این زمینه بر دوش دارند و برنامه آموزشی، تهذیبی، فرهنگی و حتی پژوهشی حوزه باید در راستای تحقق آن پنج مؤلفه انقلابی گری باشد و این امر نیازمند سیاستگذاری، برنامه ریزی و فرهنگ سازی برای تربیت طلابی برخوردار از مؤلفه های یاد شده می باشد؛ حوزه به میزانی که برخوردار از چنین متولیان و چنین سیاست ها، برنامه ها و اقدام عملی در راستای آن باشد؛ انقلابی است و انقلابی می ماند.

مراجع عظام تقلید ادام الله بقائهم الشریف، همه معتقد به نظام اسلامی، مدافع آن و متناسب با شأنشان در مقام عمل هم حضور دارند که این هم شاخص خوبی برای انقلابی بودن حوزه است.

حضور فعال اساتید

۲ـ اساتید حوزه نیز در این راستا رسالتی مهم بر عهده دارند؛ نسل آینده حوزه، فضلا و اساتید آینده در درس های این اساتید تربیت می شوند و نقش معلم و استاد به ویژه در حوزه های علمیه که علاوه بر ارتباط علمی ارتباط عاطفی و ارزشی هم میان استاد و شاگرد برقرار است، بسیار مهم و سرنوشت ساز است. بنابراین یک شاخص انقلابی بودن حوزه وجود حضور فعال اساتید برخوردار از مؤلفه های پیشین است.

احساس مسئولیت

۳ـ شاخص دیگر حوزه انقلابی آن است که در برابر نیازهای نظام اسلامی در ابعاد مختلف احساس مسئولیت کند؛ چه نیازهای علمی، چه نیازهای مدیریتی (تربیت مدیران ولایی و انقلابی و در مواقع ضرورت به عهده گرفتن مدیریت) و چه نیازهای فرهنگی و سیاسی ـ اجتماعی. اگر نظام ما باید بر بنیان ها و در چارچوب آموزه های اسلامی اداره شود، تنها قشری که صلاحیت تأمین این نیاز را در همه ابعاد یاد شده دارد و مسئولیت آن بر دوش اوست، حوزه علمیه است.

حساس بودن نسبت به مخاطرات، آسیب ها

۴ـ شاخص دیگر حوزه انقلابی، حساس بودن نسبت به مخاطرات، آسیب های انقلاب و هجمه به ارزشها، مبانی و ارکان نظام است. حوزه انقلابی باید همواره در اندیشه صیانت از نظام باشد و این امر میسر نمی شود مگر آنکه انقلاب را به لحاظ خطرات و توطئه دشمن و هجوم نسبت به مبانی و ارزشهای آن رصد کند و نسبت به آن حساس باشد و به وظیفه خود اقدام و عمل کند تا بتواند به رسالت خود در پاسداری از انقلاب عمل کند.

پشتوانه تئوریک نظام

۵ـ حوزه انقلابی باید تأمین کننده پشتوانه تئوریک نظام باشد. مبانی تئوریک نظام باید در یک حوزه انقلابی مدام مورد بحث و تحقیق و تثبیت و آموزش قرار گیرد و در جهت نهادینه سازی آن نیز در برابر شبهات و هجوم ها تلاش مجدانه صورت دهد.

پرهیز از تضعیف نظام

۶ـ انقلابی باید در مواردی که از روی غفلت یا ترس یا مصلحت اندیشی نادرست و یا هر عامل انحرافی دیگر، مسئولان از موازین انقلاب فاصله می گیرند یا در جهت تضعیف ارکان آن، عملی از آنان سر میزند، نصیحت، تذکر و هشدار دهند و در صورت ادامه دادن آن، در برابر آنان بایستند و آنان را وادار به رعایت موازین انقلاب و پرهیز از تضعیف نظام کنند؛ هشداری که حضرت امام(ره) در وصیت نامه خویش به مردم تذکر دادند.

تزریق غیرت انقلابی به جامعه

ـ شاخص دیگر حوزه انقلابی آن است که با توجه به شبکه وسیع و اثرگذار روحانیت، حوزه علمیه روحیه و منش و غیرت انقلابی را به جامعه تزریق کند و به تعبیر حکیمانه و حماسی مقام معظم رهبری، به عنوان کوره آتشفشانی انرژی انقلاب را صادر کند؛ این نقش اقتضا دارد که حوزه در همه عرصه ها، تغذیه و پشتیبانی و دفاع و پاسداری از انقلاب حضور به موقع، کارشناسانه و مدبرانه داشته باشد.

تغذیه فکری نیروهای انقلاب

۸ـ شاخص دیگر حوزه انقلابی، تغذیه فکری نیروهای انقلاب، تقویت باور قلبی و احساس عاطفی و ارتقای بصیرت اجتماعی و سیاسی و دمیدن روح امید مردم در مصاف با مشکلات و در صحنه نگاه داشتن آنان می باشد و به میزانی که حوزه در این زمینه کارآمد باشد، انقلابی تر خواهد بود.

استکبار ستیزی

۹ـ استکبارستیزی که یکی از عوامل مهم پاسداری از انقلاب و صیانت بخش به انقلاب در برابر توطئه های دشمنان انقلاب است، از دیگر شاخص های حوزه انقلابی است. قرآن کریم در آیه 28 سوره فتح وقتی ویژگی های مؤمنان همراه پیامبر(ص) را بیان می کند در صدر آنها «اشداء علی الکفار» را ذکر می کند، مصداق «اشداء علی الکفار» در عصر حاضر استکبارستیزی است.

برخورداری از اقتدار علمی

۱۰ـ عالمانه، حکیمانه، مدبرانه و کارشناسانه عمل کردن و برخورداری از اقتدار علمی که بحمدالله حوزه در طول تاریخ داشته است و خود را در برابر خدا و حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا لتراب مقدمه الفداء مسئول دانستن و با اخلاص و به انگیزه انجام وظیفه عمل کردن، توکل بر خدا، حسن ظن به وعده الهی و تمسک حقیقی به ذیل عنایت حضرات معصومین(ع) داشتن، شاخصه های دیگر حوزه انقلابی است که همه این عناصر در صیانت و پاسداری و تقویت انقلاب و نظام نقش اساسی دارد و انقلابی ماندن حوزه به آن وابسته است.

منبع: حوزه نیوز