تبیان، دستیار زندگی
فطریه امسال خود را با شماره گیری کد #4321*780* به کودکان کهریزک هدیه کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عید فطر با رنگ و بوی کهریزک

فطریه امسال خود را با شماره گیری کد #4321*780* به کودکان کهریزک هدیه کنیم.

بخش جامعه تبیان
عید فطر با رنگ و بوی کهریزک

فطریه امسال خود را با شماره گیری کد #4321*780* به کودکان کهریزک هدیه کنیم.

تاریخچه موسسه خیریه کهریزک

زنده یاد دکترمحمدرضا حکیم زاده انسان بزرگی بود که با تلاش شبانه روزی توانست بنیانگذار خیریه کهریزک را پایه گذاری نماید. او كه بطور یقین یكی از انسان های نابغه عصر خویش بوده ،در خاطرات خود  انگیزه احداث و خدمت رایگان به نیازمندان معلول و سالمند را چنین بیان می کند:

در سال ۱۳۵۰ و ۱۳۵۱ رئیس بیمارستان فیروزآبادی بودم . بخوبی به خاطر دارم كه موقع خروج از بیمارستان نزدیك درب خروجی اغلب چند بیمار مفلوك ، معلول یا پیر و فرسوده را در حالت خوابیده می دیدم و با آن كه رئیس بیمارستان بودم ، قادر نبودم به طریقی اعمال نفوذ كنم و دستور بستری شدن آنان را بدهم  . اگر هم دستور می دادم پزشكان به دلایل قانع كننده از پذیرفتن آنان خودداری می كردند و حق هم داشتند زیرا آن افراد نه قابل درمان بودند، نه بیمارستان قادر بود برای زمان طولانی آنان را بستری و تخت بیمارستان را اشغال نماید.

من از دیدن این وضع بدبختی معلولان و بیماران غیر قابل درمان، زجر می كشیدم. قصد داشتم هرطور شده کمکشان کنم. بدون توجه به جوانب كار،  تصمیم گرفتم با توکل به ایزد توانا ، بیمارستانِ مرحوم امین الدوله كه با هزینه مرحومه بانو فخرالدوله از بزرگ بانوان نیكوكار در  منطقه كهریزك دایر شده بود و به دلایلی سال ها درب آن بسته مانده بود را  مورد استفاده قرار دهم .

امروزه آسایشگاه خیریه کهریزک با وسعت حدود ۴۲۰/۰۰۰متر مربع زمین و ۱۸۰/۰۰۰ مترمربع زیر بنا با احداث بناهای زیبا برای معلولان و سالمندان با كاربری های مختلفی دارد.

دو  و سه نفر معلول كه پناهی نداشتند را در آن جا بستری كردم و هدفم این بود كه به لطف پروردگار و كمك نیكوكاران، این بیچارگان در آن جا بخوابند و تا زمانیكه زنده هستند تا حدّ امكان و توان از آن ها پذیرایی شود. این كار را هم كردم . از آن جائیكه پشتیبان كارهای نیك در مرحله اول خدای بزرگ است، او كمك كرد. نمی دانم چگونه افرادی را به یاری فرستاد و هسته اولیه هیأت مؤسس تشكیل شد ، به خواست خداوند متعال و همت بانیان خیراندیش فعالیت آغاز و خدمت رسانی شکل تازه ایی بخود گرفت.

پس از مدتی با توجه به محدودیت محل اسكان در تاریخ ۱۳۵۲/۰۲/۰۵مصادف با روز ولادت حضرت فاطمه زهرا(س)، در زمینی به مساحت ۲۸۰۰۰ مترمربع – اهدائی مرحوم حاج حسن محمدی- آسایشگاه سالمندان كار ساخت و ساز را شروع کرد…

امروزه آسایشگاه خیریه کهریزک  با وسعت حدود ۴۲۰/۰۰۰متر مربع زمین و ۱۸۰/۰۰۰ مترمربع زیر بنا  با  احداث بناهای زیبا برای معلولان و سالمندان با كاربری های مختلفی نظیر: كارگاه ها، فیزیوتراپی، ساختمان بیماران ام.اس، کتابخانه ،سالن ورزشی، فضای سبز مطلوب و آب نما و… در خدمت مددجویان عزیز می باشد. بسیاری از بناهای موجود با نام و تأمین هزینه بانیان آن احداث شده است.

اهداف موسسه خیریه کهریزک

این موسسه اهداف فراوانی دارد که به برخی از آنها اشاره می کنیم:

- نگهداری درمان و توانبخشی از معلولان ،سالمندان و بیماران مبتلا به ام.اس بی بضاعت و تلاش برای پیشگیری از پیشرفت ضایعه ها و تسکین درد آنها

- تأسیس و راه اندازی و تجهیز کلینیک، درمانگاه و بیمارستان  به منظور ارائه خدمات پزشکی و درمانی به بیماران نیازمند

- کمک به نیازمندان و آسیب دیدگان حوادث ناشی از سیل و زلزله، آتش سوزی ،جنگ و حوادث غیرمترقبه در حد امکان

- برنامه ریزی و تشکیل گروههای نیکوکاری برای خدمت به مددجویان و جلب کمک های نقدی و غیرنقدی

- جمع آوری اطلاعات علمی، تحقیقی از سایر مراکز خیریه مشابه داخل و خارج کشور به منظور ارتقاء سطح علمی و خدماتی

- تشکیل کلاس و دوره های آموزشی(ضمن خدمت)کارکنان در سطوح مختلف به منظور ارتقای سطح علمی آنان و خدمت به مددجویان

- ایجاد محیط امن برای زندگی معلولان و سالمندان

- معرفی موسسه در سطح ملی و بین المللی برای جلب کمک های مادی و معنوی

- ارتقاء سطح سلامت معلولان از نظر جسمانی، روانی