تبیان، دستیار زندگی
ماهی که سحرهایمان با نجوای الهی می گذشت و مشغول به خواندن دعای سحر و ابوحمزه ثمالی بودیم، ماهی که آمار جرم های اجتماعی به پائین ترین حد خود رسیده بود و همه اقوام به یکدیگر نزدیک تر شده بودند و در موقع افطار همدیگر را دعوت و
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عید رمضان آمد و ماه رمضان رفت!

ماهی که سحرهایمان با نجوای الهی می گذشت و مشغول به خواندن دعای سحر و ابوحمزه ثمالی بودیم، ماهی که  آمار جرم های اجتماعی به پائین ترین حد خود رسیده بود و همه اقوام به یکدیگر نزدیک تر شده بودند و در موقع افطار همدیگر را دعوت و با هم ملاقات می کردند و بالاخره ماهی که اولش رحمت، وسط آن مغفرت و آخرش رهایی از آتش بود.

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان

عید فطر، عید مهمانی، عید صیام

مهلت این میهمانی به پایان رسید

مهلت مهمانی خاص خدا به پایان رسید ماهی که خواب آن هم عبادت بود و قرائت یک آیه قرآن در آن ماه برابر با یک ختم قرآن در ماه های دیگر بود.

ماهی که سحرهایمان با نجوای الهی می گذشت و مشغول به خواندن دعای سحر و ابوحمزه ثمالی بودیم، ماهی که  آمار جرم های اجتماعی به پائین ترین حد خود رسیده بود و همه اقوام به یکدیگر نزدیک تر شده بودند و در موقع افطار همدیگر را دعوت و با هم ملاقات می کردند و بالاخره ماهی که اولش رحمت، وسط آن مغفرت و آخرش رهایی از آتش بود.

***

فطریه و کفاره سال 96 چقدر است؟

میزان زکات فطره و کفاره رمضان‌ سال (۱۴۳۸ ه.ق)  96 شمسی، طبق نظر 7 مرجع ‌تقلید

***

عید فطر؛ بازگشت به فطرت و تولدی دوباره

بعد از یک ماه حضور در مهمان سرای الهی و بهره مندی از آثار و برکات بی شمار ضیافت الهی، بعد از یک ماه توفیق روزه داری، شب زنده داری، ترک گناه و معصیت، توفیق نیایش و مناجات به درگاه الهی، حال روح و جان روزه دار طراوت و جلای خاصی گرفته است، احساس سبک بالی، شادی و فرح سراسر وجود خاکی او را در بر گرفته است، احساسی که شوق پرواز و قرب به پروردگار را در وجود انسان شعله ور می نماید.

***

اولین سوغات ملکوتیان برای ملکیان

ماه رمضان المعظم ماهی است که در آن خداوند دستان شیطان را بسته و درب های رحمت و بخشایش خود را بسوی مردم گشوده است مردم مسلمان با عمل روزه و قرآن در طول این ماه و میانه آن به خدا تقرب می جویند و از طرفی در پایان ماه با دادن زکاه فطره این عبودیت را تمام می کنند.

***

اعمال شب و روز عید فطر

از جمله لیالى شریفه شب عید فطر می باشد و در فضیلت و ثواب عبادت و احیاى آن احادیث ‏بسیار وارد شده و روایت‏ شده است كه آن شب كمتر از شب قدر نیست. برای درک این شب عزیز انجام اعمالی از ائمه علیهم السلام به ما سفارش شده است.

***

احكام زكات فطره

كسی كه موقع غروب یعنى قبل از غروب شب عید فطر گرچه به چند لحظه باشد بالغ و عاقل و هوشیار است و فقیر و بنده كس دیگر نیست، باید براى خودش و كسانی كه نان‏خور او هستند، هر نفرى یك صاع كه تقریبا 3 كیلوگرم است گندم یا جو یا خرما یا كشمش یا برنج ‏یا ذرت و مانند اینها به مستحق بدهد و اگر پول یكى از اینها را هم بدهد كافى است.

***

اعمال شب آخر ماه رمضان

انگار همین دیروز بود که ورود به ماه رمضان را جشن گرفتیم و از این که خداوند عمری دوباره به ما عطا کرده تا به میهمانی پربار و برکت خداوند نائل شویم خدا را شکر کردیم.

***

مستحبی که خویشان در آن مقدمند!!

صدقه عمل مستحبی است که در آیات قرآن و روایات معصومین (علیهم السلام) تأکید بسیاری به آن شده و ثواب بی شماری برای آن بیان گشته است، تا آنجا که فرموده اند: صدقه در دنیا مانع پیشامدهای ناگوار و مرگ های ناگهانی است و در آخرت گناهان بزرگ را می زداید و حساب رسی قیامت را آسان می کند.

***

فطریه را چه زمان پرداخت کنیم؟

مراجع عظام تقلید؛ زمان وجوب زکات فطره را از غروب شب عید فطر دانسته و تأخیر پرداخت آن را به بعد از نماز عید جایز نمی دانند، اما اگر کسی نماز عید را نخواند، باید فطریه را تا ظهر عید پرداخت نماید.

***

چرا عید فطر ایران با عربستان متفاوت است؟!/ مصاحبه

هر ساله با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، یکی از موضوعات مهم، اعلام روز اول ماه مبارک و همین طور روز عید سعید فطر است. به همین دلیل با حجت الاسلام و المسلمین علیرضا موحدنژاد، رییس ستاد استهلال دفتر رهبر انقلاب به گفتگویی صمیمی نشستیم.

***

فطریه سربازان و کارکنان موسسات چگونه است؟

گرچه مخارج افرادی مانند سربازها به عهده مراکزی است که در آن خدمت می‌کنند، ولی پرداخت زکات فطره بر عهده خودشان است و در صورتی که در آمدی برای پرداخت فطریه ندارند، از آنان ساقط می‌شود.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.