تبیان، دستیار زندگی
در این مقاله از سلسله مقالات تمرین هایی برای زندگی بهتر به توصیه هایی برای سنین چهار تا هشت ماه می پردازیم. کودک در این سن یاد گرفته است از صدایش استفاده کند و غان و غون کردن را آغاز می کند. او نامش را می داند و برای نشان دادن شادی اش از صدایش استفاده می
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

غان و غون‌های سرنوشت‌ساز

تمرین هایی با کودک برای بهتر زیستن 2

در این مقاله از سلسله مقالات تمرین هایی برای زندگی بهتر به توصیه هایی برای سنین چهار تا هشت ماه می پردازیم. کودک در این سن یاد گرفته است از صدایش استفاده کند و غان و غون کردن را آغاز می کند. او نامش را می داند و برای نشان دادن شادی اش از صدایش استفاده می کند.

محمد حسین اطهاری نیکوروان-بخش خانواده ی ایرانی تبیان

کودک

برای خواندن مقاله قبل که تمرین های مناسب برای کودکان یک الی چهار ماه را معرفی می کند ، اینجا کلیک کنید.

تمرین های کلی

ماساژ کودک بعد از حمام یکی از دلپذیر ترین رفتار ها برای او می باشد. این کار را همراه با روغن مخصوص و صحبت کردن با او انجام دهید. وقتی توجه کودکتان به صدای جلب شد به او کمک کنید تا منبع صدا را تشخیص دهد. مثلا بپرسید :صدای ماشین بابا رو شنیدی؟

لمس صدا را در حدود 5 ماهگی آغاز کنید. این روش بدین معنی ست که هنگامی که کودک شروع به امتحان صدایش می کند شما صداهایی مانند ب، م، د، آه، آی و از این قبیل خواهید شنید. این صدا ها را شما تقلید نمایید و اجازه دهید انگشت کودک روی لب شما قرار گیرد و لرزش آن را احساس کند.

تماس صوتی را هرگز فراموش نکنید. به عبارت دیگر وقتی برای رسیدگی به کاری از او دور می شوید با او سخن بگویید و او را مطمئن سازید که هستید. همچنین با نشان دادن عکس هایی مانند تلفن و ماشین و غیره برای او داستان بگویید.

حیطه ی حرکات درشت

ملافه ای را در مکانی پهن کنید و کودک را به روی شکمش روی آن بخوابانید. همچنین اسباب بازی هایی در جلوی دیدش قرار دهید و به او رخصت دهید تا خود را به هر شکلی به سمت اسباب بازی ها بکشاند. همچنین می توانید به او کمک کنید تا به تنهایی بنشیند. گاهی اوقات نیز دستش را بگیرید و کمکش کنید تا سرپا بایستد.

در حدود هفت ماهگی کودک از میز و صندلی ها برای ایستادن کمک می گیرد و از این کار لذت می برد. وسایل شکستنی و خطر ناک را از روی میز های کم ارتفاع بردارید و به جای آن ها اسباب بازی بگذارید که کودک با رسیدن به آن ها خوشحال وتشویق شود.

وقتی (حدود شش یا هفت ماهگی) کودک شما آغاز به سینه خیز رفتن می کند می توانید با بالش و یا پتو موانعی را برایش ایجاد کنید تا از میان آن ها برود.

حیطه ی حرکات ریز

به کودکتان فرصت دهید تا اسباب بازی هایش را امتحان کند. لذت بخش ترین اسباب بازی ها برای او آن هایی هستند که صدا های مختلفی تولید کنند. همچنین اجازه دهید اسباب بازی های بی خطرش را پرتاب کند. بدین منظور ظرفی قرار دهید و توپی را به سمت آن پرتاب کنید.

بعد از شش ماهگی که کودک شروع به خوردن غذا های مختلف می کند از برداشتن مواد غذایی با انگشت شست و سبابه لذت می برد. این کار به هماهنگی دست و چشم او کمک می کند. علاوه بر این می توانید ژله های مکعبی درست کنید و آن را روی بشقابی بگذارید تا کودکتان آن را بگیرد.

مقداری شیر خشک داخل یک بطری پلاستیکی بریزید و منتظر باشید کودکتان کشف کند که باید برای رسیدن به شیر خشک آن را کج کند.

در زمان حمام فرصت مناسبی برای تمرینات گرفتن، ریختن و چلاندن است. اسباب بازی های حمام را برای او فراهم کنید تا از زمان استحمام لذت بیشتری ببرد.

حیطه ی حل مساله

بازی دالی موشه یکی از بهترین بازی های این حیطه است. اسباب بازی های واکنشی ( مانند آن هایی که با نخ هدایت می شوند، یا صدا دارند و یا فنری هستند) برای او تهیه کنید و فرصت کشف روش بازی را به او بدهید. اسباب بازی های صدا دار همچنین می توانید در جایی مخفی کنید و صدای آن را دربیاورید و اجازه دهید کودک آن را پیدا کند.

قایم باشک با او بازی کنید. بدین نحو که ملافه یا حوله ای را روی فرزندتان بیاندازید و بگویید کودکم کجاست؟ (بهتر است از نام فرزندتان استفاده کنید) و بعد از چند دقیقه مانع را بردارید و بگویید کودکم اینجاست.

حیطه ی شخصی اجتماعی

کودکتان در این سن بخش های مختلف بدنش را کشف می نماید. بازی هایی مانند لی لی حوضک و یا دیگر بازی هایی که با انگشتان دست و پا انجام می دهد را با او بازی کنید.

کودکتان را تشویق کنید تا غذای سالمی را بردارد و ان را تناول کند. همچنین هنگام تغذیه ی او، قاشق دیگری به او بدهید تا خودش نیز با آن غذا بردارد. در هنگام تغذیه وانمود کنید که به نوبت در حال خوردن غذا هستید. به عبارت دیگر یک قاشق به او دهید و وانمود نمایید قاشق بعدی را خودتان می خورید.

از والدین دیگری که کودکی همسن فرزند شما دارند دعوت نمایید تا با کودک شما بازی کنند. بر انداز کردن هم دیگر برای کودکان منجر می شود کشفیات جالبی درباره ی انسان به دست بیاورند.

موقعی که در حال جدا شدن از او هستید ( حتی برای چند لحظه) با دست با او خداحافظی کنید و برایش توضیح دهید کجا می روید.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.