تبیان، دستیار زندگی
یک گزارش درباره گیشه سینما در سه ماهه اول سال. پرفروش ها کدام بودند؟ چه فیلم هایی شکست خوردند؟ سینما چقدر فروخت؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهار 96 به کام سه فیلم

یک گزارش درباره گیشه سینما در سه ماهه اول سال. پرفروش ها کدام بودند؟ چه فیلم هایی شکست خوردند؟ سینما چقدر فروخت؟

احمد رنجبر-بخش سینما و تلویزیون تبیان
خوب بد جلف

چند فیلم اکران شدند؟

در سه ماه اول سال 15 فیلم اكران شده اند. این عدد البته به غیر از فیلم هایی است كه در گروه هنر و تجربه روی پرده رفته اند و نیز آن ها كه در دو هفته اخیر به سینماها آمده اند. فیلم های اكران بهار 96 این ها هستند: خوب،بد،جلف، ماجرای نیمروز، سه بیگانه، یك روز بخصوص، آباجان، تیك آف،برادرم خسرو، مادر قلب اتمی،نهنگ عنبر؛سلكش رویا،ویلایی ها،‌آشوب،دو عروس،‌گشت 2 ، امتحان نهایی و نقطه كور.

پرفروش ها

سینمای ایران در بهار 96 بیش از سه ماه اول سال 95 فروش داشته است اما با احتساب افزایش قیمت بلیت سینماها گیشه سال پیش پررونق تر است. فروش فیلم ها در بهار 96 به رقم تقریبی 62 میلیارد تومانی می رسد كه سهم اصلی متعلق است به «گشت 2»، «خوب،بد،جلف» و «نهنگ عنبر؛ سلكش رویا.» این فیلم ها به ترتیب 20، 16 و 13 میلیارد فروش داشته اند(مجموعا 49 میلیارد تومان) و بعد از آن ها «ماجرای نیمروز» با چهار میلیارد و سیصد میلیون تومان ایستاده است.

کم فروش ها

قلب سفید قاصدک که از محصولات بنیاد فارابی است، طی یک روز فقط سه تا بلیت فروخت، یعنی فروش روزانه آن کلیه سانس های سینماهای نمایش دهنده اش فقط و فقط 30 هزار تومان بود و نه بیشتر. این فیلم با ثبت چنین رکورد عجیبی به اکرانش ادامه داد تا در نهایت با فروش کمتر از 100 هزار تومان به کارش پایان دهد.فروشی که حتی به اندازه خرج دو روز میان وعده عوامل فیلم هم نمی شود.

نقطه کور مهدی گلستانه با وجود بهره بردن از بازیگرانی چون محمد رضا فروتن، هانیه توسلی و حتی محسن کیایی شکست عجیبی در گیشه خورد این فیلم توانست به زحمت توانست بعد از چهار هفته فروش خود را به مرز 300 میلیون تومان برساند.

دو عروس را داود موثقی ساخته که در ساخت فیلم های بدنه تبحر زیادی دارد و همه کارهایش پرفروش بوده اند. اما « دو عروس» نه قصه خوبی دارد و نه بازیگران قابل توجهی . نتیجه چننین ترکیبی هم مشخص است ، رقم زدن یک شکست  در گیشه با فروشی کمتر از 450 هزار تومان.

شکست خورده ها

آباجان دومین فیلم برگزیده از نگاه تماشاگران در جشنواره سی و پنجم فجر بود و برای جلوه های ویژه كامپیوتری و نقش دوم مكمل زن (شبنم مقدمی) نامزد شد. «آباجان» در جمع فیلم های اكران نوروزی قرار گرفت اما با یك میلیارد و پانصد میلیون تومان از اكران خداحافظی كرد. این رقم فروش برای فیلم شكستی سنگین بحساب می آید.

یك روز بخصوص هم ویترین جذابی دارد، هم سوژه اش داغ است، هم سابقه كارگردان قابل دفاع است و مهم تر این كه نوروز اكران شد. «یك روز بخصوص» تبلیغات كافی هم داشت اما در نهایت با یك میلیارد و صد میلیون تومان فروش جزو شكست خورده های اكران بهار لقب گرفت.

ویلایی ها سال پیش از آن به عنوان غالفگیری جشنواره سی و پنج یاد می شد. فیلم منیر قیدی سوژه نابی دارد و برای اولین بار داستان همسران فرماندهان جنگ را كه در منطقه ای به نام ویلایی ها چشم انتظار هستند را روایت می كند.ضعف های «ویلایی ها» را می توان بخاطر تجربه اول خانم قیدی و نیز سوژه جذابش نادیده گرفت و از فیلم لذت برد. «ویلایی ها» در جشنواره در هشت رشته نامزد بود و سه سیمرغ بدست آورد؛‌در زمان اكران نیز تبلیغات تلویزیونی كافی داشت و بیش از نوبت بر اكران ماند اما فروشش به هشتصد میلیون تومان هم نرسیده است.

359,063,000 تومان سهم فیلم «آشوب» از اكران بهار است. فیلمی كه عنوان «پرستاره ترین فیلم سینمای ایران» را در شعارهای تبلیغی اش استفاده می كرد حال آن كه بازیگران پرتعداد فیلم هیچ كدام ستاره نیستد: كوروش تهامی، لیلا اوتادی، آتیلا پسیانی، یکتا ناصر، شهره لرستانی، فرهاد آییش، همایون ارشادى، امیرحسین صدیق، داریوش فرهنگ، محمدرضا هدایتی و ... فیلم كاظم راست گفتار از این عنوان تبلیغی عجیب و نیز تیزرهای خوشحال كه می گفت با یك اثر موزیكال روبرو هستیم نفع نبرد و شكست بدی در اكران خورد.

ستاره های اكران

حمید فرخ نژاد : اكران بهار 96 بیش از همه به كام حمید فرخ نژاد است كه گیشه فیلم های او در مجموع نزدیك به 36 میلیارد تومان رسیده:«گشت 2» حدود بیست میلیارد و «خوب، بد،جلف» 16 میلیارد. فرخ نژاد در كنار سعید سهیلی تهیه كننده «گشت 2» هم هست و خب اوضاع بیشتر بر وفق مراد اوست.

رضا عطاران: آقای گیشه امسال هم سهمی بالا از فروش دارد؛ «نهنگ عنبر؛ سلكشن رویا» تا الان بیش از 13 میلیارد تومان فروش داشته است تا باور كنیم ستاره بخت رضا عطاران همچنان پرفروغ است. نمی توان بخش عمده ای از موفقیت فیلم در گیشه را مرهون سابقه خوش «نهنگ عنبر» ندانست اما این موفقیت مگر جز با درخشش عطاران و دیگر بازیگران بدست آمده؟

شهاب حسینی: دو فیلم «امتحان نهایی» و «براردم خسرو» را بر پرده داشت که هر دو سوژه خاص دارند اما فروش شان معقول است. دومی بیش از یك میلیارد و چهارصد میلیون تومان فروش داشته است كه با توجه به سوژه خاص فیلم رقمی قابل توجه است.

ستاره های سوخته

فرهاد اصلانی : سهم او از اكران بهار 96 دو فیلم است كه یكی در گیشه شكست خورد و دیگری تازه به چرخه اكران اضافه شده. فرهاد اصلانی بازیگری باهوش است و در فیلمی ضعیف می داند چه كند كه به چشم بیاید. «یك روز بخصوص» از جمله فیلم هایی است كه اصلانی خودش را سوار بر آن كرده و اسیر كلیشه های نقش و منطق غیر قابل باور فیلم نشده است. او در فیلم همایون اسعدیان نقش بوفه چی  یك بیمارستان دارد كه كم كم وارد قاچاق قلب شده. اصلانی از موقعیتی غیر قابل باور نقشی باورپذیر می سازد: با حركت بدن، میمیك صورت و لحن بیان.«یك روز بخصوص» با یك میلیارد فروش در گیشه شكست خورد.«زیر سقف دودی» فروش معقول تری دارد اما از خوش نقشی اصلانی در آن خبری نیست. مرد سرد و بی تفاوت داستان روی كلیشه ها حركت می كند و درونیاتش را بجای بازی ، فریاد می زند.

محمد رضا فروتن: اگر دیر بجنبد از او یك نام باقی می ماند. خودمان هم دوست نداریم چنین بی پروا درباره محمد رضا فروتن حرف بزنیم اما شما خودتان قاضی ؛ او در سال های اخیر چه نقش متفاوت یا چه فیلم بفروشی داشته؟ از او در اكران بهار امسال «نقطه كور» اكران عمومی شد اما برای فروتن یك شكست تمام عیار است. فیلم كمتر از 300 میلیون تومان فروش داشت و این یعنی بازیگر محبوب ما نتوانسته تماشاچی به سالن بكشاند.

مصطفی زمانی :سهم او از اكران بهار دو فیلم است با دو نقش متفاوت اما هر دو در گیشه شكست خوردند. از مصطفی زمانی ابتدا «یك روز بخصوص» اكران عمومی شد و مدتی بعد «تیك آف». در اولی نقشی كلیشه بر عهده داشت: خبرنگاری كه خواهرش به قلب نیاز دارد اما پا روی وجدان نمی گذارد و خارج از نوبت اقدام نمی كند. شعارهای پررنگ فیلم همایون اسعدیان روی بازی او سایه انداخته و زمانی را در حد تیپ باقی نگه داشته است. در «تیك آف» اما بازی متفاوتی دارد؛ نقش یك جوان بوشهری كه با دوستان به سیم آخر می زند. بر لهجه مسلط است و نمونه باورپذیری است از جوان هایی با آرزوهای فروخورده. «یك روز بخصوص» و «تیك آف» هم كدام یك میلیارد فروش داشتند و این یعنی شكست.