تبیان، دستیار زندگی
سه شرکت هواپیمایی ایران برای خرید 88 فروند هواپیما با شرکت های ایرباس و بوئینگ توافقات و تفاهمنامه هایی را امضاء کردند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

3شركت ایرانی 88 فروند ایرباس و بوئینگ جدید می‌خرند

سه شرکت هواپیمایی ایران برای خرید 88 فروند هواپیما با شرکت‌های ایرباس و بوئینگ توافقات و تفاهمنامه‌هایی را امضاء کردند.

بخش اقتصاد تبیان
هواپیما

به گزارش تبیان روزنامه اطلاعات در یادداشتی نوشت: ،شرکت هواپیمایی ایرتور در حاشیه نمایشگاه هوایی پاریس برای خرید ۴۵فروند ایرباس ۳۲۰نئو با کمپانی هواپیماساز ایرباس یادداشت تفاهم امضاء کرد.

مدیر روابط عمومی ایرتور در این‌باره گفت:‌ یادداشت تفاهم خرید 45 فروند ایرباس 320 نئو با حضور مدیرعامل و رئیس قراردادهای کمپانی ایرباس و مدیرعامل ایرتور به امضاء رسید. مرضیه جعفرزاده رقم این قرارداد را 5/4 میلیارد یورو و تأمین مالی آن را از محل فاینانس دانست و با اشاره به 18 ماه مذاکرات فشرده با مدیران ایرباس و توافق با آنها گفت: با بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته در مجموع 45 فروند از خانواده 320 NEOشامل ایرباس 318،319،320،321 با ظرفیت‌های متفاوت از 100 تا 240 صندلی خریداری شده که به مرور به ناوگان هواپیمایی ایران ایرتور اضافه می شوند.

مدیر روابط عمومی ایرتور بیان کرد: خرید این هواپیماها منوط به اخذ مجوز اوفک از سوی ایرباس است که ایرباس وعده پیگیری داده است.

بنابراین گزارش، مدیرعامل ایرباس در حاشیه امضاء یادداشت تفاهم با ایرتور اعلام کرد که از پیوستن ‌ایران‌ایرتور به جمع مشتریان ایرباس خوشحال هستیم و نگاه ما به همکاری‌های بلند مدت است.

خبر دیگری حاکیست: مدیرعامل شرکت هواپیمایی زاگرس هم از امضای تفاهمنامه (پیش‌قرارداد) خرید 28 فروند هواپیمای ایرباس خبرداد و گفت: شرکت زاگرس همه این هواپیماها را از ایرباس به صورت اجاره به شرط تملیک خریداری خواهد کرد.

سید عبدالرضا موسوی در گفتگو با ایرنا افزود: مذاکرات با شرکت ایرباس مدت‌ها پیش آغاز شد و با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌ها، نشست‌های متعددی در فرانسه و تهران با نمایندگان ایرباس برگزار شد که در نهایت پیش قرارداد خرید این 28 فروند هواپیما در پاریس به امضا رسید.

وی یادآورشد: طبق این تفاهمنامه شرکت زاگرس 8 فروند هواپیمای ایرباس 330 و 20 فروند ایرباس 321و 320 از این شرکت خریداری می کند و همه آنها به صورت اجازه به شرط تملیک خواهد بود.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی زاگرس بیان کرد:در این تفاهمنامه مقرر شده است که تمام مجوزهای مورد نیاز توسط ایرباس از خزانه‌داری آمریکا اخذ شود تا زمینه امضای قرارداد نهایی فراهم شود و در این فرآیند موافقت شد که ایرباس تعدادی هواپیما به صورت اجاره در اختیار شرکت زاگرس قرار دهد. وی تصریح کرد: بدون شک خرید هواپیماهای جدید به توسعه صنعت هوانوردی کشور کمک زیادی خواهد کرد و اشتغالزایی، افزایش سفر گردشگران خارجی و افزایش درآمدهای ارزی از مهم ترین دستاوردهای نوسازی ناوگان هوایی کشور است.

موسوی با بیان این که مردم عزیز ایران شایسته استفاده از خدمات مناسب هوایی و ایمن و هواپیماهای جدید هستند، اظهار امیدواری کرد که با اخذ مجوزهای قانونی، این تفاهمنامه نهایی شود تا به تدریج شاهد ورود هواپیماهای ایرباس بیشتری به ناوگان هوایی کشور باشیم.

وی در پایان اظهارداشت: با لغو تحریم‌های ظالمانه و اجرایی شدن برجام فضای بین المللی مناسبی برای شرکت‌های ایرانی فراهم شده و طی مذاکرات مستمر با نمایندگان ایرباس موضوع امضای این تفاهمنامه سه روز پیش نهایی شد و به امضا رسید.

همچنین مدیرعامل ‌شرکت هواپیمایی قشم با اشاره به یادداشت‌تفاهم این ایرلاین با کمپانی بوئینگ برای خرید ۱۰فروند بوئینگ 737 MAX، از هدفگذاری خرید ۵ فروند بوئینگ جوان

۸۰۰-۷۳۷ خبر داد و گفت: قرارداد نهایی تا اواسط مرداد امسال امضاء می‌شود.

‌محمود شکرآبی در گفتگو با فارس اظهار داشت: به تازگی به دعوت رسمی دبیر کل یاتا به عنوان تنها ایرلاین ایرانی غیر عضو در هفتاد و سومین اجلاس سالانه جهانی یاتا معروف به AGMکه در شهر کانکون مکزیک برگزار شد، شرکت کرد‌یم. وی اظهار داشت: مساله محیط زیست که مبحث اصلی آن کاهش تولید گاز دی اکسید کربن در صنعت حمل و نقل هوایی جهان است، در آخرین نشست یاتا در مکزیک بررسی و مقرر شد براساس برنامه مشترک‌ «کورسیا» بین یاتا و ایکائو (سازمان بین‌المللی هوانوردی کشوری) این دستورالعمل برای شرکت‌های ایرانی در همه مسیرهای بین‌المللی از سال 2027 لازم‌الاجرا ‌شود.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی قشم ادامه داد: در این اجلاس فرصتی پیش آمد تا با مدیران ارشد کارخانه‌های بزرگ و مطرح سازنده هواپیما در جهان نظیر بوئینگ، ایرباس و چند کمپانی معتبر دیگر جلساتی برگزار کنیم و مذاکراتی جدی داشته باشیم.

شکرآبی اضافه کرد: در این میان شرکت هواپیما‌سازی‌ بوئینگ برای فروش هواپیما به قشم‌ایر اعلام آمادگی کرد و در ادامه جلسات دیگری هم در تهران با حضور مدیران ارشد این شرکت هواپیماساز از جمله قائم مقام مدیرعامل شرکت بوئینگ در منطقه آفریقا و آسیای غربی، مدیر فروش و مدیر منطقه‌ای و امور قراردادهای این شرکت در خاورمیانه، روسیه و آسیای مرکزی برگزار شد که به توافقات مطلوبی دست یافتیم.

شرکت هواپیماسازی ایرباس با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: یادداشت تفاهم منعقده با زاگرس ایرلاینز مشروط به کسب تمام مجوزهای لازم از جمله مجوز فروش هواپیما به ایران از اداره کنترل دارایی‌های خارجی خزانه داری آمریکاست.

‌وی‌ با اشاره به انعقاد یادداشت تفاهم قشم‌ایر با شرکت بوئینگ ‌توضیح داد: ‌توافق قشم‌ایر با کمپانی بوئینگ شامل خرید 10 فروند هواپیمای بوئینگ نو از سری 737 MAXاست. این شرکت همچنین برنامه دارد پنج فروند هواپیمای بوئینگ 800-737 با عمر کوتاه و جوان هم خریداری کند.

مدیرعامل قشم ایر اظهار داشت:‌ منابع تأمین خرید همه‌ این هواپیماها از طریق فاینانس بوده و تا اواسط ماه مرداد امسال قرارداد نهایی با بوئینگ امضاء می‌شود. وی درباره نرخ سود فاینانس هواپیماهای مذکور توضیح داد: درصد فاینانس در کشورها و معاملات خرید هواپیمای نو و کارکرده متفاوت است و از ۴درصد تا ۹درصد نوسان دارد.شکرآبی درباره اخذ مجوز اوفک گفت: همه مجوزها از جمله مجوز اداره خزانه داری آمریکا بر عهده فروشنده و از تعهدات او است. وی زمان واگذاری بوئینگ‌های ۷۳۷ MAXرا بعد از سال ۲۰۲۲میلادی اعلام کرد.

در همین خصوص «فابریس برژیه» مدیر عامل شرکت ایرباس از امضای تفاهمنامه خرید 45 هواپیما از سوی شرکت ایران ایرتور و افزوده شدن این شرکت ایرانی به جمع مشتریان ایرباس ابراز خرسندی کرد.

پایگاه اینترنتی ایرباس در بیانیه‌ای نوشت: شرکت هواپیمایی ایران ایرتور مستقر در تهران با امضای تفاهمنامه خرید 45 فروند در نمایشگاه هوایی پاریس به جدیدترین مشتری هواپیمای خانواده A320neoتبدیل شده است. این شرکت هواپیمایی که 45 سال از تاسیس آن می گذرد، اکنون به فهرست مشتریان جدید ایرباس افزوده شده است. ایران ایرتور که سرویس‌های برنامه ریزی شده به بازارهای داخلی و بین المللی ارائه می دهد، از این هواپیمای جدید برای مدرنیزه کردن ناوگان و گسترش عملیات خود در بازارهای داخلی و بین المللی استفاده خواهد کرد.

فابریس بورژیه همچنین افزود: تعهد به خرید 45 هواپیمای خانواده A320 neo اطمینان شرکت‌های هواپیمایی به نقش پیشتاز ما در بازار هواپیماهای تک راهرو به دلیل کارآمدی عملیاتی و راحتی بی نظیر مسافران را نشان می دهد.

یادداشت تفاهم امضا شده باید تاییدهای لازم را کسب کند و از جمله مورد تایید دفتر کنترل دارایی‌های آمریکا (OFAC) قرار گیرد. ایرباس اعلام کرده که مطابق با توافق هسته ای و مقررات مربوطه عمل خواهد کرد. این شرکت در عین حال با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: شرکت زاگرس ایرلاین ایران یادداشت تفاهمی برای خرید ۲۸ فروند ایرباس جدید با این شرکت منعقد کرده که شامل ۲۰فروند ایرباس

ای ۳۲۰ نئو و ۸فروند ایرباس ای ۳۳۰نئو می شود.

به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، شرکت هواپیماسازی ایرباس با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: یادداشت تفاهم منعقده با زاگرس ایرلاینز مشروط به کسب تمام مجوزهای لازم از جمله مجوز فروش هواپیما به ایران از اداره کنترل دارایی‌های خارجی خزانه داری آمریکاست.

این شرکت اروپایی گفته است به تبعیت کامل از توافق هسته ای ایران و مقررات مرتبط با آن ادامه می‌دهد. این قرارداد در جریان نمایشگاه هوایی دوسالانه پاریس بین عبدالرضا موسوی مدیرعامل زاگرس ایرلاینز و فابریس بورژیه مدیرعامل شرکت هواپیمای تجاری ایرباس به امضا رسیده است.

خانواده A320 پرفروش ترین محصول هواپیماهای تک راهرو هستند که تاکنون 13 هزار سفارش داشته و بیش از 7 هزار و 600 هواپیما به حدود 400 مشتری درسراسر جهان تحویل داده شده است. خانواده A320در چهار سایز ( A318، A319، A320و A321) دارای ظرفیت 100 تا 240 مسافر است. این نوع هواپیما در بازار هواپیماهای تک راهرو پهن‌ترین کابین را دارد.

منبع: روزنامه اطلاعات