تبیان، دستیار زندگی

رمضان پرحاشیه تلویزیون

یک گزارش درباره عملکرد شبکه های سینما در ماه مبارک رمضان 1396.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رمضان پرحاشیه تلویزیون

رمضان 96 برنامه های زیادی از شبکه های مختلف سیما پخش شد؛ بعضی دیده شدند، تعدادی بیشتر نقد شدند و بعضی اصلا دیده نشدند. 

زهرا فرآورده- بخش سینما تلویزیون تبیان

زیر پای مادر

اوایل ماه رمضان از تولیدات زیاد اما کم رمق تلویزیون در این ماه نوشتیم که نوید بخش پایان خوشی نبود و به برنامه های مشابه و کلیشه ای اشاره کردیم. حالا با پایان ماه مبارک رمضان پرونده برنامه های رمضانی بسته شده و راحت تر می شود عملکرد کلی تلویزیون را در این ایام قضاوت کرد و بر برنامه هایی که بیشتر مطرح شدند دقیق شد. اگر بخواهیم عیار برنامه های امسال را بسنجیم آنچه دیدیم چندان مورد قبول نیست و با وجود تعداد بالای برنامه های تدارک دیده شده خروجی دلچسب و رضایت بخشی نداشت. درکنار حواشی که در مورد سریال ها مطرح شد و عکس العمل هایی که خبر از نارضایتی می داد، ویژه برنامه های طلایی ترین لحظات این ماه یعنی سحر و افطار هم چندان قابل قبول نبود و خیلی دور از ذهن نیست که بازهم «ماه عسل» برنامه پربیننده این ماه شود؛ چون جایگزین قابل قبولی ندارد که مخاطب سراغ آن برود. مخاطبی که اگر به غم و غصه برنامه احسان علیخانی نقد هم داشته باشد، ترجیح می دهد با همان سر کند به این امید که سوژه آن روز برایش جذاب باشد. 

اما در مورد سریال‌ها با وجود اینکه از مدتها قبل «سِردلبران» به کارگردانی محمدحسین لطیفی از گزینه های اصلی سریال های رمضانی بود و در معرفی برنامه های رمضان 96 از آن یاد شده بود اما چند روز مانده به ماه رمضان اعلام شد به دلیل آماده نشدن، این سریال در زمان دیگری پخش می شود. سریالی که با در نظر گرفتن داستان و محتوایی که در خبرها اعلام شده بود نسبت به دومجموعه دیگر به نظر می توانست همخوانی بیشتری با این ماه داشته باشد. 

از طرفی دو سریال «نفس» و «زیرپای مادر» جدای از نقد این دو مجموعه که در اینجا موضوع بحث نیست، انتخاب های خوبی برای این ایام نبود؛ تاییدش هم نظراتی است که در طول پخش سریال ها از طرف مردم دیده شد و نقدهایی که رسانه ها به آن پرداختند. بنابراین تلویزیون امسال در پخش سریال های رمضانی نمره خوبی نمی گیرد. 

دیالوگ های طولانی، تلخی بیش از حد داستان ، شخصیت هایی که مشابه اش را در سایر سریالهایی که نعمت الله نویسنده آن بوده دیدیم و ... همه دلیل بر ناموفقی «زیرپای مادر» است.

اما در مورد«نفس» قبل از هر اظهارنظری باید این را درنظر گرفت که با توجه به مضمون این سریال انتخاب مناسبی برای ماه رمضان نبود بنابراین اگر در زمان دیگری پخش میشد حتما بازخوردهای متفاوت تری را دریافت می کرد. موضوع این نوشتار نقد نیست اما «نفس» در ادامه دو اثر قبلی سامان می آمد و توقع بالایی را ایجاد کرده بود در صورتیکه مانند دو اثر قبلی او موفق نشد.

در میان برنامه هایی پخش شد تعدادی حاشیه هایی را رقم زدند که در ادامه میخوانید:

زیر پای مادر: داستان تلخ، اغراق در اتفاقات ناگوار و دیالوگ های شبیه به هم نقدهایی بود که از اواسط پخش سریال شدت گرفت و هرچه جلوتر آمد بیشتر شد. این انتقادها آنقدر زیاد شد که در قسمت های پایانی سریال جدای از مطبوعات کاربران شبکه های اجتماعی هم نسبت به این موارد واکنش نشان دادند.

بعد از پخش نیم بیشتری از سریال، نشست خبری با حضور تعدادی از عوامل (البته بدون حضور سعید نعمت الله-نویسنده -که بیشتر نقدها متوجه او بود) برگزار شد که صحبت های بهناز جعفری در این نشست شروع تنش میان خبرنگاران و هنرمندان بود. به دنبال این اتفاق روابط عمومی سریال استعفا داد، کمپینی از جانب خبرنگاران با عنوان توهین-به اهالی-رسانه-ممنوع شکل گرفت و صفحات اجتماعی بستری شد برای جدال تعدادی از هنرمندان و خبرنگاران.  

نفس: نمایش تصویر زنان بی حجاب  مهم ترین حاشیه برای «نفس» بود که از همان قسمت اول سراغش آمد. دقت و توجه جلیل سامان به فضاسازی یکی از نقاط قوت کارهای قبلی او بود که سعی داشت در «نفس» آن را ویژه بازنمایی کند، برای همین به ارمنستان رفت و صحنه هایی را با بازیگران بی حجاب ضبط کرد تا با تکنیک پرده آبی در بخش هایی از سریال استفاده کند. این راهکار جلیل سامان برای به تصویر کشیدن پوشش واقعی زنان در قبل از انقلاب با نقدهایی مواجه شد که در نهایت با اجرا در همان چند قسمت ابتدایی منتفی شد.

ماه عسل: اولین حاشیه برای ماه عسل با دکور برنامه شکل گرفت. معمولا هرسال دکور برنامه از همان قسمت اول موافقان و مخالفان خودش را پیدا می کند، اما امسال تعداد مخالفانی که به فضای شلوغ دکور نقد داشتند بیشتر بود. 

دعوت از نرگس کلباسی یکی از برنامه های خوب ماه عسل امسال بود اما از حاشیه دور نماند. برنامه برخلاف روزهای دیگر که تولیدی است به شکل ضبط شده پخش شد و بلافاصله بازار گمانه زنی ها و شایعات را داغ کرد. احسان علیخانی و ناصر کریمان (مدیرگروه اجتماعی شبکه سه) بلافاصله بعد از برنامه علت پخش ضبط شده برنامه را زمان کوتاه نرگس کلباسی برای حضور در برنامه اعلام کردند بنابراین پرونده شایعات بسته شد؛ البته می توانسنتد قبل از این گمانه زنی ها مخاطب باهوش امروز را مطلع کنند.

«ماه عسل» امسال با هماهنگی سازمان زندان ها سراغ زندانیانی رفت که به دلیل مشکل مالی در زندان بودند. جمع آوری بیش از 17 میلیارد تومان برای آزادی بیش از 1000 نفر اتفاق قابل توجهی بود که امسال در این برنامه رقم خورد. اما خبرهایی منتشر شد مبنی براینکه این مبلغ برای آزادی زندانیان عمد هزینه می شود و به دنبالش رسانه ها خواستار شفاف سازی در هزینه کردن این مبلغ شدند. علیخانی چند مرتبه در برنامه دراینباره توضیح داد و سرانجام یک شب مانده به پایان ماه رمضان با دعوت از رئیس سازمان زندان ها مفصل به این موضوع پرداخت و اعلام شد این زندانیان کسانی هستند که جرایم عمد انجام داده اند، اما جرایمشان ناچیز بوده و با اتمام حبس، تنها بدهی نقدی عامل حبسشان بوده است. توضیح دقیق این موضوع در ابتدای این کار می توانست مانع از ایجاد حواشی شود.

خندوانه: مسابقه « خننداننده شو» که از نوروز امسال به «خندوانه» اضافه شده بود با شروع ماه رمضان وارد رقابت اصلی شد. این مسابقه که بعد از تست گرفتن از متقاضیان شرکت در مسابقه برگزار می شد یک چهره آشنا داشت؛ سیده زینب موسوی . او قبل از «خندوانه» با ویدئوهایش در فضای مجازی شناخته شده بود. بعد از اجرای او در مرحله پایانیِ بخش اول مسابقه شایعاتی از حذف اجباری او مطرح شد اما موسوی برای ادامه مسابقه ماند.

در مرحله پایانی «خنداننده شو» جدای از شرکت کنندگانی که با آرای مردمی به مرحله بعد راه پیدا کرده بودند قرار بود نفرات باقیمانده دوباره استندآپ‌کمدی اجرا کنند و از میان آنها دو نفر به جمع برندگان اضافه شوند. در این میان رامبد جوان از تماشاگران حاضر در استودیو خواست به علت اینکه از گروه های دیگر 3 نفر به دور بعدی راه یافته اند، یک نفر از گروه او و یک نفر از گروه اشکان خطیبی انتخاب کنند تا از گروه آن ها هم 3 نفر به دور بعد راه پیدا کنند. این حرکت او با واکنش های زیادی همراه شد و از نظر معترضین، رامبد جوان از موقعیتی که در خندوانه دارد به نفع هم تیمی هایش استفاده کرده بود.

بعد از جنجال نشست خبری «زیرپای مادر» رامبد جوان در دفاع از بهناز جعفری فایل صوتی را در یک گروه خصوصی منتشر کرد که خیلی زود پخش شد. او در این فایل جملات خوبی در مورد اهالی رسانه به کار نبرده بود و کنایه ای هم به صفرکشکولی زده بود. حرفهای جوان خیلی زود با واکنش هایی از طرف اهالی رسانه و هنرمندان مواجه شد. او برای جبران صحبت هایش صفر کشکولی را به برنامه دعوت و از او عذرخواهی کرد اما نسبت به صحبت هایی که در مورد خبرنگاران گفته بود تغییر موضع نداد بنابراین بازهم تعدادی از رسانه ها به رفتار او معترض شدند.

 

باتوجه وضعیت قرمزی که در سالهای اخیر تلویزیون را با کاهش مخاطب مواجه کرده شاید بهتر باشد مسئولین این رسانه برای تولیدات خود حساسیت و دقت بیشتری بکار برند، و البته کمی جسارت و بلند نظری. اگر واقع بین باشیم باید قبول کرد که وضعیت فعلی تلویزیون در چند سال گذشته هرچه جلوتر آمدیم بحرانی تر شده و حتی در مناسبت هایی مانند نوروز و ماه رمضان هم شگفتی خاصی نمی بینیم. با رفتن سراغ چهره های جدید و ایده های تازه تر هنوز این قابلیت وجود دارد که برنامه هایی غنی و جذاب تولید کرد تا مخاطب رفته را برگرداند؛ ویژگی این جعبه جادویی همین است.