تبیان، دستیار زندگی
محققان موفق به کشف یکی از عجیب ترین سیاره های فراخورشیدی در جهان شده اند، سیاره ای غول پیکر و گازی که با سرعتی بالا و در عرض ۱.۵ روز به دور خورشید خود می گردد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

داغ‌ ترین سیاره جهان کشف شد

 داغ‌ ترین سیاره جهان کشف شد

محققان موفق به کشف یکی از عجیب ‌ترین سیاره‌ های فراخورشیدی در جهان شده‌ اند، سیاره ‌ای غول‌ پیکر و گازی که با سرعتی بالا و در عرض ۱.۵ روز به دور خورشید خود می ‌گردد و دمای سطحی آن داغ تر از هر ستاره ‌‌ای است.

براساس گزارش نیچر،‌ این سیاره در مدار ستاره‌ای به نام  KELT-9 در فاصله 650 سال نوری از زمین در گردش است. این اولین ‌باری است كه اخترشناسان موفق به ردیابی سیاره ‌ای در نزدیكی ستاره‌ ای این چنین داغ شده‌ اند.

دمای سطح سیاره KELT-9b به شكلی جنون‌ آمیز داغ است و در طول روز به 4326 درجه سانتی گراد می ‌رسد. برای مقایسه بهتر است بدانید كه دمای خورشید 5526 درجه است و سیاره عطارد كه نزدیك ‌ترین سیاره به خورشید است در طول روز دمایی برابر 426 درجه سانتی گراد دارد.

دلیل این حرارت شدید فاصله بسیار كم سیاره تا ستاره میزبانش است،‌ ستاره‌ ای كه خود در میان داغ‌ ترین ستاره‌ های جهان هستی قرار دارد و دمای سطح آن می‌ تواند به بیش از 9800 درجه سانتی گراد برسد. به گفته محققان دانشگاه كوئینزلند، دمای این ستاره از 80 درصد از تمامی ستاره‌ های شناخته شده در جهان بیشتر است.

به عنوان یك سیاره گازی، سیاره KELT-9b دقیقا 2.8 برابر بزرگتر از سیاره مشتری است، اما تنها نیمی از تراكم آن را دارد و اتمسفر آن نیز به صورت دائم توسط ستاره میزبان به میان فضا فوران می ‌كند. درواقع این سیاره به اندازه‌ ای داغ است كه موجودیت آن موجب شگفتی دانشمندان شده‌است زیرا معمولا شدت تشعشعات و نیروی ستاره‌ هایی این چنین عظیم و داغ به اندازه ‌ای بالاست كه تمامی مواد موجود در اطراف آن ها نابود می ‌شوند.

دانشمندان تخمین می ‌زنند به دلیل شرایط دشوار و غیر قابل تصوری كه سطح ستاره میزبان دارد،‌این سیاره جدید زندگی دشوار و كوتاه و بی ‌رحمانه ‌ای دارد و در هر ثانیه 10 میلیون كیلوگرم از جرم خود را از دست می ‌دهد. در این صورت تا زمانی كه سیاره به كلی نابود شود زمان زیادی باقی نمانده ‌است.

منبع: همشهری آنلاین

مرکز یادگیری سایت تبیان، تنظیم: زینب شاه مرادی