تبیان، دستیار زندگی
گرچه دردهای قاعدگی اگر خیلی شدید نباشد، طبیعی محسوب می شود اما برخی خانم ها به دنبال تسکین این دردها هستند. بهتر است برای کاهش دردهای خود سراغ مواد طبیعی بروید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با طب سنتی دردهای قاعدگی را کاهش دهید

گرچه دردهای قاعدگی اگر خیلی شدید نباشد، طبیعی محسوب می شود اما برخی خانم ها به دنبال تسکین این دردها هستند. بهتر است برای کاهش دردهای خود سراغ مواد طبیعی بروید.

فراوری: مریم مرادیان _ بخش تغذیه و آشپزی تبیان

طب سنتی و قاعدگی

دردهای دوران قاعدگی یا دیسمنوره یکی از مشکلات شایعی است که خانم‌ها در سنین باروری با آن روبه‌رو می‌شوند و بسیاری از بانوان برای تسکین این درد به مصرف داروهای متعدد شیمیایی، مُسکن‌های آرام‌بخش و... رو می‌آورند.

در این مطلب برای شما از راهکارهایی می‌گوییم که باعث می‌شود تا بدون مصرف خودسرانه داروهای مختلف با قاعدگی، درد کمتری را تجربه کنید.

دردهای دوران قاعدگی یا دیسمنوره به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم می‌شود. دیسمنوره اولیه حدود 6 تا 12 ماه بعد از اولین قاعدگی شروع و معمولاً با حاملگی و زایمان بهتر می‌شود، اما دیسمنوره ثانویه معمولاً بعد از 20 سالگی تازه آغاز خواهد شد و در بسیاری موارد ناشی از یک بیماری لگنی مانند عفونت‌های لگن یا آندومتریوز و... است و به همین دلیل بررسی توسط یک متخصص زنان در مورد دیسمنوره ثانویه ضروری می‌نماید. متخصصین طب سنتی معتقدند که می‌توان با اصلاح سبک زندگی و رعایت اصولی به کاهش درد در این مورد کمک کرد که در ادامه می‌خوانید.

اصول تغذیه‌ای

1 ـ پرهیز از مصرف غذاهایی با مزاج سرد مثل خیار، گوجه و... از چند روز قبل از ایام قاعدگی.

2 ـ پرهیز از خوردن غذاهای با هضم سنگین و غلیظ مثل کله پاچه، حلیم و... از چند روز قبل از قاعدگی

3 ـ توصیه به مصرف غذاهایی با هضم آسان مثل زرده تخم‌مرغ و گوشت گوسفندی:

به‌طور کلی در دوران قاعدگی و برای کاستن دردهای این دوران باید چند نکته اساسی را مدنظر قرار داد. اولین مورد تغذیه مناسب است. مواد غذایی که در این دوران مصرف می‌شود، اهمیت زیادی در حفظ توانایی بدن و حتی تسکین دردها دارد. بهتر است در این دوران از غذاهایی با طبع گرم استفاده شود. به علاوه خوردن غذاهایی که خون‌ساز هستند نیز در این دوران توصیه می‌شود. غذاهایی مثل زرده تخم مرغ عسلی (حتماً توجه شود که تخم مرغ سالم باشد)، حلوا، آب سیب و... مفید است.

4 ـ استفاده از ادویه‌های هاضم مثل رازیانه و آویشن در غذاها

5 ـ مصرف دمنوش و عرقیات رازیانه و بابونه:

استفاده از زنجبیل دم‌کرده هم در تسکین دردهای قاعدگی مؤثر است. برای این منظور یک قاشق مرباخوری زنجبیل را در یک فنجان آبجوش ریخته و در آن را به مدت ۱۰ دقیقه ببندید. سپس آن را صاف کرده و مصرف کنید

برای کاهش میزان درد قاعدگی استفاده از عرقیات گیاهی مانند رازیانه و بابونه کمک کننده است. البته باید توجه داشت که این داروهای گیاهی را باید مدتی قبل از شروع قاعدگی مثلاً یک هفته تا ۱۰ روز قبل شروع و روزی یک استکان مصرف کرد. در دو سه روز اول قاعدگی نیز می توان مصرف آن‌ها را ادامه داد. این عرقیات می تواند دردهای شما را بهبود ببخشد.

مصرف یک فنجان سنبل‌الطیب قبل از صبحانه، ناهار و شام از روش‌های دیگری است که دردهای شما را آرام می‌کند. استفاده از چای بابونه را نیز فراموش نکنید.

6 ـ زنجبیل؛ ضد درد طبیعی:

استفاده از زنجبیل دم‌کرده هم در تسکین دردهای قاعدگی مؤثر است. برای این منظور یک قاشق مرباخوری زنجبیل را در یک فنجان آبجوش ریخته و در آن را به مدت ۱۰ دقیقه ببندید. سپس آن را صاف کرده و مصرف کنید.

گاهی بررسی لازم است

توجه به این نکته ضروری است که قاعدگی یکی از روش‌های طبیعی پاکسازی بدن است اما درباره درد قاعدگی باید توجه داشت که بهتر است بررسی‌هایی توسط پزشک متخصص انجام شود تا در صورت وجود بیماری رحمی، این بیماری‌ها به موقع تشخیص داده شده و سپس دارو تجویز شود. توصیه می‌کنیم خانم‌ها به دردها و نوع قاعدگی خود توجه داشته باشند و بهتر است درباره دردهای خیلی شدید، بررسی‌هایی انجام شود. در برخی موارد در سال‌های آغازین شروع قاعدگی درد وجود دارد که اکثراً طبیعی بوده و مطرح کننده بیماری نیست ولی دردی که در سال‌های بعد ایجاد شود، نیاز به بررسی دارد.

برای دردهای کم، صبور باشید

اگرچه معمولاً تحمل درد سخت است و بسیاری از افراد طاقت آن را ندارند اما باید به میزان این دردها هم توجه داشت. به هر حال در دوران قاعدگی اتفاقاتی در بدن می‌افتد که همراه با طی شدن این سیکل، درد هم وجود دارد. اکثر خانم‌ها در دوران قاعدگی تا حدی درد دارند و این موضوع طبیعی است. تحمل درد زیاد توصیه نمی‌شود ولی گاه دیده شده که میزان درد در فرد زیاد نبوده اما برخی افراد با کمترین میزان درد سراغ مصرف انواع مسکن می‌روند. در صورت کم بودن درد بهتر است فرد تا رفع درد کمی صبور باشد و دارو را برای موارد شدیدتر مصرف کند.

تأثیر ورزش

اصل بعدی در حفظ سلامت حرکت و سکون می‌باشد که انواع ورزش‌ها و ماساژ را دربر می‌گیرد، انجام ورزش منظم روزانه توصیه می‌شود در صورتی که فرد به طور منظم ورزش نمی‌کند حداقل 30 دقیقه ورزش سبک از چند روز قبل توصیه می‌شود، همچنین پیاده‌روی از چند روز قبل از آغاز قاعدگی به کاهش دردهای این دوران کمک شایانی می‌کند. ماساژ ملایم ناحیه پایین ناف و زیر شکم هم کمک‌کننده است، در هنگام ماساژ از روغن‌هایی مانند زنجبیل و بابونه استفاده شود بهتر است.

دوری از استرس

بهتر است در این دوران از غذاهایی با طبع گرم استفاده شود. به علاوه خوردن غذاهایی که خون‌ساز هستند نیز در این دوران توصیه می‌شود. غذاهایی مثل زرده تخم مرغ عسلی (حتماً توجه شود که تخم مرغ سالم باشد)، حلوا، آب سیب و... مفید است

از استرس و هیجان دوری کنید، حالات روحی و روانی در کاهش یا افزایش درد مؤثر هستند، گاهی دیده شده است که دانش‌آموزان یا دانشجویان در ایام امتحانات تحت تأثیر شرایط روحی این ایام از قاعدگی‌های دردناک رنج می‌برند. مصرف سنبل‌الطیب و لیموعمانی می‌تواند به کاهش این دردها کمک کند.

خواب منظم

خواب و بیداری یکی از اصول مهم در سبک زندگی صحیح است. به افرادی که از قاعدگی‌های دردناک رنج می‌برند توصیه می‌شود خواب منظم و کافی را از چند روز قبل از قاعدگی داشته باشند و در هنگام خواب حتماً ناحیه زیر شکم و کمر را گرم نگه دارند.

هوای سالم

یکی از اصول مهم در حفظ سلامتی «هوا» است، پرهیز از حضور و نفس کشیدن در هوای آلوده از چند روز قبل از قاعدگی به کاهش درد کمک می‌کند،‌ دوری از هوای سرد و ننشستن روی سطوح سرد مثل سنگ، کاشی و سرامیک هم کمک‌کننده است.

میزان خونریزی دوران قاعدگی

خونریزی دوران قاعدگی یکی از راه‌های پاکسازی بدن از مواد زائد است، اما چنانچه بیش از حد باشد سبب خروج مواد مفید از بدن می‌شود و اگر به صورت ناقص اتفاق بیفتد به عدم پاکسازی کامل منجر می‌شود، پس باید دقت داشته باشیم که پاکسازی کامل صورت گیرد.


منابع:
چاردیواری _ دکتر نفیسه حسینی یکتا، متخصص طب سنتی
دکتر سلام _ دکتر نسرین بعیری، متخصص طب سنتی
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.