تبیان، دستیار زندگی
روز قدس روز ایستادگی مستضعفان عالم علیه مستکبران و روز فریاد مظلومیت ملتی است که با خون فرزندان خود پرده از چهره کریه رژیم غاصب صهیونیستی برمی دارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آشکار شدن چهره کریه صهیونیست‌ها در روز قدس

روز قدس روز ایستادگی مستضعفان عالم علیه مستکبران و روز فریاد مظلومیت ملتی است که با خون فرزندان خود پرده از چهره کریه رژیم غاصب صهیونیستی برمی دارند.

فرآوری: آزاده مرنی -بخش سیاست تبیان
آشکار شدن چهره کریه صهیونیست‌ها در روز قدس

از ابتدای اشغال فلسطین در سال ۱۹۴۸ این موضوع مورد توجه اکثر عالمان دینی به ویژه شیعیان قرار گرفته و با حساسیت به دنبال حل این مشکل بودند. فلسطینیان مصادف با پیروزی در جنگ کرامه بر صهیونیست‌ها روزی را به نام روز فلسطین در ماه اکتبر مطرح کردند که چندان مورد استقبال واقع نشد.

امام خمینی(ره) نیز یکی از محورهای مبارزاتی خود را از ابتدا آزادی فلسطین و به رسمیت نشناختن اشغال آن معرفی کرد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران ارتباط با اسرائیل قطع و سفارت آن در ایران در اختیار فلسطینی‌ها قرار گرفت. با شروع دور تازه‌ای از حملات اسرائیل به جنوب لبنان، امام خمینی روز ۱۶ مرداد سال ۱۳۵۸ مصادف با ۱۳رمضان ۱۳۹۹ با صدور پیامی، آخرین جمعه ماه رمضان را به عنوان روز قدس اعلام کرد:

بسم الله الرحمن الرحیم

"من در طی سالیان دراز، خطر اسرائیل غاصب را گوشزد مسلمین نمودم، که اکنون این روزها به حملات وحشیانه خود به برادران و خواهران فلسطینی شدت بخشیده است و به ویژه در جنوب لبنان به قصد نابودی مبارزان فلسطینی، پیاپی خانه و کاشانۀ ایشان را بمباران می‌کند.

من از عموم مسلمانان جهان و دولتهای اسلامی می‌خواهم که برای کوتاه کردن دست این غاصب و پشتیبانان آن به هم بپیوندند و جمیع مسلمانان جهان را دعوت می‌کنم آخرین جمعۀ ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است، و می‌تواند تعیین کنندۀ سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد، به عنوان «روز قدس» انتخاب، و طی مراسمی همبستگی بین المللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان اعلام نمایند. از خداوند متعال پیروزی مسلمانان را بر اهل کفر خواستارم."

روز جهانی قدس

16 مرداد سال 1358 یعنی یک سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، درپی بمباران جنوب لبنان توسط نیروهای اسرائیل، امام خمینی(ره)، از مسلمانان جهان خواست تا آخرین جمعه ماه رمضان را به عنوان"روز قدس" انتخاب کنند و در این روز همبستگی و همدلی خود را در حمایت از"حقوق قانونی مردم مسلمان فلسطین" به صحنه آورند.

وحدت، همدلی و یکپارچگی صفوف مردم در روز قدس به یاد آنچه حضرت امام(ره) پایه‌گذاری کردند را مشاهده کنیم و بتوانیم با تبعیت از ولی فقیه خود مقام معظم رهبری آرمان‌های امام(ره) را بیش از پیش به جلو پیش ببریم.

از آن زمان به بعد همه ساله روز قدس را گرامی‌داشته و مسلمانان برای نشان دادند مراتب تنفر و برائت از رژیم اسرائیل و حمایت از مردم مظلوم فلسطین فریاد عدالت سر می دهند.

امام خمینی(ره)، در سال 1366 در پیامی خطاب به مسلمانان گفتند: "ملت‌های مسلمان باید به فکر نجات فلسطین باشند و به مراتب انزجار خویش را از سازشکاری و مصالحه‌ی رهبران ننگین و خود فروخته ای که به نام فلسطین، آرمان مردم سرزمین‌های غصب شده و مسلمان این خطه را به تباهی کشیده اند، به دنیا اعلام کنند. ملت‌های مسلمان از مبارزه با این شجره خبیثه و ریشه کن کردن آن دست نخواهند کشید".

همه ساله مردم در ایران در آخرین جمعه ماه رمضان در حمایت از مردم فلسطین به راهپیمایی می‌پردازند. در شماری از کشورهای اسلامی نظیر ترکیه، اندونزی، بحرین، لبنان، پاکستان و حتی برخی کشورهای غیر اسلامی نظیر ایالات متحده آمریکا و انگلستان نیز، تظاهراتی در بعضی از مراکز اسلامی و با حضور مسلمانان و غیر مسلمانان برگزار می‌شود.

در واقع روز قدس نماد وحدت و اراده امت اسلامی در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین، غزه و دیگر کشورهای اسلامی می‌باشد. روز ایستادگی مستضعفان عالم، علیه مستکبران و روز فریاد مظلومیت ملتی است که با خون فرزندان خود پرده از چهره کریه رژیم غاصب صهیونیستی برمی دارند.

روز قدس روز فریادخواهی امت اسلامی برای دفاع از مظلومین

آیت‌الله عباس کعبی اظهار داشت: روز قدس روز فریادخواهی امت اسلامی برای دفاع از مظلومین، روز وحدت امت اسلامی در جهت تلاش برای آزادی قبله اول مسلمانان، روز عزم و اراده برای بسیج امکانات امت اسلامی جهت مقابله با رژیم صهیونیستی و روز لبیک‌گویی به فرمان امام راحل و رهبری برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین است.

وی با بیان اینکه روز قدس روز مقابله با خائنان به امت اسلامی است که آرمان فلسطین را خاموش می‌کنند، بیان کرد: متاسفانه در شرایطی که امت اسلامی بر اسلام‌گرایی، آمریکا ستیزی، مقابله با رژیم صهیونیستی و وحدت درونی تاکید دارند حکام دست نشانده منطقه و در راس آنها آل سعود به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی می‌پردازند و مستعد استراتژیک صهیونیستی شدند در حقیقت روز قدس روز مقابله با این راهبردهای خائنانه علیه امت اسلامی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: به‌حمدالله امسال روز قدس در شرایطی برگزار می‌شود که مدافعان حرم در سوریه و عراق به هم پیوستند و راه آزادی قدس را هموار می‌کنند و همانطور که امام خمینی(ره) می‌فرمود راه قدس از کربلا  میگذرد پایان استراتژیک آزادی قدس و رسیدگی به مرزهای رژیم اشغالی قدس از طریق پیروزی بر داعش در حال فراهم شدن است.

وی تصریح کرد: موظف هستیم به عنوان یک واجب سیاسی و یک عمل صالح اجتماعی در لبیک‌گویی به ندای امام(ره) و رهبری در راهپیمایی روز قدس حاضر شویم روز قدس متعلق به همه اقشار و طیف‌های سیاسی است و هرگونه شعار جناحی در راهپیمایی روز قدس یا بهره‌برداری‌های مقطعی سیاسی بر خلاف آرمان امام(ره) و رهبری و همچنین برخلاف هدف‌گذاری روز قدس جهت تحقق اهداف برتر و آزادی قدس است.

روز قدس روز ایستادگی و حمایت از مظلومین جهان است

غلامرضا شریعتی درباره روز قدس اظهار داشت: روز قدس نماد دفاع از مظلوم  همچنین نماد ایستادگی و مقابله با مستکبران و غاصبین است.

وی با بیان اینکه غاصب بزرگ دنیای کنونی امروز اسرائیل و رژیم صهیونیسم است، افزود: روز قدس روز همبستگی با مردم مسلمان و مظلوم فلسطین، روز مبارزه با جنایت‌های اسرائیل و روز ایستادگی و حمایت از مظلومین جهان به ویژه فلسطین است.

استاندار خوزستان گفت: با بیان اینکه روحیه حق‌طلبی و دفاع از مظلوم همچنین آرمان‌گرایی همیشه در فطرت و نهاد آدمی به ویژه جوانان کشور ما وجود دارد، عنوان کرد: امسال با توجه به اینکه با عمل غیرانسانی تکفیریون و داعش مواجه شدیم حضور مردم به ویژه جوانان در راهپیمایی روز قدس پیام یکپارچگی دین اسلامی را نشان می‌دهد.

وی بیان کرد: حضور پرشور در راهپیمایی روز قدس نشان می‌دهد که ایران اسلامی همچنان با شعارهای اولیه خود که بر پایه آنها تاسیس شده ثابت قدم است و از حق مظلومین جهان دفاع می‌کند.

روز قدس روز اسلام

آیت‌الله ابوالحسن حسن‌زاده با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) مبتکر روز قدس بودند، اظهار داشت: زیباترین جمله امام خمینی(ره) این است که روز قدس روز اسلام است بنابراین مسئله بیت المقدس فراتر از فلسطین است.

وی با بیان اینکه مردم ما نیز در روز قدس رسالت دارند، افزود: با توجه به قدرتی که کشور ما به دست آورده انتظار داریم مردم این قدرت را به صحنه آورند و نسبت به بیان امام(ره) که روز قدس روز اسلام است  بتوانیم وظیفه سنگین خود را انجام دهیم.

امام جمعه موقت اهواز گفت: وحدت، همدلی و یکپارچگی صفوف مردم در روز قدس به یاد آنچه حضرت امام(ره) پایه‌گذاری کردند را مشاهده کنیم و بتوانیم با تبعیت از ولی فقیه خود مقام معظم رهبری آرمان‌های امام(ره) را بیش از پیش به جلو پیش ببریم.

روز جمعه 2 تیرماه با حضور پرشور خود در راهپیمایی روز قدس حماسه‌ای دیگر برای دفاع از مستضعفان و مظلومین جهان می‌آفرینیم و آرمان آزادی قدس را  در آینده نه چندان دور محقق می‌‌کنیم.

همچنین به آمریکا، اسرائیل، آل سعود، داعش و دیگر دست نشانده‌های آمریکا نشان می‌دهیم همواره امت اسلامی با وحدت و انسجام کامل در مقابله با استبداد و استکبار مبارزه و از مظلومان حمایت می‌کند.

منابع :خبرگزاری تسنیم / ویکی شیعه