تبیان، دستیار زندگی
مرور مهم ترین اتفاقات سینما و تلویزیون در هفته ای که گذشت
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : منیژه خسروی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جنجال خانم بازیگر

مرور مهم ترین اتفاقات سینما و تلویزیون در هفته ای که گذشت.

منیژه خسروی-بخش سینما و تلویزیون تبیان
بهناز جعفری

چهارشنبه هفته پیش دیالوگ بهناز جعفری در نشست خبری «زیر پای مادر» خطاب به یکی از خبرنگارها موجی از واکنش ها را به همراه داشت. جزئیاتش را اینجا بخوانید. یک هفته بعد زینب تقوایی تهیه کننده سریال یادداشتی نوشت و از او و دیگر خبرنگاران دلجویی کرد. ادبیات رامبد جوان علیه خبرنگارها هم با اعتراض مواجه شد بویژه این که کلماتی دور از ادب بکار برده بود. ناخواسته به صفر کشکولی هم توهین کرد و مورد انتقاد برخی همکاران و کاربران فضای مجازی مواجه شد. دامنه دوئل خبرنگاران و سینماگران به نشست خبری نمایش «اعتراف» شهاب حسینی کشیده شد. تاخیر در برگزاری نشست با انتقاد خبرنگارها روبرو شد و حسینی هم این طور جواب داد:« هنرمند نیازی به خبرنگاران ندارد.» البته در پایان جلسه دلجویی کرد.

توضیح هفته/ گلزار بی ادب نیست

دیدار هنرمندان به رئیس جمهوری یک عکس خاص داشت: ژست محمد رضا گلزار. این عکس تعبیر به بی ادبی شد و واکنش هایی به همراه داشت. گلزار چند روز بعد در صفحه اینستاگرام توضیح داد آداب چنین مجالسی را می داند و دچار سوء تفاهم شده اید:« در مورد عكس با آقاى روحانی و برداشتها و تفصیلاتش واقعیتش اینه كه كمال بى انصافى در مورد من صورت گرفت چه از عمل پخشِ اون عكس توسط اون عكاس محترم كه ده ها فرم عكس مناسبتر براى عرضه داشت چه اون همه هجمه و نظرهاى مرتبط به اون عكس توسط مخاطبین. اول به اشتباه دستى كه بالا بودو رنگ پیراهنى متفاوت با من داشتو انگشترى به دست داشت متعلق به من دونستن كه با كمى دقت فقط كمى دقت متوجه شدن كه اون دستِ من نیست و دستِ شخص كناریه بعد گفتن حالا چى پس؟! بى حرف كه نمى شه آهان این یكى دستِ گلزار چرا تو جیبشه ؟؟؟؟ زاویه ى سرش چرا اینجوره ؟؟؟؟؟ غافل از این كه بى تردید احتمالاً اون حالت براى ثانیه اى بیش نبوده.»

دیدار هفته/ملاقات مدیری با معاون رییس‌جمهور

مهران مدیری صبح روز دوشنبه با دکتر محمد باقر نوبخت، معاون رییس‌جمهور دیدار کرد. می گویند این ملاقات صمیمانه بوده اما درباره جزئیاتش خبری به بیرون درز نکرد. برخی گفتند این دیدار برای رفع سوء تفاهم هایی است که مهران مدیری را برابر دولت قرار داده بود. چه سوء تفاهم هایی؟ این مطلب را بخوانید.

نومید کننده هفته/ شهرزاد شروع کرد

بالاخره سریال «شهرزاد» از موج حاشیه ها عبور کرد و این هفته به دست علاقمندان رسید. قسمت اول فصل دوم اما چنگی به دل نزد و با انتقاد برخی رسانه ها و کاربران فضای مجازی مواجه شد. سریال حسن فتحی در ادامه می تواند دل هواداران را بدست بیاورد؟

عذرخواهی هفته/ دلجویی مهمان ماه عسل

بعد از اینکه صحبت خانم زرگر، مهمان برنامه ماه عسل درباره خالی از سکنه بودن شهر دزفول در دوران جنگ و تشبیه این شهر به شهر ارواح، اعتراض مردم دزفول را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخت، این مهمان از طریق اینستاگرام برنامه ماه عسل، از مردم این شهر عذرخواهی کرد. او در پیامی ضمن توضیح درباره دلایل صحبت راجع به این شهر و دادن لقب شهر ارواح به آن از مردم شهید پرور این شهر معذرت خواست.

تکذیب هفته/فراهانی بازنگشته

«بازگشت گلشیفته به ایران با لباس مبدل!» این خبر چند ساعت در فضای مجازی داغ بود اما دفتر سخنگوی ناجا اعلام کرد: خبر منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر قصد گلشیفته فراهانی برای ورود به کشور با پاسپورت جعلی و لباس مبدل کذب است.

عکس هفته/حاتمی کیا و نوه اش

ابراهیم حاتمی کیا کارگردان مطرح سینمای ایران این روزها مشغول فیلمبرداری تازه ترین اثر سینمایی خود به نام «به وقت شام» است. در این عکس که جام جم منتشر کرده حاتمی کیا را همراه نوه اش «نورا» سر صحنه فیلمبرداری مشاهده می کنید.

بهناز جعفری

دیالوگ های هفته

داریوش مهرجویی/شرق /29 خرداد: یوند ادبیات و سینما در مملکت ما شکل متناقضی دارد. (البته این قضیه در مورد ساعدی صادق نیست) بدین معنا که کارگردان‌ها معمولا ادبیات ایران و جهان را خوب می‌شناسند، چون مجبورند فیلمنامه فیلم خود را خود بنویسند، و برعکس نویسندگان و داستان‌نویسان چندان دانشی از تاریخ سینما و فیلم‌های ارزنده ندارند. آنها اغلب سینما را به همان شکل سینمای تجارتی و هالیوودی می‌شناسند چون به هرحال این فیلم‌های به اصطلاح هنری در ایران نشان داده نمی‌شد. منظورم به‌صورت پخش همگانی است نه نمایش در فستیوالی در سال یا کلوب نمایش فیلم در یک‌ماه.

مهدی فخیم زاده/ ایسنا/ 27 خرداد: به نظرم مشکل صداوسیما در یک دوره بخصوص و دریک نقطه‌ تحول، به نوع مدیریت این سازمان مربوط می‌شد؛ یعنی پس از دوره آقای ضرغامی و روی کار آمدن آقای سرافراز، صداوسیما یک دوره‌ بحران را پشت سر گذاشت. اتفاقاً در همان زمان من سریال «فوق سری» را که در زمان آقای ضرغامی ساخته بودم، برای پخش داشتم؛ اما شرایط به گونه‌ای پیش رفت که آن زمان مجبور شدم بیانیه‌ای در این باره بنویسم و به مخاطبان بگویم که این سریالی که پخش می‌شود برای من نیست و بسیار تغییر کرده است. این در حالی است که هیچ‌گاه دوست ندارم مسائل درون صنفی را به صورت علنی مطرح کنم، ولی برای اولین بار مجبور شدم.

سعید نعمت الله / صبا / 31 خرداد: قصه «لبخند رخساره» متعلق به الان نیست و مربوط به حدود شش‌سال پیش است، روزی یک اتفاقی را از روزنامه خواندم که طی یک ماجرایی پدر و پسری با هم دچار اختلاف شدند، قصه هم این بود که پسر عاشق دختری می‌شود و این زمینه اختلافاتی را به‌وجود می‌آورد. درنهایت وقتی می‌خواستند این اختلافات را حل و فصل کنند پدر عاشق مادر دختر مورد نظر فرزندش می‌شود و این برداشت را از آن گزارش روزنامه‌ای برداشتم.

مصطفی زمانی / اعتماد/ 28 خرداد: (درباره پیشنهادها بعد از «شهرزاد» ) همه‌اش عاشقانه بود. از قبل بهتر شد اما بی‌تعارف بگویم هیچ اتفاق ویژه‌ای در سینما نمی‌افتد. هر چقدر تلاش می‌كنی نتیجه‌‌اش این است كه بی‌انگیزه‌تر می‌شوی! سینما همان جایی است كه هر چه بیشتر دل به دلش می‌دهی، حال ویژه‌ای به تو نمی‌دهد! من دیگر نمی‌دانم باید چه كار كنم؟! سر فیلم «تیك‌آف» رفتم بوشهر آن هم با دستمزدی كمتر از نخستین فیلم سینمایی‌ام و ٤٠ روز كار كردم. دیگر نمی‌دانم كجا باید بروم! در چنین شرایطی فقط می‌ماند فیلمسازان اولی كه محصول جریانی به اسم اتفاق هستند كه اگر سر راهت قرار بگیرند، ممكن است اتفاقی برایت بیفتد یا فیلمسازانی كه هر چند سال یك بار فقط فیلم می‌سازند.

عبدالرضا کاهانی /شهروند/ 28 خرداد: حتی یک پلان از «ارادتمند نازنین بهاره تینا» را کوتاه نخواهم کرد. ما با احترام کامل به قانون و با طی تمام مسیرهای قانونی به مرحله فیلمبرداری رسیدیم و حالا نمی‌پذیریم که روند طی شده و قانونی را که به صدور مجوز ختم شده خود به آسانی زیر پا بگذاریم.ما از شورای صدور پروانه ساخت مجوز گرفتیم، نه از ایوبی. تازه حتی اگر هم این‌طور بود و شخص ایوبی مجوز ما را صادر کرده بود، باز هم این دلیلی بر توقیف فیلم ما نیست. ایوبی یک شخصیت حقیقی داشت و یک شخصیت حقوقی و شخصیت حقوقی او می‌توانست در روند صدور مجوز دخالت کند، با این‌که دوباره تکرار می‌کنم ما مجوزمان را قانونی گرفته‌ایم.

مهرداد صدیقیان/ صبا/ 27 خرداد: در «ماجرای نیمروز» بودم در مورد شخصیت و مابه‌ازاهای بیرونی تحقیق کنم به‌دلیل این‌که آن فضا را نمی‌شناختم و سنم هم به آن سال‌ها نمی خورد ولی در فیلم «مادر قلب اتمی» برای بازی‌کردن کاراکتر آن را در ذهنم خلق کردم؛ یعنی از تجربه رفتاری جوان‌ها، از هر کسی چیزی در ذهنم مانده بود و از آن‌ها استفاده کردم. این‌ها را با هم ترکیب کردم و به آدم‌هایی فکر می‌کردم که شاید شبیه کامی، زندگی و فکر می‌کنند. مجموعه این راهکارها باعث شد که به شخصیت کامی در «مادر قلب اتمی» برسم.