تبیان، دستیار زندگی
نگرانی از امتحان، احساس نگرانی یا اضطرابی است که یادگیرندگان هنگام شرکت در امتحان از خود بروز می دهند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه به دانش آموزان مشق ریاضی بدهیم؟

چگونه به دانش آموزان مشق ریاضی بدهیم؟

در مورد اینکه آیا مشق نویسی مفید است یا خیر مباحث زیادی در میان کارشناسان، معلمان و والدین در جریان است و هر یک بر له یا علیه انجام مشق شب، جبهه می گیرند. مشخص است که اگر تکالیف خیلی زیاد، گنگ و نامفهوم باشند، نه تنها مفید نیستند بلکه موجب ایجاد استرس در بین دانش آموزان می شوند. اما تکالیف با دستور العمل واضح و با حجم کم می تواند به بسیاری از کودکانی که نیاز به تمرین آموخته های کلاس درس دارند، کمک کند تا در مباحث درسی، مهارت و تسلط کسب کنند.

در این میان درس ریاضی شاید بیشتر از هر درس دیگری نیاز به تمرین دارد بنابراین بسیاری از معلمان ریاضی، علاوه بر تمرینات کلاسی، تکالیفی را نیز برای کار در منزل در نظر می گیرند تا کمک کند دانش آموزان در مباحث و مهارت های مورد نظر، مسلط شوند. برای اینکه مشق شب ریاضی مفید و موثر باشد می توانید به این نکات توجه کنید:

قبل از اینکه مشق شب به دانش آموزان بدهید مطمئن شوید که تقریبا اکثر آن ها مهارت حل مسئله را تا حدی آموخته اند که قادرند در منزل نیز تمرینات را به خوبی انجام دهند. در صورتی که دانش آموزان راه حل و مهارت های حل مسئله را در کلاس درس نیاموخته باشند به احتمال قوی در منزل نیز هرگز موفق به حل تمرینات نخواهند شد به این ترتیب مشق نوشتن نه تنها به آن ها کمک نمی کند بلکه سبب دلسردی و اضطراب آنها نیز می شود.

مشق شب باید حجم کمی داشته باشد. سعی کنید تنها به مقدار کافی مسئله و تمرین به آنها بدهید نه اینکه 30 سوال طرح کنید و مجبورشان کنید تا نیمه شب مشق بنویسیند. اگر همه درس را می توانید در 5 مسئله خلاصه کنید همین کفایت می کند. مشق نباید سبب خستگی شود در غیر این صورت خاصیت آموزشی خود را از دست می دهد.

تنها به کسانی که نیاز به تمرین بیشتر دارند، مشق شب بدهید. لازم نیست کل کلاس را جریمه کنید. فقط برای کسانی که نیاز به تمرین بیشتر و تسلط بر مطلب دارند، تکلیف در نظر بگیرید.

می توانید چند تمرین کلاسی به دانش آموزان بدهید و به آنها بگوئید تنها کسانی که 100% حل مسئله را درست انجام دهند، می توانند مشق شب نداشته باشند بنابراین اگر تنها یک غلط هم داشته باشند باید مشق شب بگیرند.

به وضعیت خانوادگی دانش آموزان توجه کنید اگر آنها کسانی را ندارند که قادر باشند در منزل به آنها کمک کنند از دادن تکالیف خودداری کنید یا اینکه تمرینات اندکی به آنها بدهید. زیرا نداشتن کمک در منزل ممکن است دانش آموزان ضعیف را هر چه بیشتر دلسرد و مضطرب کند.

بیش از آنکه بخواهید همه تکالیف را تصحیح کنید و نمره بدهید، از آنها بخواهید راه حل مسئله را توضیح دهند. مهم این است که دانش آموزان متوجه مسئله و راه حل آن شده باشند بنابراین می توانید جلسه بعدی کلاس را با تمرین پای تخته و توضیح در مورد تکالیف قبلی، برای کل کلاس شروع کنید و از بچه ها بخواهید کار خود را خودشان تصحیح کنند.

چه کسی نیاز به تمرین بیشتر دارد؟

قبل از تمام شدن کلاس، چند دقیقه ای را صرف گرفتن یک امتحان کوچک از دانش آموزان کنید. مبحث درسی را در قالب یک یا دو مسئله مطرح کنید و از دانش آموزان بخواهید در یک ورق کاغذ یا در تخته سفید کوچک خود، آنها را حل کنند. در این صورت به سرعت می توانید در مورد اینکه چه کسانی درس را تمام و کمال آموخته و چه کسانی نیاز به تمرین بیشتر دارند، تصمیم بگیرید. فراموش نکنید مشق شب تنها باید مختص کسانی باشد که واقعا به آن نیاز دارند.

مرکز یادگیری سایت تبیان، تنظیم: زینب شاه مرادی