تبیان، دستیار زندگی
در این دنیا برای انسان از هر چیزی مهم تر امنیت است. انسان بدون امنیت زنده نیست و در کشوری که امنیت وجود نداشته باشد طبیعتا کاهش امید به زندگی مشهود خواهد بود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مرجان شرف
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

داعشیِ ایرانی!

در این دنیا برای انسان از هر چیزی مهم‌تر امنیت است. انسان بدون امنیت زنده نیست و در کشوری که امنیت وجود نداشته باشد طبیعتا کاهش امید به زندگی مشهود خواهد بود.

مرجان شرف -بخش سیاست تبیان
داعشیِ ایرانی!

در قرآن کریم به کرّات به مساله امنیت اشاره شده است. آیه 126 سوره مبارکه‌ی بقره که مشتمل بردعای پیامبر بزرگ خداوند حضرت ابراهیم (ع) درباره سرزمین و مردم مکه است: «و به یادآور هنگامی که ابراهیم عرض کرد: پروردگارا! این سرزمین را شهر امنی قرار داده و اهل آن را، آنها که ایمان به خدا و روز بازپسین آورده‌اند از ثمرات (گوناگون) روزی ده... همچنین در آیات دیگر از اهمیت امنیت فرموده شده است.

هر آدمی برای به دست آوردن امنیت می‌جنگد و در ابعاد بزرگتر نهایت اهداف تمام کشورها برقراری صلح و امنیت داخلی کشور است که در این بین بعضی از کشورها در این زمینه موفق هستند و بعضی دیگر خیر.

امنیت در ایران

در کشور ما پس از انقلاب اسلامی هشت سال درگیر جنگ تحمیلی بودیم و واضح است که جنگ متضاد امنیت است اما پس از پایان جنگ دشمن جنگ را پایان پذیرفته نشمارد و بوسیله عناصر نفوذی اقدام به بمب گذاری‌های پراکنده در سطح کشور کرد که بزرگترین آن انفجار حرم امام رضا (ع) بود.

پس از آن و بعد از حدود بیست و اندی سال دوباره امنیت ملی کشور به خطر افتاد و این بار بوسیله گروهک تروریستی داعش.

گرچه مردم از این اتفاق خم به ابرو نیاوردند و این اتفاق باعث ایجاد رعب و وحشت نشد اما بعضی اتفاق‌هایی افتاد که زنگ خطر را به صدا در می‌آورند مانند ترقه اندازی نوجوان ۱۷ ساله در حرم عبدالعظیم و یا فریاد داعشی در خیابان شریعتی که باعث ترسیدن احیاداران در این مناطق و زخمی‌شدن عده‌ای شد.

همانطور که پلیس گفته این‌ها توسط نوجوانان انجام شده سوالی که پیش می‌آید این است که آیا نسل جوان متوجه خطرات رعب و وحشت در داخل جامعه هستند یا خیر؟ در وهله اول آموزش و پرورش مسئول آموزش این نوجوانان است آیا به دانش آموزان در زمینه امنیت ملی آموزش داده می‌شود؟

تیر خلاص ایران پرتاب 6 موشک به مقر داعشیان در سوریه بود که انتظار می‌رود وضعیت امنیت روانی جامعه را کاملا به قبل از اقدامات تروریستی برگرداند.

این نوجوانان این حمله را مانند جک‌ها و مطالب طنزی که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شده می‌دانند مانند اینکه داعش از انفجارهای چهارشنبه سوری می‌ترسد که به ایران نمی‌آید و ..... در این چند شب احیا دو یا سه نفر اقدام به این کار کردند و گمان کردند که ترقه انداختن و ترساندن مردم هم جزئی از تفریحات به شمار می‌رود و انجام آن اشکال ندارد؛ ولی اگر در هر مناسبتی این امر اتفاق بیفتد و باعث ترس مردم بشود دیگر امنیت روانی که مهم‌تر از امنیت فیزیکی است به خطر می‌افتد و باید فکر جدی‌ای برای این امر کرد.

داعشیِ ایرانی! چرا؟

نکته‌ای که باید مد نظر قرار بگیرد چرایی پیوستن داوطلبانه عناصر وطنی به گروهک‌های تروریستی است چرا کسانی مایل به کشتن هم‌میهنان خود می‌شوند دانستن این نکته می‌تواند به هر کشوری در ثبات امنیت ملی کمک کند انگیزه تروریستان از پیوستن به گروهک داعش یا منافقین چه چیزی می‌تواند باشد؟

شاید یکی از مواردی که به ذهن برسد این باشد که در گذشته اقوام نزدیکی از ایشان توسط دولت جمهوری اسلامی کشته شده باشند که اگر اینطور باشد پس مسئولان امنیتی ایران باید به فرزندان و خانواده‌های اعدامیان نیز توجه ویژه‌ای داشته باشند تا در آینده اینان امنیت ملی کشور را دچار مشکل نکنند. همانطور که در حمله اخیر داعش تروریست به هلاکت رسیده سریاس فرزند 2 ساله خود را ده ماه پیش رها کرده بود.

نتیجه امنیت در ایران

ایران کشوری است متشکل از انواع اقوام و مذاهب گوناگون که شاید کمتر کشوری اینچنین باشد با فارس‌ها از طریق مرزهای شرقی، با اعراب، ترک‌ها، کوردها، سنی‌ها، مسیحیان و... هم مرز هستیم پس اگر روزی یکی بخواهد از بیرون کشور دو دستگی بین یکی از این گروه‌ها ایجاد کند امنیت ملی کشور به خطر می‌افتد مانند اقدام صدام برای تجزیه طلبی اعراب جنوب کشور یا کوردی صحبت کردن داعش و یا حتا اتفاقاتی که در مورد تورک‌های کشور افتاد و به صورت خیلی پیش پا افتاده با یک کاریکاتور یا یک قسمت از برنامه کودک امنیت ملی به خطر افتاد و باعث اعتراضات گسترده شد!.

کلام آخر

عوامل داعش از خانه عنکبوت خود فیلمی صادر کردند آن خانه در کمتر از بیست و چهار ساعت به تصرف نیروهای امنیتی کشور درآمد. در اطراف ایران بحران‌های تروریستی افغانستان، عراق، ترکیه و... وجود دارد و اگر سازمان اطلاعات و سازمان امنیت ملی ایران در دستگیری عوامل تروریستی اهمال داشته باشند ایران دیگر این امنیتی را که الان دارد نخواهد داشت.

تیر خلاص ایران پرتاب 6 موشک به مقر داعشیان در سوریه بود که انتظار می‌رود وضعیت امنیت روانی جامعه را کاملا به قبل از اقدامات تروریستی برگرداند.

در انتها باید منتظر باشیم و ببینیم آیا جوانان فرق بین ترقه‌اندازی‌های چهارشنبه سوری را با یک حادثه تروریستی متوجه شده‌اند یا خیر؟