تبیان، دستیار زندگی
مهندسان دانشگاه سن دیه گوی کالیفرنیا اولین ربات نرمی را توسعه داده اند که قادر به راه رفتن روی سطوح سخت مانند ماسه و سنگ ریزه است....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این ربات نرم چهارپا می‌تواند روی ماسه و سنگ راه برود

این ربات نرم چهارپا می تواند روی ماسه و سنگ راه برود

مهندسان دانشگاه سن‌دیه‌گوی کالیفرنیا اولین ربات نرمی را توسعه داده‌اند که قادر به راه رفتن روی سطوح سخت مانند ماسه و سنگ‌ریزه است.

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از ScienceDaily، این ربات چهار پا که با پرینتر سه‌ بعدی چاپ شده است می‌تواند از موانع بالا برود و همچنین زمین‌ های متفاوت (از نظر سختی) راه برود.

این پروژه تحقیقاتی به سرپرستی مایکل تولی، استاد مهندسی مکانیک دانشگاه سن‌دیه‌گو، این ربات را در کنفرانس بین‌المللی رباتیک و اتوماسیون IEEE، که از 29 ماه مه تا سوم ژوئن در سنگاپور برگزار می‌شود، به نمایش خواهند گذاشت. از این ربات می‌توان در سنسورخوانی محیط‌های خطرناک یا در تحقیقات و عملیات نجات استفاده شود.

این موفقیت به لطف یک پرینتر صورت گرفته است که به دانشمندان اجازه چاپ مواد نرم و سخت را با هم و به صورت یکپارچه داده است. این امر باعث شد که دانشمندان با خیال آسوده اشکال پیچیده‌تری را برای پاهای ربات طراحی کنند.

در کنار هم قرار دادن مواد نرم و سخت منجر به تولید نسلی از ربات‌های سریع و چابک خواهد شد که سازگارتر از نمونه‌های قبلی خود هستند و می‌توانند در کنار انسان‌ها کار کنند. ایده ترکیب مواد نرم و سخت در بدن این ربات از طبیعت الهام گرفته شده است.

این ربات نرم چهارپا می تواند روی ماسه و سنگ راه برود

تولی در این باره بیان کرد: «در طبیعت، پیچیدگی دارای هزینه بسیار کمی است. با استفاده از تکنیک‌ های جدید ساخت و ساز مانند پرینت سه‌بعدی، سعی داریم این امر را از طبیعت به دنیای رباتیک منتقل کنیم».

پرینت سه‌بعدی ربات‌های نرم و سخت، در مقایسه با روش قالب‌سازی، راهی ارزان‌تر و سریع‌تر است. تاکنون ربات‌های نرم تنها قادر به خزیدن یا کشیدن خود روی زمین بودند و توانایی بلند کردن پاهایشان را نداشتند. اما این ربات جدید قادر به راه رفتن است.

دانشمندان با موفقیت این ربات را روی سنگ‌های بزرگ، سطوح شیب‌دار و ماسه آزمایش کرده‌اند. این ربات همچنین می‌تواند در یک فضای محدود از حالت راه رفتن به خزیدن تغییر کند.

دیلان دروتمند از دانشکده مهندسی دانشگاه سن‌دیه‌گو سرپرست طراحی پاها و سیستم کنترل این ربات است. وی همچنین مدل‌هایی ساخته بود که چگونگی حرکت کردن ربات را پیش‌بینی می‌کردند. حالا دروتمند با استفاده از آنها به مقایسه رفتار ربات در محیط واقعی می‌پردازد.

این ربات نرم چهارپا می تواند روی ماسه و سنگ راه برود

پاها از سه محفظه یا محرکه متورم مهر و موم شده موازی مرتبط ساخته شده‌اند که پرینتر سه‌بعدی با مواد نرم لاستیک مانندی آنها را چاپ کرده است. درون این محفظه‌ها خالی است، بنابراین آنها می‌توانند متورم باشند. در قسمت خارجی، محفظه‌ها حالت دم مانندی (ابزاری در آهنگری) دارد که این امر به دانشمندان اجازه می‌دهد حرکت پاها را بهتر کنترل کنند. برای مثال، وقتی یکی از محفظه‌ها متورم است دو تای دیگر متورم نیستند تا پا قادر به خم شدن باشد. پاها که به شکل یک X قرار گرفته‌اند و به بدنه سخت ربات متصل هستند.

طرز راه رفتن ربات بسته به زمان دستور دادن، میزان فشار و پیستون‌های متورم در پاها متفاوت است. رفتار راه رفتن این ربات در زندگی واقعی شباهت بسیاری به آنچه دانشمندان پیش‌بینی کرده بودند، دارد. این امر به دانشمندان اجازه می‌دهد که در طراحی ربات‌های نرم تصمیمات بهتری اتخاذ کنند.

نمونه اولیه این ربات چهار پا به یک برد و یک پمپ هوا متصل است. دانشمندان در حال کار روی کوچک کردن اندازه پمپ و برد هستند تا این ربات بتواند به صورت مستقل راه برود. چالش اصلی در این مساله پیدا کردن طراحی صحیح برای برد و اجزای مناسب، مانند منبع انرژی و باتری‌هارباتست.

مترجم: هانا حیدری

منبع: خبرگزاری آنا

بخش پژوهش های  دانش آموزی تبیان، تنظیم: نسرین صادقی