تبیان، دستیار زندگی
دیابت شایع ترین بیماری غدد در جهان می باشد و در صورت عدم کنترل مناسب، منجر به بروز عوارض مختلفی از جمله مشکلات بینایی، کلیوی، اعصاب محیطی، قلبی وعروقی، جنسی و ... می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهترین سبزیجات برای افراد مبتلا به دیابت

دیابت شایع ترین بیماری غدد در جهان می باشد و در صورت عدم کنترل مناسب، منجر به بروز عوارض مختلفی از جمله مشکلات بینایی، کلیوی، اعصاب محیطی، قلبی وعروقی، جنسی و ... می شود.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان

سبزیجات

همواره بیماران دیابتی باید این موضوع را مدنظر داشته باشند که بیماری دیابت به معنای محرومیت از هر غذای خوشمزه ای نیست، هیچ غذایی برای مبتلایان به دیابت ممنوع نیست. آنها می توانند هر غذایی که دوست دارند را بخورند ولی به اندازه و همواره اصل تعادل و تنوع را در برنامه غذایی خود رعایت نمایند.

وقتی صحبت از رعایت یک رژیم غذایی سالم برای افراد مبتلا به دیابت پیش می آید، اغلب آنها فکر می کنند که تنها محدودیت دریافت قند و شکر و مواد نشاسته ای کافی است ولی علاوه بر آنها حتی برخی از سبزیجات نشاسته ای نیز می تواند بر قند خون افراد مبتلا به دیابت تاثیر منفی گذاشته و باعث افزایش قند خون آنها شود. این سبزیجات عبارتند از سیب زمینی، نخود فرنگی، ذرت، کدو تنبل.

چرا افراد مبتلا به دیابت به مصرف سبزیجات نیاز دارند؟

طبق توصیه هرم غذایی در یک برنامه غذایی سالم روزانه باید 3 تا 5 واحد سبزیجات دریافت شود. هر واحد سبزیجات شامل 1 لیوان سبزیجات خام و نصف لیوان سبزیجات پخته است. افراد مبتلا به دیابت باید از سبزیجات در برنامه غذایی خود استفاده کنند زیرا:

* سبزیجات مقدار قابل توجهی فیبر دارند. فیبر به کنترل قند خون، فشار خون، چربی خون کمک زیادی می نماید. همچنین فیبر با کنترل اشتها به کاهش وزن نیز کمک می نماید.

بیماری دیابت به معنای محرومیت از هر غذای خوشمزه ای نیست، هیچ غذایی برای مبتلایان به دیابت ممنوع نیست. آنها می توانند هر غذایی که دوست دارند را بخورند ولی به اندازه و همواره اصل تعادل و تنوع را در برنامه غذایی خود رعایت نمایند

* سبزیجات حاوی پروتئین هستند. وجود پروتئین در برنامه غذایی افراد مبتلا به دیابت ضروری است. پروتئین در برنامه غذایی باعث می شود افراد زمان بیشتری احساس سیری نمایند و این موضوع به کنترل وزنشان کمک بسیاری می نماید.

* برخی از سبزیجات نیترات دارند. نیترات به کنترل فشار خون و گردش خون در افراد مبتلا به دیابت کمک می نماید. البته نیتراتی که به عنوان نگهدارنده به مواد غذایی فرآیند شده اضافه می کنند نه تنها به کاهش فشار خون کمک نمی نماید بلکه دارای عوارض زیادی است و تهدید جدی برای سلامتی به شمار می آید. منظور از نیترات، نیترات طبیعی است که در خود ماده غذایی وجود دارد.

بهترین سبزیجات برای افراد مبتلا به دیابت کدام است؟

سلول ‌های بدن ما گوناگون هستند و نیاز‌های متفاوتی دارند تنها با تنوع دادن به نوع مواد غذایی که انتخاب می ‌کنیم می‌ توانیم این نیاز‌های مختلف را تامین نماییم.

همواره به مبتلایان به بیماری دیابت توصیه می شود که از سبزیجاتی استفاده کنند که شاخص گلایسمی پایینی دارند (منظور از شاخص گلایسمی، تغییرات قند خون پس از خوردن غذاهای حاوی کربوهیدرات است) این سبزیجات، به آنها کمک می‌کنند تا برای مدت طولانی‌تری احساس سیری داشته باشند و نیز برای مدت طولانی‌تری سطوح قند خون را ثابت و پایدار نگه می‌دارد. این سبزیجات عبارتند از:

آرتیشو یا کنگر فرنگی

مارچوبه

کلم بروکلی

گل کلم

لوبیا سبز

کاهو

بادمجان

کرفس

فلفل دلمه ای

اسفناج

سبزیجات برگ سبز

همانطور که در بالا نیز اشاره شد یکی از عوارض دیابت مشکلات قلبی و عروقی است و سبزیجاتی که به صورت طبیعی نیترات دارند در کاهش فشار خون و مشکلات عروقی مربوط به عوارض دیابت موثر است، این سبزیجات عبارتند از:

ریواس

• کاهو

شاهی

• کرفس

برخی از سبزیجات نسبت به سایر دیگر پروتئین بیشتری دارد که در کنترل قند خون و احساس سیری بیشتر و کمک به کنترل وزن موثرتر است، توصیه می شود برای تامین پروتئین مورد نیازتان از این سبزیجات بیشتر استفاده کنید، این سبزیجات عبارتند از:

• اسفناج

• مارچوبه

• کلم بروکلی

• گل کلم

مصرف سبزیجات بخشی از یک رژیم غذایی سالم برای افراد مبتلا به دیابت است. همواره به افراد مبتلا به دیابت توصیه می شود برای کنترل قند خون و پیشگیری از عوارض دیابت در کنار داشتن یک برنامه غذایی سالم که رعایت اصل تنوع، تعادل و محدودیت برخی از مواد غذایی است، فعالیت فیریکی مناسب را فراموش نکنند تا بتوانند سالمتر زندگی نمایند.


منبع: آوای سلامتی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.