تبیان، دستیار زندگی
این حرف حرف درستی است که تاریخ تکرار می شود و به گفته بزرگان، کسانی که تاریخ را با جان و دلشان درک کرده باشند کمتر به انحراف می روند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاریخ تکرار می شود

به گفته بزرگان، کسانی که تاریخ را با جان و دلشان درک کرده باشند کمتر به انحراف می روند؛ چرا که تاریخ تکرار می شود ...

فرآوری: زهرا اجلال- بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان
تکرار تاریخ

هر روز که می گذر یک سری چیزهایی که در کتاب ها و منبرها خوانده و یا شنیده ایم برایمان ملموس تر می شود. حتما شما هم تصدیق می کنید این حرف را ... چقدر از زمان هایی بوده که وقتی به یک سری از مسائل بر می خورید ذهنتان و یا زبانتان چرخیده است و گفته اید یا شنیده اید که عجب! تاریخ در حال تکرار است ... قدیمی ها هم این را زیاد می گفتند، اما ما نمی فهمیدیم و حالا درکش می کنیم.

امروز می خواهیم بر سر موضوعی با هم صحبت کنیم. موضوعی که در جهان امروز كه بحران‌ های فرهنگی درصدد تهی كردن انسان از معنویت می‌ باشند، این موضوع می توان راه را برای آدمی روشن و هموار کند ... موضوع مطلب، تبلیغ دین و ارزش‌های نشأت گرفته‌ی از آن است.

حتما کم و بیش صحنه هایی را مشاهده کرده اید که فردی در حین تبلیغ دین به شکل های مختلفی چون امر به معروف و نهی از منکر، سخنرانی در مجالس و... مورد بی احترامی و بی توجهی اطرافیان قرار گیرد و یا حتی توهین و تمسخرهایی را هم می شنود.

یکی از گام هایی که قریش در زمان پیامبر برای قریش برای متوقف کردن تبلیغ رسول خدا صلی الله علیه و آله استفاده می کرد، تطمیع بود. اما ناموفق ماندند ... آنان تصمیم گرفتند پیامبر صلی الله علیه و آله را با پیشنهاد منصب، ثروت و تقدیم هدایا و زنان زیبا تطمیع کنند، شاید از دعوت خود دست بردارد لذا با هم به خانه ابوطالب آمدند.

امروز می خواهیم کمی در باب اهمیت تبلیغ و سختی هایی که در این مسیر وجود داشته و دارد سخن بگوییم و به اهالی تبلیغ بگوییم که ناراحت و غمگین نباشید چرا که تاریخ در حال تکرار است ... اگر به تاریخ 1400 و اندی گذشته رجوع کنید می بینید که تبلیغ در آن زمان حتی از سوی پیامبر اکرم صلی الله و علیه آله، اولین مبلغ اسلام چه در دعوت پنهانی و غیر علنی و چه در تبلیغ علنی خود هم با سختی هایی روبرو بوده است...

از نظر شرع اگر به آیات قرآن مجید و احادیث مراجعه نماییم در این باب یعنی ابلاغ دین و انتشار علم، آیاتی بسیار و احادیثی بی‌شمار در دست است که به طور نمونه به چند فقره اشاره می ‌شود:

۱-«‏وَلْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّهٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَأُولَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ‏» «آل ‌عمران/۱۰۴»

۲- « فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَهٍ مِنْهُمْ طَائِفَهٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ» «توبه/۱۲۲»

۳- «‏إِنَّ الَّذِینَ یَکْتُمُونَ مَا أَنْزَلْنَا مِنَ الْبَیِّنَاتِ وَالْهُدَى مِنْ بَعْدِ مَا بَیَّنَّاهُ لِلنَّاسِ فِی الْکِتَابِ أُولَئِکَ یَلْعَنُهُمُ اللَّهُ وَیَلْعَنُهُمُ اللَّاعِنُونَ‏*‏إِلَّا الَّذِینَ تَابُوا وَأَصْلَحُوا وَبَیَّنُوا فَأُولَئِکَ أَتُوبُ عَلَیْهِمْ وَأَنَا التَّوَّابُ الرَّحِیمُ‏»«بقره/۱۵۹-۱۶۰»

در ادامه به چند مشکل و سختی که در مسیر تبلیغ پیامبر اسلام صلی الله و عله وآله بوده و امروز نیز مصداقی دارد اشاره وار می پردازیم:

تطمیع

یکی از گام هایی که قریش در زمان پیامبر برای قریش برای متوقف کردن تبلیغ رسول خدا صلی الله علیه و آله استفاده می کرد، تطمیع بود. اما ناموفق ماندند ... آنان تصمیم گرفتند پیامبر صلی الله علیه و آله را با پیشنهاد منصب، ثروت و تقدیم هدایا و زنان زیبا تطمیع کنند، شاید از دعوت خود دست بردارد لذا با هم به خانه ابوطالب آمدند.

یکی از آنان گفت: ای ابوطالب! محمد صفوف فشرده ما را متفرق ساخت و سنگ تفرقه در میان ما افکند و به عقل ما خندید و ما را و بت های ما را مسخره کرد. هر گاه محرک او بر این کار نیازمندی است ما ثروت هنگفتی در اختیار او می گذاریم. اگر مقام می خواهد، او را فرمانروای خود می کنیم و سخن او را می شنویم اگر بیمار است، بهترین پزشک ها را می آوریم و... ابوطالب رو به پیامبر صلی الله علیه و آله کرد و پرسید: چه می گویی؟ . فرمود: من از آنان چیزی نمی خواهم تنها در مقابل چهار پیشنهاد آن ها، یک سخن از من را بپذیرند تا در پرتو آن بر عرب حکومت کنند و غیر عرب را پیرو خود کنند. در این لحظه ابوجهل برخاست و گفت: حاضریم به ده سخن تو گوش کنیم، پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: تنها سخن من این است که به یگانگی خدا اعتراف کنید (تشهدون ان لا اله الا الله)

امروز مبلغان دینی ما در خطر تطمیع دشمن به شکل های مختلف قرار دارند؛ وعده ی وام های میلیاردی ... رشوه هایی در قالب هدیه به این نیت که آنچه مورد نظر آنان است را تبلیغ کنند و ...

جنگ روانی (استهزاء) و ناسزا گویی

مشرکان که از روش هایی که در مسیر راه تبلیغی رسول خدا پیش گرفته بوده وناامید شده بودند، به ابزارهای روانی جدید روی آوردند. آنان با تمسخر، استهزاء و ناسزا گویی این بار تلاش کردند شخصیت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را منزوی سازند و نزد مردم عادی او را تحقیر کنند، شاید از تعداد پیروانش کاسته شود.

استهزاء به عنوان یکی از فشارهای روحی در تاریخ زندگی پیامبر صلی الله علیه و آله ثبت شده است حتی ابن سعد، ابن اسحاق و بلاذری اسامی استهزاء کنندگان را ضبط کرده اند (طبقات کبری، ج 1، ص 200) و سیره نویسان این امر را مربوط به نفرین پیامبر صلی الله علیه و آله در حق آن ها می دانند. (دلایل النبوة، بیهقی، ج 2، ص 339)

و این چنین مسیر تبلیغ و نشر اسلام و حق در جهان سخت و سخت تر می شود اما تنها دلخوشی اهالی تبلیغ این آیه قرآن کریم است که اگر به آن عمل شود ان شاء الله نتیجه اش رستگاری است؛ ‏وَلْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّهٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَأُولَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ‏» «آل ‌عمران/۱۰۴»

ابولهب در تمام دوران بعثت از هیچ کوششی در راه مبارزه با پیامبر صلی الله علیه و آله کوتاهی نکرد. او و همسرش ام جمیل چنان در تمسخر و آزار پیامبر صلی الله علیه و آله پیشقدم شدند که نامشان در قرآن آمد. ام جمیل وقتی شنید آیاتی درباره ی او و همسرش نازل شده است اشعاری در هجو پیامبر صلی الله علیه و آله سرود.(انساب الاشراف، ج 1، ص 122) ابوجهل نیز در مسیر ناسزاگویی به پیامبر پیش تاز بود ...

امروز نیز  مصداق های تمسخر و ناسزاگویی را در گوشه های جهان می بینیم ... می بینیم که دشمنان داخلی و خارج چگونه مبلغان در راه حق را اشکال مختلفی چون کشیدن کاریکاتور، سرودن اشعار و جک های تمسخر آمیز و توهین آمیز و ... آنان را به تمسخر گرفته اند.

کلام آخر

و این چنین مسیر تبلیغ و نشر اسلام و حق در جهان سخت و سخت تر می شود اما تنها دلخوشی اهالی تبلیغ این آیه قرآن کریم است که اگر به آن عمل شود ان شاء الله نتیجه اش رستگاری است؛ ‏وَلْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّهٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَأُولَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ‏» «آل ‌عمران/۱۰۴»


منابع:

سایت حوزه

سایت اسلام کوئیست

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.