تبیان، دستیار زندگی
فضاپیمای کاسینی به تازگی اولین صداهای ضبط شده از فضای درون حلقه های مرموز سیاره زحل را به زمین مخابره کرده است، صدایی که می توان آن را صدای فضای تقریبا خالی نامید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صدای حلقه‌ های زحل را بشنوید

صدای حلقه‌ های زحل را بشنوید

فضا پیمای کاسینی به تازگی اولین صداهای ضبط شده از فضای درون حلقه ‌های مرموز سیاره زحل را به زمین مخابره کرده ‌است، صدایی که می ‌توان آن را صدای فضای تقریبا خالی نامید.

براساس گزارش اسپیس، این صداها هم زمان با آغاز دومین شیرجه كاسینی به میان حلقه‌ های سیاره زحل به زمین ارسال شده ‌اند، كاسینی در تاریخ 26 آوریل اولین شیرجه خود را اجرا كرد و صداها نیز در همان عملیات ضبط شدند.

نه‌ تنها این اولین‌ باری است كه انسان می ‌تواند صدای این بخش بی ‌نظیر از فضا را به گوش خود بشنود، بلكه اولین ‌باری است كه فضا پیمایی توانسته خود را به فضای خالی میان سیاره زحل و حلقه‌ هایش برساند.

دانشمندان از شدت خالی بودن این فضا شگفت ‌زده شده ‌اند و آن را فضایی بزرگ و خالی توصیف كرده ‌اند كه تراكم غبارهای كیهانی در آن به شكل عجیبی كمتر از حد انتظار است.

كاسینی دو فایل صوتی را به زمین ارسال كرده ‌است كه توسط تجهیزات رادیویی و پلاسمایی فضاپیما ضبط شده‌ اند. این دو ابزار در زمان عبور از میان حلقه‌ ها صدها ذره را ردیابی كرده‌ اند اما پس از آن همه‌ جا به شكل عجیبی ساكت شده‌ است.

این دو ابزار به صورت مستقیم امواج صوتی را ضبط نمی ‌كنند، بلكه امواج رادیویی و پلاسمایی را ردیابی كرده و آن ها را به امواج صوتی تبدیل می ‌كنند. در نتیجه صدایی كه شنیده می شود، ناشی از برخورد ذرات با این دو ابزار و هم چنین صدای معمول سوت مانند و جیرجیر است كه تحت تاثیر حضور ذرات باردار در محیط ایجاد می ‌شود.

درحالی‌كه محققان انتظار داشتند بیشتر صدای برخورد ذرات با كاسینی را بشنوند، به جای آن صدای جیرجیر و سوت بیشتری شنیده شد و ذراتی كه صدای آن ها به گوش رسید نیز بزرگتر از ذرات دود نبودند. صداهای مرموز حلقه‌ های زحل را در اینجا بشنوید.

منبع: همشهری آنلاین

مرکز یادگیری سایت تبیان، تنظیم: زینب شاه مرادی