تبیان، دستیار زندگی

شهرزاد پرحاشیه

بازخوانی اتفاقات فرامتن سریال حسن فتحی به بهانه توزیع فصل دوم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شهرزاد پرحاشیه

بازخوانی اتفاقات فرامتن سریال حسن فتحی به بهانه توزیع فصل دوم.

علی احمدی- بخش سینما تلویزیون تبیان

سریال شهرزاد

موفقیت سریال «شهرزاد» اعتباری شد برای شبکه نمایش خانگی که کم کم داشت به سمت کارهای بی‌رمق و کم مخاطب می‌رفت. به دنبال این موفقیت، اواخر پخش سری اول عوامل مجموعه خبر ساخت سری دوم «شهرزاد» را رسانه‌ای کردند؛ و حالا از 29 خرداد اولین قسمت سریال توزیع شده. در کنار این موفقیت، حاشیه‌های سریال از زمان تولید سری اول تا الان که قسمت اول از سری دوم توزیع شده کم نبوده؛ در این گزارش مروری داریم بر این حواشی.

بعد از حواشی پیش آمده در فصل اول «شهرزاد» و اما واگرهایی که در تولید فصل دوم بود؛ سرانجام قسمت اول این سریال روز گذشته توزیع شد. به دلیل همزمانی این اتفاق با سالگرد دکتر شریعتی، حسن فتحی با بیان اینکه «در میان تمام قهرمانان زندگیم، یک قهرمان هماره محبوب و ماندگار وجود دارد که تولد فکری و معنوی و اخلاقی و هنری خود را بیش از هر کسی، مدیون اندیشه و افکار متعالی او هستم...» اعلام کرد سهم خود از سریال را تقدیم به دکتر شریعتی می کند.

شهرزاد سیاسی نیست

با توجه به اینکه داستان شهرزاد در دهه30 روایت می شد و قصه با کودتای 28 مرداد آغاز شده بود، از همان قسمت های ابتدایی نحوه ارتباط شخصیت های اصلی با بعضی چهره های سیاسی بحث برانگیز شد. علاقه فرهاد(مصطفی زمانی) به دکتر مصدق و اتفاقاتی که سر راهش بود سبب شد عده ای کفه سیاسی سریال را پررنگ تر ببینند و شهرزاد را یک سریال سیاسی معرفی کنند که به دنبال دفاع و تمجید از عده ای خاص است. اما گمانه زنی ها درباره سیاسی بودن سریال از طرف عوامل رد می شد تا اینکه سیدهادی رضوی تهیه کننده «شهرزاد» درباره بازه زمانی سریال که در دهه ۳۰ و ۴۰ می گذشت با این توضیح که داستان «شهرزاد» به روایت تاریخی این دوران نپرداخته است، گفت: «ما در قسمت های اول این سریال کمی به کودتا پرداختیم که چند بار نام مصدق به میان آمد و عده ای در واکنش به این قسمت ها شروع به بازی های سیاسی کردند. این سوال برای ما پیش آمد که چرا باید یک بستر عاشقانه را که به همین شکل برای مردم جذاب است وارد فضای سیاسی کنیم... .»

شریعتمداری، دکتر فاطمی و...

* در صحنه‌ای از قسمت هفدهم عکس دوران بازداشت حسین شریعتمداری در زندان ساواک در کنار تصاویری از چند هنرپیشه که نقش اعضای زندانی حزب توده را به عهده داشتند استفاده شده بود. بعد از پخش این قسمت رسانه های زیادی به این موضوع پرداختند که درنهایت حسن فتحی و سیدهادی رضوی از شریعتمداری عذرخواهی کردند و اعلام کردند به طور قطع انگیزه ای نسبت به اینکه بخواهند عکس آقای شریعتمداری را در کنار اعضای حزب توده قرار دهند نبوده و این اشتباه سهوی بوده است.

* بعد از اعدام دکتر فاطمی دو تصویر متفاوت از تاریخ اعدام او نشان داده شد و تاریخ اعلامیه ترحیمی که از او دیدیم چندماهی از درگذشت او فاصله داشت.

* در یکی از قسمت ها مادر شهرزاد از قباد (داماد سابق اش) فاصله می گرفت و از او می خواست محرم و نامحرم را رعایت کند؛ درصورتیکه داماد بعد از جدایی از زن همچنان به مادر او محرم است. 

در طول سریال ماجراهای دیگری هم بود که یا از نظر تطابق تاریخی همخوانی نداشت و یا در طراحی صحنه و دیالوگ ها دقت نشده بود؛ اما این گاف ها چندان درشت نبود و صدا نکرد؛ علاوه براینکه واکنش همه عوامل به این بی دقتی ها سکوت بود.

سکانس جنجالی

بعد از اینکه دیالوگهای کاراکتر شیرین ( پریناز ایزدیار) در یکی از قسمت ها اعتراض کرمانی ها را برانگیخت، حسن فتحی این اتفاق را یک سوء‌تفاهم دانست و عذرخواهی کرد. فتحی برای گرفتار نشدن در دام حواشی، بلافاصله اعلام کرد که در قسمت های بعد مردم کرمان مورد ستایش قرار می گیرند. دو قسمت بعد از این ماجرا سکانسی وجود داشت که بزرگ آقا (علی نصیریان) یک مرتبه و بی دلیل از راننده اش درباره اوضاع و احوال همسرش می پرسید؛ راننده از حال خوب همسرش می گفت و اینکه دلش برای ولایتش یعنی کرمان تنگ شده. در ادامه هم تعریف و تمجید از کرمانی ها شروع می شد. از آنجاکه این سکانس کیفیت بسیار پایینی داشت و هیچ ارتباط محتوایی خاصی با کل سریال نداشت قابل پذیرش نبود که از قبل در سریال وجود داشته.

دفاعیات ترانه علیدوستی

* پس از انتشار  خبر بازداشت محمد امامی یکی از تهیه کنندگان «شهرزاد»، به اتهام دست داشتن در اختلاس هشت هزار میلیاردی صندوق ذخیره فرهنگیان، خبرگزاری فارس در گزارشی از تغییر تهیه کننده «شهرزاد2» و همچنین تغییر نام این سریال خبر داد و نوشت: «در این جلسه که در آن مجری طرح عبدالله اسکندری و اسدزاده نیز حضور داشتند تصمیم گرفته شده است که اگر محمد امامی مشکلش حل نشد و قانون تصمیم بر ضبط اموال این تهیه‌کننده گرفت، اسدزاده به عنوان تهیه‌کننده فصل دوم مجموعه شهرزاد معرفی شود و سرمایه‌ای که تا به این لحظه از سوی محمد امامی وارد این پروژه شده است بازگردانده شود و همچنین به دلیل اینکه شهرزاد به نام تهیه‌کننده به ثبت رسیده است، نامش را تغییر دهند.»

خیلی زود این خبر با واکنش ترانه علیدوستی روبه رو شد؛ او در اینستاگرامش از شروع یک ماهه فیلمبرداری سریال با نام «شهرزاد2» خبر داد و اعلام کرد هر خبری هم باشد خودمان در اختیارتان می‌گذاریم، نگران نباشید و به شایعات توجه نکنید.

* کمی بعد با اعلام خبر دستگیری محمد امامی، ترانه علیدوستی بازهم به میدان آمد و در پستی اینستاگرامی درباره محمد امامی نوشت که او به اتهام دخالت در صندوق فرهنگیان در پرونده ای هشت هزار میلیاردی در بازداشت است، پرونده ای که فقط شامل حال او نیست و درباره سرمایه گذاری «شهرزاد» گفت: «مبلغ ساخت این سریال 14 میلیارد تومان بوده، دو میلیارد تومان بیشتر از سریال شاهگوش و 98 میلیارد تومان کمتر از پروژۀ محمد رسول الله یا مبلغی تقریبا معادل فیلم توقیف شدۀ رستاخیز. این ارقام برای ساخت پروژه ای در این سطح عجیب نیستند اما قبول کنید هر قدر هم رانت در آن ها دخیل باشد بسیار کمتر از آنند که کسی برایشان هشت هزار میلیارد اختلاس کند.»

لو رفتن پایان سریال

اواخر پخش سریال که خبرها حاکی از پیش تولید فصل دوم «شهرزاد» بود، مصاحبه ای از ساقی زینتی (بازیگر نقش مل مل) منتشر شد؛ او با بیان اینکه در قسمت های آتی بزرگ آقا(علی نصیریان) کشته شده، شیرین(پریناز ایزدیار) راهی تیمارستان می شود و شهرزاد(ترانه علیدوستی) هم با فرهاد دماوندی(مصطفی زمانی) ازدواج می کند خبرساز شد.

اما و اگرهای پخش اینترنتی

 

با نزدیک شدن به توزیع فصل دوم «شهرزاد» محمد امامی اعلام کرد همزمان با پخش در شبکه نمایش خانگی و پخش آنلاین از طریق سایت لوتوس، از طریق شبکه نت فلیکس برای مخاطبین جهانی نیز پخش می شود؛ خبری که با واکنش رییس انجمن صنفی VOD و IPTV  مواجه شد. محمد صراف از تأیید نشدن عرضه سریال «شهرزاد» در نت‌فلیکس خبر داد و اعلام کرد این کار غیرقانونی است. اما همزمان با توزیع قسمت اول، این سریال از نت‌فلیکس قابل دریافت است.